Dat Honda nog veel werk te doen heeft voor aanvang van het 2023 MotoGP seizoen werd de afgelopen dagen in Sepang wel duidelijk. Marc Marquez heeft zijn zegje reeds gedaan, maar hoe kijkt Honda teambaas Alberto Puig aan tegen de huidige situatie. De Spanjaard maakt de balans op na afloop van de Sepang MotoGP Official Test.
De twee maanden durende winterstop heeft er vooralsnog niet toe geleidt dat Honda de twijfels bij hun vier MotoGP coureurs heeft weg kunnen nemen aangaande de prestaties van de Honda RC213V. Twijfels overheersen, ook na de driedaagse Sepang MotoGP Official Test welke de afgelopen drie dagen werd verreden op het Sepang International Circuit in Maleisië. Sterker nog, het 2023 MotoGP seizoen lijkt voor Honda opnieuw op een teleurstelling uit te gaan lopen als de HRC-engineers de komende weken geen wonderen kunnen verrichten voor de tweede en afsluitende MotoGP test op 11 en maart aanstaande in Portimão.
Na afloop van deze tweedaagse test op het Portugese circuit moeten de fabrikanten namelijk de machine en het eerste aerodynamische pakket laten homologeren waarmee men in 2023 aan het seizoen wenst te beginnen. Mocht men tijdens deze tweedaagse test op Autodromo Internacional do Algarve niet iets nieuws hebben weten te vinden en Marc Marquez, Alex Rins, Joan Mir en Takaaki Nakagami het zullen moeten doen met één van de Honda RC213V motoren waarmee men de afgelopen drie dagen in Sepang in actie kwam dan blijven topklasseringen (top vijf) volgens Honda’s oogappel Marquez het komende seizoen buiten hun bereik.
Dat er Honda veel aan gelegen is om het tij te keren was vrijdag, zaterdag en zondag in Sepang wel duidelijk. Zo had Marquez tijdens de eerste dag maar liefst vier MotoGP machines tot zijn beschikking, nou ja eigenlijk drie aangezien één van de vier machines de MotoGP fiets van 2022 was en deze – net als bij de andere fabrikanten – gebruikt werd om de fabriekscoureurs tijdens de eerste run het gevoel van het afgelopen jaar te laten ondervinden alvorens het verschil te kunnen waarnemen op het nieuwe materiaal.
Marquez ging de eerste twee dagen dan ook nagenoeg geen enkele keer naar buiten op één en dezelfde motorfiets, met andere woorden de Spanjaard werd gebombardeerd tot HRC-testcoureur i.p.v. zich als fabriekscoureur voor te bereiden op het komende wegrace seizoen. Tot verrassing van velen zagen we de achtvoudig wereldkampioen tijdens de laatste testdag zelfs een aantal runs doen op een RC213V waarop geen enkele wing (vleugel) gemonteerd was. Een bijzondere ervaring voor de Spanjaard, helemaal omdat op dat moment nagenoeg alle andere coureurs zich haasten om op zachte banden naar buiten te gaan voor die ene snelle ronde en een zo hoog mogelijke plaats op de tijdlijst. De Repsol Honda Team coureur zette zijn eigen belangen echter opzij en koos ervoor om in te gaan op het verzoek van Ken Kawauchi – de van Suzuki overgekomen en één van de nieuwe door HRC aangetrokken technische mensen – die duidelijke ideeën wilde hebben alvorens hij de te volgen strategie gaat bepalen en wilde weten wat er b.v. na deze eerste test van 2023 al de prullenbak in kan.
Maar door de opdrachten te vervullen van zijn nieuw Japanse technische baas moest Marquez uiteindelijk genoegen nemen met de tiende plaats op de tijdlijst. Maar de Spanjaard weet als geen ander dat de krachtsverhoudingen op dit moment niet in het voordeel spreken van Honda en dat het tijdens de driedaagse test in Sepang overduidelijk is geworden dat het gat met Ducati maar ook met Aprilia op dit moment te groot is om potten te kunnen breken in het met rasse schreden naderende wedstrijdseizoen.
De tijd dringt, er is nog iets meer dan een maand te gaan voor de start van het 2023 MotoGP seizoen, het is moeilijk om het beste van een slechte situatie te maken en daar is ook Repsol Honda teambaas Alberto Puig zich terdege van bewust, zo was zondag in Sepang te horen uit zijn mond.
Alberto Puig: “Het moge duidelijk zijn, we zijn duidelijk nog niet waar we willen zijn als Honda. We hadden hier de afgelopen drie dagen de nodige updates te testen, o.a. van het materiaal waarmee we in november ook in Valencia hebben gereden. We hebben veel ideeën, maar we moeten ze beschikbaar stellen aan de coureurs, hun aan laten tonen dat ze in de praktijk ook werken en dat is wat we doen. We hebben echter niet het gevoel dat we ons doel hebben bereikt, dat moge duidelijk zijn. We hebben opties qua motor en chassis, maar we hebben meer tijd nodig, dat is ook duidelijk. Wat voor ons echter wel heel belangrijk is, dat is dat we na drie moeilijke seizoen hier eindelijk weer een fitte Marc in actie hebben gezien. Hij kan nu dagelijks veel runs doen en de volgende ochtend is hij niet uitgeput, heeft hij geen pijn zoals in het recente verleden wel het geval was. Dit is erg belangrijk voor ons.”
Wie het weet mag het zeggen, maar één ding is wel duidelijk; de Japanse HRC-engineers hebben de komende paar weken het nodige huiswerk te maken en dat idee zal ook Puig meenemen in zijn bagage op de terugreis van Maleisië naar Spanje.
Nu is een test maar een test, nu is het Sepang International Circuit maar één van de eenentwintig circuits waar in 2021 een MotoGP race wordt verreden, hebben we in het verleden al menig keer gezien dat de frontrunners tijdens een wintertest er in een Grand Prix weekend ineens heel anders voorstonden, maar als er zoals het afgelopen weekend in Sepang het geval was zeven Ducati machines in de top negen te vinden zijn en de andere twee plaatsen binnen deze top negen ingenomen ook nog eens ingenomen werden door Aprilia machines dan kun je niet anders concluderen dat er niet alleen bij Honda, maar ook bij Yamaha, KTM en GASGAS nog het nodige huiswerk te maken is.
De MotoGP coureurs hebben nog twee officiële testdagen voor de boeg alvorens het 2023 MotoGP seizoen van start gaat. Deze twee testdagen vinden plaats op 11 en 12 maart aanstaande op Autodromo Internacional do Algarve in Portugal, het circuit waar twee weken later het eerste Grand Prix weekend van 2023 wordt verreden.
Handige links Sepang MotoGP Official Test 2023
Tijdschema en volledige uitslagen