Pecco Bagnaia ging zondag onderuit in de MotoGP race terwijl hij aan de leiding lag. Net als twee weken geleden crashte de regerend wereldkampioen vanuit een puntenrijke positie, maar ditmaal lag het volgens de Italiaan niet aan hemzelf. Zijn Ducati Desmocedici GP23 is namelijk té goed.
Terwijl hij door velen ‘Perfect Pecco’ wordt genoemd is het niet uniek dat Pecco Bagnaia crasht terwijl hij op een podiumpositie rijdt en daardoor veel punten misloopt. Twee weken geleden gebeurde het in de regenrace op Termas de Rio Hondo terwijl hij op de tweede plaats reed achter Marco Bezzecchi, afgelopen zondag ging het mis in de MotoGP race op het Circuit of The Americas terwijl hij aan de leiding reed. Ook vorig jaar gebeurde het in Qatar, Le Mans, Sachsenring en Japan, echter scoorde hij in de andere races genoeg om uiteindelijk wel zijn eerste MotoGP wereldtitel in de wacht te slepen.
Het leek afgelopen weekend een perfecte Grand Prix te worden voor Pecco Bagnaia in Texas. Zaterdagochtend behaalde de Italiaan pole position waarna hij ‘s middags overtuigend de Sprint race wist te winnen. Bagnaia en de Ducati waren oppermachtig dus was het voor velen de vraag wie er zondagmiddag tweede zou worden achter de regerend wereldkampioen.
Het liep echter anders. Bagnaia startte weliswaar goed en had meteen de leiding in handen maar Alex Rins wist het tempo te volgen en de Italiaan flink onder druk te zetten. In de achtste ronde ging het mis doordat hij in bocht 2 de voorkant verloor en met flinke snelheid de grindbak in schoof. Bagnaia was ongedeerd maar de frustratie was zichtbaar, het duurde ook een tijdje voordat hij was afgekoeld en terugkeerde naar de Ducati Lenovo Team pitbox.
Dit bericht op Instagram bekijken
In zijn media debrief gaf de regerend wereldkampioen tekst en uitleg waarbij hij zichzelf volledig onschuldig verklaarde.
Pecco Bagnaia: “Ik weet niet wat er gebeurde. Ik weet niet hoeveel ronden ik dit weekend gereden heb, misschien wel 80. Daarin pushte ik maar ik reed gecontroleerd, begreep wat de machine aan het doen was en verloor niet één keer de voorkant. In de race had ik de volledige controle maar ik ging onderuit.
Ik ben erg boos, maar niet op mezelf want ik ben er 100% zeker van dat het niet mijn fout was. In Argentinië geef ik toe dat ik op de limiet zat, maar deze keer was dat niet zo. Er gebeurde nu iets, maar niet zoiets als bijvoorbeeld een koude band. Het is iets van de motor, we moeten zien wat dat is.
Onze motor is de beste van allemaal maar als je crasht en je hebt geen idee waarom, dan heb je er ook niets aan. We hebben in twee races 45 punten verloren dus we moeten kijken of ik misschien liever een wat instabielere motor heb, zodat ik misschien een tiende langzamer ben maar alles wel beter kan aanvoelen. Nu is dat heel lastig.
Ik voel me onverslaanbaar en in de race was ik snel, zonder dat ik risico’s nam of gekke dingen deed. Ik reed heel kalm en stuurde heel rustig in voor bocht 2 omdat ik wist dat er hier weinig grip was, alsnog crashte ik. Ik hoop dat mijn team me hiermee kan helpen want ik weet zeker dat het potentieel van de Desmocedici GP23 ongelooflijk is. Het is de beste motor die ik ooit gereden heb, maar in de race moeten we zien wat er precies gebeurt.”
Volgens de regerend wereldkampioen is de huidige Ducati Desmocedici GP23 haast té goed en te stabiel, zodat onzuiverheden en gripverlies haast niet te merken zijn. Het lijkt een luxeprobleem te zijn maar het feit blijft wel dat Bagnaia er op zondag wederom 25 punten mee heeft verloren. Gelukkig voor hem kwam WK leider Marco Bezzecchi niet verder dan de zesde plaats waardoor de voorsprong van de Mooney VR46 Racing Team coureur slechts elf punten bedraagt.
Pecco Bagnaia: “Aan mijn banden lag het niet, die waren al het hele weekend perfect. Ook aan de wind lag het niet want in die bocht had ik ‘m juist achter me. In de warm-up en op vrijdag was dat wel meer een probleem. Misschien ‘filtert’ de motor de meeste problemen omdat die juist zo stabiel is. Je krijgt het gevoel dat je alles kunt doen, zoals ik zei voel ik me onverslaanbaar op deze motor. In kwalificatiemodus en het goed houden van de banden was de machine op zaterdag perfect.
Misschien moeten we een beetje stabiliteit inleveren, en het ‘filter’ wegnemen, om zo meer gevoel met de banden te creëren. De motor is momenteel perfect maar als je twee keer crasht en zo 45 punten weggooit heeft het geen zin. Ik heb het ‘geluk’ dat twee titelkandidaten [Marc Máruqez en Enea Bastianini] momenteel niet in het kampioenschap zitten, maar aan dit geluk komt ook een einde. We moeten op de huidige manier blijven werken maar meer focussen op het creëren van een machine die mij meer ‘advies’ geeft.
Je kunt me gestoord noemen dat ik zeg dat de machine te stabiel is, maar op dit moment wil ik meer ‘advies’ ontvangen omdat ik instuurde zoals gewoonlijk, zoals ik dat al het hele weekend deed.”
Bagnaia en het Ducati Lenovo Team hebben een kleine twee weken om het probleem op te lossen voordat ze weer in actie komen voor de vierde Grand Prix van 2023. Deze staat in het weekend van 28 t/m 30 april op het programma op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. In de afgelopen jaren kwam Bagnaia vaak met een overwinning terug na een crash in de voorgaande race, en in 2022 was hij ook de sterkste op het Zuid-Spaanse circuit.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.