Jack Miller begint langzaam maar zeker zijn draai te vinden met de KTM. De Australiër had een extra testdag nog wel goed kunnen gebruiken en er zal nog flink wat werk verricht moeten worden door de Oostenrijkse fabrikant voorafgaand aan de seizoensopener over anderhalve week.
Het zal ongetwijfeld nog wel een beetje pijn doen bij Jack Miller om te zien dat de Ducati’s nog iets sterker zijn geworden ten opzichte van 2022 en dat de Italiaanse fabrikant dominant is op de tijdlijsten. Bij KTM worden er zeker stappen gemaakt maar de achterstand op Ducati is nog groot.
Toch houdt de sympathieke Australiër vertrouwen en heeft hij het volste vertrouwen in een goede afloop. Met een 1’38.909 op zondag was hij minder dan twee tienden verwijderd van het polerecord, echter reed Pecco Bagnaia een zeer indrukwekkende 1’37.968 waardoor de achterstand van Miller groeide naar bijna een seconde.
Jack Miller: “We komen er wel. We hebben ons vandaag bijna een seconde verbeterd en kwamen dichter bij de snelsten. Ik zat dicht bij het ronderecord maar het probleem is dat er coureurs waren die ruim 0,8 seconde onder het ronderecord reden. Ik probeer gewoon de motor te begrijpen en probeer verschillende dingen om het wat comfortabeler te krijgen. Een extra testdag zou geen overbodige luxe zijn maar helaas is die er niet.
We worden elke dag beter en het kost wat tijd, maar we komen op een goede uitgangspositie voor de eerste race. De verschillende mappings moeten nog wat bijgeschaafd worden, we waren namelijk wat dingen aan het proberen met de software, maar ik denk dat we er vertrouwen in kunnen hebben. Ik denk dat we een redelijke basisafstelling hebben, ook al zal het hier waarschijnlijk een ander verhaal worden dan in de races die daarna komen.”
In zijn media debrief werd Miller bevraagd over de coureurs die voor zijn vorige werkgever rijden. Nadat hij vier seizoenen de teamgenoot was van Pecco Bagnaia merkte de KTM coureur op dat de regerend wereldkampioen behoorlijk is veranderd vergeleken met een jaar geleden.
Jack Miller: “Pecco [Bagnaia] ziet er momenteel sterk uit, ik denk nog een stuk beter dan vorig jaar rond dit tijdstip. Hij lijkt veranderd te zijn op een goede manier, hij heeft meer zelfvertrouwen en het is behoorlijk indrukwekkend hoe hij rijdt. Ik heb hem heel even kunnen volgen in de laatste bocht en dat zag eruit als iemand die heel veel vertrouwen heeft in zijn machine.
Er zijn wel wat andere Ducati coureurs die ook goed gaan, ik denk dat vooral Alex Márquez iedere avond lekker slaapt na de overstap die hij heeft gemaakt. Ik ben blij voor hem en hopelijk kan hij het goed doen. Volgens mij heeft Enea [Bastianini] geen geweldige test gehad maar hij zal er ook vooraan bij zijn. Het is een lang seizoen en met de sprint races heeft iedereen een kans.”
In Maleisië werd er nog veel gesproken over de sprint races en het feit dat fabrikanten nog geen overeenkomsten hadden gesloten met de coureurs over het betalen van bonussen voor een overwinning of podium. Daar lijkt nog weinig in veranderd te zijn maar Miller heeft zich erbij neergelegd en zal ongetwijfeld één van de smaakmakers worden in de races op zaterdagmiddag.
Jack Miller: “De sprint races zijn een goede ontwikkeling, het geeft ons twee keer zoveel races en dus ook twee keer zoveel kans om een goed resultaat te behalen. In mijn geval kan ik meestal de eerste helft van de race goed meekomen, vaak is het de tweede helft waar het minder wordt. Wat betreft de bonussen is het nog niet helemaal geregeld, en we zouden allemaal natuurlijk zoveel mogelijk betaald willen worden, maar ik houd uiteindelijk van racen en dat is waarvoor we hier zijn.”
De coureurs en teams hebben nu tien dagen rust voordat ze terugkeren naar het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal om in het weekend van 24 t/m 26 maart de eerste Grand Prix van 2023 te verrijden.
Handige links Portimão MotoGP Official Test 2023
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag