De Sepang MotoGP Official Test heeft aangetoond dat Ducati ook in 2023 weer de te kloppen machine zal zijn. Met Luca Marini, Francesco Bagnaia, Enea Bastianini en Jorge Martin eindigden maar liefst vier Ducati coureurs binnen de top vijf, waarbij de snelste man van het veld ook nog eens onderweg was met een model van vorig seizoen. Een bittere pil voor de rest van het veld, waaronder Marc Marquez die tijdens deze drie dagen heel andere zaken aan zijn hoofd had.
Marc Marquez heeft deze drie dagen van de Sepang-test veel werk gehad. Hij begon vrijdag met vier motorfietsen in zijn pitbox terwijl hij zich tijdens de derde en afsluitende testdag eindelijk kon concentreren op één en dezelfde fiets. De Repsol Honda Team coureur zag met lede ogen aan dat de Ducati coureurs het werk konden verdelen, dat men voldoende waterdragers had om al het nieuws te testen en dat men hierdoor gedurende hun geplande testschema zonder problemen af kon werken, en dit ondanks dat de regen een aantal keren flink roet in het eten gooide.
De topcoureurs in dienst van de Italiaanse motorenfabrikant werden hierdoor ontlast, kregen zo op de juiste momenten de juiste onderdelen op een presentatie aangeboden en konden zich hierdoor op andere en belangrijkere zaken concentreren.
Marc Marquez: “Hoe vaak hebben we het in het verleden niet gezien dat bepaalde coureurs hier tijdens deze voorjaarstest de sterren van de hemel reden en vervolgens in oktober terugkwamen voor de Grand Prix en dan nergens te bekennen waren.”
Het schouwspel werd door o.a. Yamaha, KTM, GASGAS en Honda met lede ogen aangezien. Terwijl de Ducati familie met een voldaan gevoel Sepang verlaat heeft de rest van de fabrikanten nog wel het nodige huiswerk te doen voor de laatste tweedaagse MotoGP test in Portimão alvorens het 2023 MotoGP seizoen twee weken later van start gaat.
Marc Marquez was één van de coureurs die zich de afgelopen drie dagen de vouwen uit zijn broek reed, van de ene op de andere machine stapte.
Marc Marquez: “We begonnen de test hier met vier motoren, de tweede dag hadden we er drie en vandaag begonnen we met twee, maar vanaf de middag hebben we ons geconcentreerd op slechts één. Ik heb al besloten welke de fiets is waar we mee verder moeten, en wat de richting is. Het is zeker nog niet de motor die ik nodig heb om het kampioenschap te kunnen winnen, daarvoor moeten we nog wel een stap zetten, maar het is in ieder geval belangrijk om een duidelijke basis te hebben, ons te richten op één fiets en de anderen te vergeten.”
Het moge duidelijk zijn dat Marquez tijdens deze test weinig toe kwam aan het trekken van zijn eigen plan, het uitzoeken van de juiste afstelling, het rijden van snelle rondetijden maar meer als HRC MotoGP testcoureur ingehuurd was. De achtvoudig wereldkampioen kwam zelden op één en dezelfde fiets in actie. Elke keer was er wel weer iets veranderd aan de motorfiets, zo zagen we hem op een gegeven moment zelfs op een motorfiets van het oude stempel in actie (zonder wings).
Marc Marquez: “Het was normaal omdat er een nieuwe technisch manager is aangetrokken door HRC en hij wil veel dingen over het concept begrijpen, en dit maakt het leven voor ons als coureurs er in een test niet makkelijker op. Ik ben de meest ervaren rijder bij Honda en daarom hebben ze mij uitgekozen om al deze experimenten uit te proberen [zoals Johann Zarco in dienst in bij Ducati]. Ik weet niet precies waarom ze het doen, maar ze hebben zo hun redenen. Ik beperk me tot het uitproberen van wat ze mij vragen en ik hoop dat ze later al die informatie analyseren en iets nieuws meebrengen naar Portugal.”
Ondanks alle problemen, het vele testwerk en het zelden rijden op één en dezelfde fiets om een beetje in zijn ritme te komen probeerde Márquez ook de positieve kant van de situatie in te zien.
Marc Marquez: “Ik moet Honda ook feliciteren, want ze hebben zich heel goed georganiseerd. We hebben meer nodig, maar ik voel dat er een reactie is, hoewel ik eerlijk gezegd het meest gelukkig ben vanwege het feit dat ik me fysiek goed heb gevoeld. Nu kan ik beslissen wanneer ik snel en wanneer langzaam moet gaan, iets wat vorig jaar onmogelijk was, en ik kan heel precies zijn met de feedback. Dat was het belangrijkste gedurende deze driedaagse test. Ik heb maar één lichaam, motorfietsen daarentegen… misschien hebben we er wel weer vier in Portimão wie zal het zeggen.”
Marquez is zich er terdege van bewust waar op dit moment zijn prioriteit ligt, maar is ook reëel genoeg om te zeggen dat het beter moet.
Marc Marquez: “Vandaag in de middag heeft iedereen kwalificatiebanden gemonteerd en het leek op een gegeven moment wel een kwalificatie terwijl mijn kwalificatiebanden in de box bleven. Ik was met andere dingen bezig, maar goed we zijn hier deze drie dagen niet om het WK te winnen. Hoe vaak hebben we het in het verleden niet gezien dat bepaalde coureurs hier tijdens deze voorjaarstest de sterren van de hemel reden en vervolgens in oktober terugkwamen voor de Grand Prix en dan nergens te bekennen waren.
Maar los van dit, het is waar dat we moeten verbeteren. We staan op dit moment niet ver van de top vijf maar ik wil meer. Ik doe mijn best om te verbeteren en te blijven werken. Ik weet dat de basis nu wordt gemaakt, in het voorseizoen. Tijdens de races, en zeker met het weekendconcept dat we dit jaar zullen hebben, zal het heel moeilijk zijn om tijdens het seizoen nog dingen uit te proberen.”
Marquez eindigde uiteindelijk als tiende op de samengestelde tijdlijst. De Repsol Honda Team coureur reed zondag tijdens de derde en afsluitende testdag een snelste rondetijd van 1’58.666, een tijd waarmee hij 0,777 seconde prijs moest geven op de snelste man van het veld, de Italiaan Luca Marini.
De MotoGP coureurs hebben nog twee officiële testdagen voor de boeg alvorens het 2023 MotoGP seizoen van start gaat. Deze twee testdagen vinden plaats op 11 en 12 maart aanstaande op Autodromo Internacional do Algarve in Portugal, het circuit waar twee weken later het eerste Grand Prix weekend van 2023 wordt verreden.
Handige links Sepang MotoGP Official Test 2023
Tijdschema en volledige uitslagen