Toprak Razgatlioglu was de afgelopen twee dagen aanwezig tijdens een privétest van meerdere MotoGP fabrikanten op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De Turkse World Superbike coureur was naar verluidt slechts enkele tienden verwijderd van de rondetijden van Yamaha testrijder Cal Crutchlow.
Yamaha steekt niet onder stoelen of banken dat men aan het kijken is of Toprak Razgatlioglu een waardige vervanger is van Franco Morbidelli bij het Yamaha fabrieksteam in de MotoGP klasse.
Nadat de Turkse World Superbike kampioen van 2021 vorig jaar al eens een dag mocht testen op Motorland Aragón kreeg hij nu twee dagen de tijd op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Die dag op Aragón werd destijds wel gereduceerd tot een halve dag vanwege slechte weersomstandigheden, afgelopen maandag en dinsdag waren de weersomstandigheden in Jerez nagenoeg perfect waardoor Razgatlioglu veel kilometers kon maken.
Tijdens een privétest op het Zuid-Spaanse circuit, die georganiseerd werd door KTM maar ook bezocht werd door de vier andere MotoGP fabrikanten, kreeg Razgatlioglu een Yamaha YZR-M1 tot zijn beschikking terwijl Yamaha testrijder Cal Crutchlow zich bezighield met het evalueren van onderdelen die wellicht bruikbaar zijn voor Fabio Quartararo en Franco Morbidelli.
Volgens het Spaanse motorsport.com was Razgatlioglu aan het einde van de twee dagen slechts 0,7 seconde langzamer dan Crutchlow. Ook was de aanwezigheid van Yamaha Motor Racing Managing Director Lin Jarvis en Monster Energy Yamaha MotoGP teammanager Massimo Meregalli veelzeggend en wees het erop dat het niet zomaar om een simpele test ging.
Het is de vraag of de vorm van Morbidelli in Argentinië een uitzondering was of een daadwerkelijke stap in de goede richting. Er was weinig grip op Termas de Rio Hondo en het Argentijnse circuit is sowieso niet een echte graadmeter voor de rest van het MotoGP seizoen. Tijdens de wintertests op het Sepang International Circuit en het Autódromo Internacional do Algarve eindigde Morbidelli respectievelijk als twintigste en negentiende, in de twee races in Portimão kwam Morbidelli twee keer als veertiende over de streep: in de volledige race was dat de laatste plaats en eindigde hij daarmee zelfs achter rookie Augusto Fernández.
Gezien het feit dat het Mooney VR46 Racing Team meerdere malen heeft gezegd dat ze hun contract met Ducati tot en met het einde van 2024 trouw zullen blijven lijkt er naar alle waarschijnlijkheid geen Yamaha satellietteam te komen in 2024. Of Morbidelli al moet vertrekken of nog tijd heeft om zich te bewijzen is niet duidelijk, zijn contract loopt tot het einde van 2023.
Dan zijn er nog een aantal obstakels. Razgatlioglu wordt dankzij manager Kenan Sofuoglu flink ondersteund door Red Bull Turkije, een langdurige relatie die men waarschijnlijk niet op wil geven. Het Yamaha MotoGP fabrieksteam heeft Monster Energy als hoofdsponsor en een meerjarige overeenkomst met de Amerikaanse energiedrankenfabrikant: dat gaat dus niet samen.
Echter heeft Sofuoglu gezegd dat ze niet getrouwd zijn met Yamaha en ze openstaan voor aanbiedingen van andere fabrikanten, alleen is zelfs dan het aanbod nog niet heel groot. Ducati heeft gezegd niet buiten de eigen gelederen te willen vissen en Razgatlioglu zou ook alleen voor een fabrieksteam willen rijden. Bij Aprilia, KTM en Honda hebben de fabriekscoureurs nog contracten tot het einde van 2024 waardoor GASGAS de enige overgebleven optie is.
Mocht Pol Espargaró besluiten om ermee te stoppen vanwege zijn hevige verwondingen die hij opliep in Portimão, dan zit daar een kans voor Razgatlioglu. Echter heeft KTM ook Pedro Acosta al klaarstaan en in het driejarig contract van de Spanjaard (gestart vanaf 2021) staat dat hij in het derde jaar recht heeft op een plaats in de MotoGP klasse op een KTM. Na het debacle met Raúl Fernández en Remy Gardner in 2022 zal de Oostenrijkse fabrikant niet graag nóg een keer afscheid nemen van een rookie na één jaar (Augusto Fernández), dus het lijkt erop dat er weinig zitjes vrij zijn in de MotoGP stoelendans.
Het moge duidelijk zijn dat Razgatlioglu zichzelf de afgelopen twee dagen in Jerez in ieder geval niet voor schut heeft gezet en hij – mede gezien zijn populariteit in de Turkse en Aziatische markt – aantrekkelijk is voor fabrikanten. Zijn eigen marktwaarde zal er ongetwijfeld ook niet mee gedaald zijn waardoor hij ook in het World Superbike niet achteruit zal boeren …