Finishpraat: 5-0 voor Ducati

1668
alvaro-bautista
Alvaro Bautista en een juichend Aruba.it Ducati team. | foto© worldsbk.com

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze Finishpraat gaat het over Ducati in de World Superbike en World Supersport. Het Italiaanse merk was oppermachtig tijdens de openingsronde op Phillip Island.

Oké, het unieke Phillip Island circuit is vanwege de ligging, de layout en het wegdek niet altijd de juiste graadmeter, maar één ding is wel duidelijk geworden: Ducati is alleen nog maar sterker geworden. Niet alleen in de World Superbike, maar ook in de World Supersport. In alle vijf de races afgelopen weekend won er een Ducati rijder. Het werd dus 5-0 voor Ducati tijdens de openingsronde in Australië. Je zou er ook 7-0 van kunnen maken, want in de Superpole Race en Race 2 van de World Superbike was het een 1-2 voor het Aruba.it Ducati fabrieksteam. Alvaro Bautista had totaal geen last van “nummer 1 druk” en won alle drie de races overtuigend. De eerste race was op een natte baan, maar zondag op een droge baan werd de suprematie van Ducati pas echt duidelijk. Achter Bautista werd Michael Ruben Rinaldi tweemaal tweede. In Race 2 eindigden er maar liefst vier Ducati’s in de top-vijf.







Jonathan Rea en Toprak Razgatlioglu staan al op flinke achterstand en dat slechts na één raceweekend. Rea en Razgatlioglu probeerden de schade te beperken, maar kenden daarbij geen geluk. Razgatlioglu werd in Race 2 meegenomen in de crash van Alex Lowes, terwijl Rea in de Superpole Race veel plaatsen verloor door een actie van nieuwkomer Dominique Aegerter. Rea moet zich vooral zorgen maken over zijn Race 2, waarbij hij met zijn Kawasaki in de slotfase ver terugzakte naar de achtste plaats. Aegerter liet trouwens een sterke indruk achter. De tweevoudig World Supersport kampioen kwalificeerde zich op de eerste rij. In de races was Aegerter soms wat onstuimig, maar liet wel zien erg snel te zijn. Maar door dit alles heeft Bautista na één raceweekend al een voorsprong van 28 punten in het kampioenschap. Nummer twee in de tussenstand is momenteel Andrea Locatelli. De Italiaan reed sterk en was in Race 2 duidelijk sneller dan zijn teammaat Razgatlioglu. En dat is toch wel opvallend.

In de World Supersport dateerde de laatste Ducati zege van 2005. Daar kwam op Phillip Island verandering in toen Nicolo Bulega beide races wist te winnen. De Italiaan was ijzersterk tijdens de tests, maar tijdens de races zat het de Italiaan niet tegen. Race 1 was een chaotische race door de regenbuien en rode vlag situatie. Een juiste bandengok en goed optreden na de herstart leverde Bulega een overwinning op. Maar voor de rode vlag reed Bulega nog maar net binnen de punten. Er was op Phillip Island maar één team die echt in de buurt kwam om Ducati van een zege af te houden en dat was – hoe kan het ook anders – Ten Kate Racing Yamaha. Hun nieuwkomer Stefano Manzi was in Race 2 vol in gevecht met Bulega toen vijf ronden voor het einde de rode vlag kwam. Bulega kreeg hulp vanuit onverwachte hoek. De Australische ganzen waren hem en Ducati goed gezind en zorgden door hun polonaise op de baan voor het einde van de race. Bulega reed op dat moment op kop en won daardoor zijn tweede race van het weekend.

En hoe ging het met onze Nederlanders Michael van der Mark en Glenn van Straalen? Glenn reed in de openingsronde van het World Supersport seizoen aan de leiding. In de lastige omstandigheden voelde de EAB Racing Team coureur zich als een vis in het water. Glenn was in gevecht voor de eerste plaats toen de rode vlag kwam vanwege een pittige crash van Adrian Huertas en Yari Montella. Bij de herstart pakte een bandengok niet goed uit, waardoor hij slechts veertiende kon worden. Maar een dag later liet Glenn zien ook op een droge baan zeer snel te zijn. Achter vier voormalig Grand Prix rijders eindigde hij op een keurige vijfde plaats. Let maar op: eind april in Assen is Glenn in deze vorm een absolute kandidaat voor het podium en misschien wel meer! En dan Michael van der Mark. Wanneer je vooraf zegt: een crash, P10 en P12, dan zou je daarvan niet zeggen dat het erg goed is. Qua punten is dat het ook niet, maar qua optreden wel. In de regen leek Michael ijzersterk en op weg naar een mooie klassering, maar zorgde een vroege crash voor het einde van zijn race. In de Superpole Race en Race 2 was Michael – net als het hele weekend eigenlijk – de beste BMW-coureur. Dat betekende dat de Rotterdammer voor zijn merkgenoten Scott Redding, Loris Baz en Garrett Gerloff over de finish kwam. En dat zijn toch absoluut geen koekenbakkers! Het probleem zit niet bij Michael. Hij is fit en klaar om te scoren in 2023. Het probleem zit bij BMW M1000RR, want het Duitse merk kon in droge omstandigheden amper meekomen in de top-tien op Phillip Island. Maar zoals ik al begon is het Australische circuit niet altijd een goede graadmeter. Laten we voor BMW en Michael hopen dat dit ook daadwerkelijk zo is. Volgende week is al de volgende krachtmeting in Indonesië. Zal Ducati er 10-0 van gaan maken?

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter