Danilo Petrucci hoopt de eerste coureur te worden met overwinningen in de MotoGP, Dakar Rally en het World Superbike kampioenschap. De sympathieke Italiaan kende tot dusver een goede start van zijn debuutseizoen in het op productiemachines gebaseerde kampioenschap.
Het World Superbike kampioenschap wordt komend weekend op het TT Circuit Assen hervat na een onderbreking van ruim zes weken. Op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië en het Pertamina Mandalika International Street Circuit in Indonesië heeft Danilo Petrucci zijn eerste twee raceweekenden in de World Superbike klasse verreden, en niet zonder succes. In een interview met WorldSBK.com sprak de goedlachse Italiaan over zijn doelen om geschiedenis te schrijven door te winnen in de MotoGP, WorldSBK en de Dakar Rally, zijn aanpassing aan het World Superbike kampioenschap en zijn lange termijndoelen om bij een fabrieksteam te gaan rijden om te strijden voor de titel.
Petrucci begint zijn aan zijn eerste World Superbike seizoen met twee MotoGP overwinningen op zijn naam, vijf MotoAmerica overwinningen, vier STK1000 overwinningen en een etappe overwinning in de Dakar Rally. Als hij een WorldSBK-race wint, zou hij de 18e rijder worden die zowel in het WorldSBK als in de MotoGP wint. Als hij daarin slaagt, wordt hij de eerste rijder sinds Nicky Hayden op Sepang in 2016 die in beide kampioenschappen wint. Hij zou echter de enige rijder worden die in WorldSBK, MotoGP, STK1000 en de Dakar Rally een overwinning heeft behaald nadat hij in 2022 een etappe heeft gewonnen in de historische rally. Petrucci vertelde ook over zijn lange termijndoelstellingen in het WorldSBK omdat hij een kanshebber voor het kampioenschap wil worden en – indien mogelijk – bij een fabrieksteam wil gaan rijden.
Over de mogelijkheid om geschiedenis te schrijven zei Petrucci het volgende:
Danilo Petrucci: “Ik was [afgelopen jaar] nog steeds in de Verenigde Staten, bezig met de laatste races van het seizoen. We waren in gesprek met Ducati en Barni om een pad te maken naar het World Superbike kampioenschap en ik begon op Google te kijken welke rijders er in MotoGP en WorldSBK hadden gewonnen. Het zijn allemaal grote namen. Ik zei dat ik één van hen zou kunnen worden, en dan omdat ik ook de Dakar Rally etappewinst heb … zou ik de enige man ter wereld kunnen zijn die dat heeft bereikt. Ik ben hier om die reden in WorldSBK, om tenminste te proberen een race te winnen. Ik zou me graag aansluiten bij een fabrieksteam om te zien of ik het kampioenschap kan winnen. Ik kan niet stoppen met mijn carrière zonder het te proberen! Ik weet niet of ik in staat ben om een wereldkampioenschap te winnen, maar ik moet het proberen. Ik moet mijn carrière beëindigen met de gedachte dat ik alles heb gegeven. Dit jaar is om te begrijpen of ik dat volgend jaar kan doen.”
De carrière van Petrucci begon in zijn geboorteland Italië, maar hij maakte al snel naam in de WorldSBK paddock toen hij in 2007 een wildcard-optreden maakte op Monza in de Superstock 600 klasse. Hij bracht 2008 en 2009 door in STK600 voordat hij de overstap maakte naar STK1000, waar hij in zijn tweede seizoen met Barni Ducati vocht voor de titel. Zijn succes daar stuwde hem naar de MotoGP waar hij tien volledige seizoenen doorbracht en twee races won. Eind 2021 verliet hij de MotoGP fulltime, maar in 2022 keerde hij terug voor een eenmalig optreden met Suzuki als vervanger van Joan Mir. In 2022 maakte hij tevens zijn debuut in de Dakar Rally en reed hij een seizoen in het MotoAmerica kampioenschap met de Ducati Panigale V4 R van het Warhorse Ducati HSBK team.
Terugkijkend op zijn “waanzinnige” carrière zei Petrucci:
Danilo Petrucci: “Ik ben erg blij om weer in de WorldSBK paddock te zijn, want daar is alles begonnen. De eerste keer dat ik in deze paddock kwam was in 2007 en het was prachtig om eindelijk mee te doen: ik was een wildcard in STK600. Ik herinner me de eerste keer dat ik won in STK600 in Valencia in 2009 nog goed. Toen ben ik overgestapt naar STK1000 met Team Pedercini en Kawasaki. Het was echt een grote sprong. 2011 was zeker een van de beste jaren voor mij met Barni. Ik kon mijn eerste kampioenschap winnen op Silverstone. Het was heel mooi om in Imola te winnen en ik ben heel blij dat ik er dit jaar weer heen kan in het WorldSBK. Ik heb er echt goede herinneringen aan.
Mijn carrière is nogal gek geweest. Ik won hier in de STK1000 waardoor ik naar de MotoGP kon. Ik heb een paar races kunnen winnen in de MotoGP. Ik verliet eind 2021 de MotoGP met de gedachte dat ik de Dakar Rally zou gaan rijden en nooit meer terug zou komen in een wereldkampioenschap. Ik won een etappe, wat totaal onverwacht was, en toen ging ik naar MotoAmerica en won ik bijna het kampioenschap. Ik won veel races en toen kwam de kans weer met Barni. Ik zei: “Ik ben nog jong, ik kan niet stoppen met mijn carrière zonder WorldSBK te proberen!'”
Petrucci’s WorldSBK-carrière is nog maar twee ronden oud en hij heeft al een top-vijf finish behaald in Race 1 in Mandalika, waarmee hij de beste Independent Team coureur was. In alle zes races tot nu toe streed hij voor de top tien of zat hij daar ruim binnen. Hij blijft zich aanpassen aan de WorldSBK-spec Panigale V4 R nadat hij in 2022 op de Ducati reed in MotoAmerica. Hoewel de fabrikant hetzelfde is, heeft Petrucci zich moeten aanpassen aan Pirelli-banden nadat hij in de VS op Dunlops reed. Ook was de Superpole Race over 10 ronden nieuw voor de Italiaan.
Danilo Petrucci: “Mijn aanpassing aan het World Superbike kampioenschap verloopt vrij goed. WorldSBK is zeker een grote uitdaging voor me omdat alles nieuw is, ook al heb ik veel ervaring. Het format is uniek. We hebben drie races en één daarvan, de Superpole Race, is heel kort en bestaat uit 10 ronden. De Pirelli-banden zijn echt goed, maar ik moet ze nog begrijpen. Ik moet nog veel leren. Als laatste maar zeker niet onbelangrijk is het niveau van de coureurs hier echt ontzettend hoog. Er zijn veel uitdagingen. Ik dacht dat het moeilijk was, maar niet zo moeilijk als het is!”
Handige links Pirelli Dutch Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag