Het voorseizoen mag dan voorbij zijn voor de MotoGP categorie, voor de Moto2 en Moto3 klassen staat er nog een officiële test op het programma. Nadat beide hun eigen privétests hebben gehad op het Circuito de Jerez-Angel Nieto gaan ze nu naar Portugal voor hun enige officiële optreden voorafgaand aan het nieuwe seizoen.
Op het Autodromo Internacional do Algarve, waar ook de eerste Grand Prix van 2023 plaatsvindt, wordt op vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 maart getest door de Moto3 en Moto2 klassen. Via motogp.com is de actie middels een live-timing scherm te volgen en aan het einde van de dag zullen er verslagen volgen hier op www.racesport.nl.
Moto2
Nu de regerend kampioen is overstapt naar de MotoGP klasse kan een nieuwe naam de troon overnemen. De eerste op de lijst van kanshebbers is 2022 vicewereldkampioen Ai Ogura (Idemitsu Honda Team Asia), maar door wat blessureleed in het voorseizoen kan het wat langer duren voordat hij zijn vooraan meedoet: hij zal niet bij de test aanwezig zijn. Maar als hij weer op snelheid is, kunnen we er zeker van zijn dat de Japanner veel in zijn mars heeft. Teamgenoot Somkiat Chantra is ook niet onbelangrijk, de Thaise rijder is al Grand Prix winnaar.
Het is een voortdurende strijd: Aron Canet (Pons Wegow Los40) versus de bovenste trede van het podium in de Moto2 klasse. En alleen in de Moto2, want de Spanjaard is al zes keer winnaar in de Moto3 klasse. Dat zal dus een belangrijk doel zijn voor 2023 na enkele verbluffende prestaties vorig seizoen, maar hij zal ook zijn consistentie willen behouden. Zijn blessureproblemen – en zijn ijzersterke vermogen om ze te doorstaan – hebben hem veel geleerd over druk, of meer over hoe hij zich daarvan kan bevrijden. En dat geldt ook voor Sergio Garcia, zijn nieuwe teamgenoot die net voor de titel heeft gestreden in de Moto3.
Als Tony Arbolino (Elf Marc VDS Racing Team) er is, dan is hij er. Met al enkele indrukwekkende prestaties in de Moto2 kunnen we meer verwachten, maar zijn focus zal ook liggen op het creëren van een consistenter seizoen om echt mee te dingen naar de kroon. Teamgenoot Sam Lowes heeft ook bewezen snelheid, en ook hij zal meer consistentie willen, evenals een beetje meer geluk.
De rookie vanuit de Moto3 was vorig seizoen meer dan eens wonder rookie van de Moto2, inclusief in Valencia om 2022 af te sluiten op de hoogste trede, maar een blessure halverwege het jaar deed de aanval van Pedro Acosta (Red Bull KTM Ajo) op de top ontsporen. Hij won races – en werd Rookie of the Year – en dat tempo werd deze week nog eens bevestigd tijdens privétests in Jerez. We kunnen veel verwachten en met de snelle nieuwe teamgenoot Albert Arenas in de box zal de pitbox van Aki Ajo in 2023 zeker in de schijnwerpers staan.
Jake Dixon (GASGAS Aspar Team) is nu een meervoudig podiumfinisher maar dat is nog geen Grand Prix-overwinning. Hij wil overwinningen en meer consistentie, en hij heeft een zeer interessante nieuwe teamgenoot: Izan Guevara. De regerend Moto3 wereldkampioen was vorig seizoen een klasse apart in de lichtgewicht categorie., wat heeft hij in huis op de volgende trede van de ladder?
Als je de wereld na de GP van Catalonië – waarin Celestino Vietti (Fantic Racing) met een prachtige overwinning een paar zware races achter zich liet – had verteld dat hij aan het eind van het seizoen zevende zou staan, had waarschijnlijk niemand het geloofd, inclusief de rijder zelf. De Italiaan heeft talent, talent en snelheid in huis, dus kan hij die magie in 2023 weer uit de hoge hoed toveren – en consistenter zijn?
Alonso Lopez (SpeedUp Racing) werd pas een fulltime rijder tijdens de Italiaanse GP, en wat heeft hij zich laten gelden. Op Phillip Island was de nummer 21 vorig seizoen een verrassende uitdager maar hij zal dit jaar veel meer willen dan een paar overwinningen om ervoor te zorgen dat hij alleen maar meer terrein wint. Ook teamgenoot Fermin Aldeguer zal de machtsverhoudingen willen herstellen, want hij was de eerste die indruk maakte toen de twee aan elkaar werden gekoppeld in het Europese Moto2 kampioenschap.
Joe Roberts (Italtrans Racing Team) heeft grote stappen gezet in 2022. Hij werd Grand Prix-winnaar en behaalde vervolgens een podiumplaats, en de Amerikaan geeft het gevoel dat hij op het punt staat om alles echt in elkaar te laten passen. In 2023 blijft hij bij het bewezen Italtrans team en krijgt hij een nieuwe teamgenoot: vaste Moto3 frontrunner Dennis Foggia.
