TeamHRC heeft dinsdagochtend middels een online presentatie hun kleurstelling voor 2023 gepresenteerd. Nadat de Japanse grootmacht in 2022 voor het eerst aan de start verscheen met Iker Lecuona en Xavi Vierge is het doel om in 2023 met beide Spaanse coureurs verdere stappen voorwaarts te maken.
Het fabrieksteam TeamHRC heeft de deuren van zijn pitgarages virtueel geopend, de heilige ruimte waarin het team en de circuitingenieurs van HRC tijdens elk test- en raceweekend hun inspanningen concentreren om de rijders Iker Lecuona en Xavi Vierge de best mogelijke CBR1000RR-R Fireblade te bieden waarmee ze de strijd kunnen aangaan met het felle World Superbike-veld.
En terwijl de 2023-kleurstelling PT Astra Honda Motor verwelkomt als officiële sponsor, heeft het team zich in de beperkte tijd tussen het einde van het seizoen 2022 en de naderende seizoensopener van 2023 in Australië geconcentreerd op wat er onder de kuip zit. Teammanager Leon Camier en de rijders Iker Lecuona en Xavi Vierge hebben gesproken over wat ze het afgelopen seizoen hebben geleerd en waar ze nu naar streven, in het besef dat het concurrentieniveau in 2023 hoger dan ooit zal zijn.
Vanwege de nieuwe regelgeving in het World Superbike kampioenschap, de zogeheten ‘super concessies’, heeft Honda nu meer mogelijkheden wat betreft de afstelling van hun rijwielgedeelte, daar waar er afgelopen seizoenen veel problemen waren met de CBR1000RR-R Fireblade. Daarnaast zijn er ook updates aan het motorblok doorgevoerd om meer bruikbaar vermogen te hebben bij verschillende toerentallen.
Iker Lecuona: “We hebben vorig jaar veel geleerd en enkele sterke resultaten behaald, zoals de pole position in Barcelona en een podium in Assen, wat we niet echt hadden verwacht omdat dat pas de tweede race was. Het was zeker een heel positief jaar en het heeft me geholpen om veel dingen onder de knie te krijgen. Ik weet nu beter hoe ik situaties in de races en op elk circuit moet beheren, ook met de Pirelli-banden die in het begin heel moeilijk te begrijpen waren.
Ik ben van plan om alles wat ik in 2022 geleerd heb het komende jaar te gebruiken. In de winter hebben het team en iedereen in de Honda-fabriek heel hard gewerkt om ons een betere motor te geven. We hebben nog twee testdagen in Australië voor de eerste race, dus we hebben tijd om het nieuwe materiaal te begrijpen en de beste afstelling te vinden om het zo goed mogelijk te benutten. We beginnen met de twee rondes waar ik vorig seizoen niet aan mee kon doen maar ik vind beide circuits geweldig, ik voel me goed en ben klaar om alles te geven.”
Xavi Vierge: “Dit is mijn tweede jaar in WorldSBK en dus zullen we profiteren van het feit dat we niet vanaf nul hoeven te beginnen. We kennen nu veel van de circuits en begrijpen hoe de banden en de elektronica werken, terwijl het vorig jaar voor mij allemaal een grote uitdaging was. 2022 was geen gemakkelijk seizoen, maar we hebben enkele goede resultaten behaald en ons potentieel laten zien.
Er is hard gewerkt in Japan en dus hebben we in de winter veel werk te doen gehad en elementen te testen. Ik ben echt tevreden met hoe dat allemaal gegaan is en nu moeten we alleen nog onze basisafstelling voor het seizoen bepalen. Testen is geweldig, maar niet te vergelijken met racen. Gelukkig beginnen we dit jaar vroeg en er zijn geen betere plaatsen dan Australië en Indonesië. Ik hou van die circuits, vooral Phillip Island. Het is de eerste keer dat ik daarheen ga in februari, wat zomertijd is, dus ik kijk ernaar uit om daar te zijn en te beginnen aan wat een geweldig seizoen moet worden.”
Leon Camier – teammanager: “Het World Superbike-seizoen van 2022 was een goed basisjaar voor onze twee jonge rookies. Gedurende het seizoen hebben we kunnen zien waartoe ze allebei in staat zijn en we waren onder de indruk van de manier waarop ze zich snel konden aanpassen aan nieuwe circuits en verschillende situaties. Nu we veel geleerd hebben, kunnen we ons vanaf FP1 richten op de raceprestaties. We hebben op veel gebieden hard gewerkt en ons op veel punten verbeterd. 2023 begint nu, en we zijn er klaar voor.
Het doel is om globaal te verbeteren, zowel met de motor aan de kant van het team, als om meer algemeen een stap te zetten. Onze topsnelheid is altijd erg goed geweest met de Fireblade, maar we moeten blijven werken aan verbetering op elk gebied. Als je een nieuwe specificatie van een bepaald onderdeel brengt om op één gebied te verbeteren, merk je soms dat dit je op een ander gebied terugzet. Dit is iets waar Honda in Japan heel hard aan heeft gewerkt en we hebben er alle vertrouwen in dat we dit jaar weer een stap in de goede richting zullen zetten. Het zal heel moeilijk zijn om van vorig seizoen naar de titel te gaan, maar dat is in wezen ons doel, en we zullen eraan blijven werken tot we dat hebben bereikt.”