Het zijn niet alleen Guevara, Garcia en Foggia die vanuit de Moto3 zullen strijden om de titel van Rookie of the Year. Een interessante toevoeging is Darryn Binder (Liqui Moly Husqvarna Intact GP), die vanuit de MotoGP klasse de overstap maakt naar de tussenklasse die hij eerder links liet liggen. Onderdeel van het nieuwe(re) Triumph-tijdperk van de Moto2 was om deze klasse wat beter te laten passen tussen de Moto3 en de MotoGP, en Binder zal interessant zijn om in de gaten te houden.
Rory Skinner (American Racing) is een andere die een andere weg bewandelt. Na een aantal indrukwekkende prestaties in de BSB komt hij terecht in de middenklasse van de Grand Prix. Maar dat hebben we al eerder gezien. Kohta Nozane (Correos Prepago Yamaha VR46 Team) komt vanuit de WorldSBK klasse en heeft ook ervaring met grotere motoren.
Alex Escrig (Forward Team) komt naar de Moto2 nadat hij in de afgelopen paar seizoenen van Europese Stock glorie naar frontrunner in het Moto2 EKx – en MotoE™-deelnemer – is gegaan, hoewel hij tijdens privétests ten val kwam en dus een vraagteken is voor de test in Portimao. Borja Gomez (Fantic Racing) werd tweede in het ESBK en scoorde punten in Valencia tijdens zijn tweede optreden als vervangend coureur in de Moto2. Hoe zal het hen vergaan?
Moto3
De top drie is weliswaar overgestapt naar de Moto2 klasse, maar zij waren slechts acht punten verschil van elkaar verwijderd – met Ayumu Sasaki (Liqui Moly Husqvarna Intact GP) op de hielen van Garcia en Foggia aan het eind van 2022. En Sasaki heeft goed gepresteerd, waaronder die ongelooflijke overwinning in Oostenrijk ondanks twee Long Lap penalty’s. De favoriet voor het seizoen? Waarschijnlijk voor velen.
Deniz Öncü wilde zo graag een eerste overwinning boeken bij Tech3, maar het mocht niet zo zijn in Valencia. Nu is zijn nieuwe avontuur bij Red Bull KTM Ajo al begonnen, en die eerste overwinning zal een serieus doel zijn – net als de titel. Meerdere podiumplaatsen en een serieuze snelheid betekenen dat het geen verrassing zal zijn dat de Turkse rijder vanaf het begin vooraan meedoet.
Jaume Masia keert terug naar Leopard Racing in 2023, en hij vormt samen met Tatsuki Suzuki een formidabel team. Beiden hebben snelheid, ervaring en succes in het verleden behaald, en beiden willen meer van beide.
Rookie of the Year in 2022, Diogo Moreira (MT Helmets – MSI), was al eerder in de running want Maverick Viñales koos hem als favoriet voor het seizoen. Dat eerste podium ontging hem, maar de Braziliaan pakte consistent aanzienlijke punten en hij zal dit seizoen zo vaak mogelijk naar het parc fermé op zondag willen.
Romano Fenati keert terug als Moto3 coureur en is inmiddels veteraan in de klasse. De laatste keer dat hij in deze klasse reed, liet zien dat hij nog steeds tot één van de titelkandidaten behoort.
Na een rookie seizoen bij Ajo verhuist Daniel Holgado naar Red Bull KTM Tech3 in 2023. Moreira versloeg hem vorig seizoen op consistentie, maar Holgado komt aan met zijn eerste Grand Prix-podium – waarvan hij er nog veel meer wil.
De hoofdact bij de nieuwkomers is Jose Antonio Rueda, die zich bij Red Bull KTM Ajo voegt. Hij is de eerste rijder die in hetzelfde seizoen de titel won in zowel JuniorGP als Red Bull Rookies, en hij deed dat in stijl. David Alonso is een andere Rookies-kampioen – maar dan in 2021 – die in de gaten moet worden gehouden nu de Colombiaan fulltime meedoet met GASGAS Aspar. Hij heeft al een paar keer gereden in de Moto3 klasse, maar nu is het fulltime en met het oog op die Rookie van het Jaar prijs.
Enkele bekende gezichten van de Red Bull Rookies en het Finetwork FIM JuniorGP World Championship zijn ook van de partij: Rookies vicekampioen Collin Veijer (Liqui Moly Intact GP), JuniorGP vicekampioen David Salvador (CIP Green Power), nummer drie in de JuniorGP Filippo Farioli (Red Bull KTM Tech3) en JuniorGP racewinnaar Syarifuddin Azman (MT Helmets – MSI). Veijer is echter een vraagteken voor deze test omdat de test in Jerez moet missen vanwege een aanhoudende blessure aan zijn rechtermiddelvinger. De Nederlander mag deelnemen aan deze driedaagse test in Portimão dus het is afwachten hoe het hem zal vergaan.
Handige links Portimão Official Moto2 & 3 Test 2023
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag