Joan Mir kwam afgelopen zondag als laatste over de finish in de MotoGP race op het Sepang International Circuit in Maleisië. De Spanjaard kreeg veel last van opgepompte onderarmen en zag zijn tempo daardoor drastisch inzakken.
Sinds zijn gigantische crash in de eerste ronde van de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring, waarbij hij zijn rechterenkel brak, zit het Joan Mir niet mee. De MotoGP wereldkampioen van 2020 probeerde in Aragón nog terug te komen maar dat bleek te vroeg te zijn waarna hij nog eens drie weken de tijd nam om te herstellen.
Tijdens de Australische Grand Prix op Phillip Island keerde Mir terug en kon hij in de race ook goed meekomen. Echter zorgde een merkwaardig probleem ervoor dat hij uiteindelijk ver terugviel. De bandenspanningsmeter waarmee zijn banden werden gecontroleerd was namelijk defect en gaf een lagere waarde aan dan de werkelijkheid, waardoor hij met veel te veel bandenspanning reed en daardoor uiteindelijk als achttiende eindigde in de race.
In Maleisië begon Mir wederom goed aan de race en aan het eind van de eerste ronde reed hij op de zesde plaats, komend vanaf de elfde positie op de grid. Na een aantal ronden achter Marc Márquez te hebben gereden schoof hij zelfs nog op naar de vijfde plaats maar vanaf de twaalfde ronde ging het snel achteruit met Mir. De Team Suzuki Ecstar coureur kreeg flink last van het compartimentsyndroom, in de motorsport beter bekend als ‘opgepompte onderarmen’.
De spier in de onderarm zwelt op maar deze heeft geen ruimte om op te rekken omdat het bindweefsel eromheen zit. Dit verstoort de bloedtoevoer en zorgt voor veel pijn en gevoelsverlies. Een simpele en veel uitgevoerde operatie vindt vaak plaats waarbij het bindweefsel wordt opengesneden en de spier zo ruimte heeft om op te zwellen. Fabio Quartararó onderging deze operatie vorig jaar en won uiteindelijk de wereldtitel, ook namen als Cal Crutchlow, Dani Pedrosa en vele andere coureurs hebben deze operatie al eens uit laten voeren.
Joan Mir: “Het lijkt erop dat ik een episode van compartimentsyndroom had, ‘arm pump’. In de voorgaande jaren was dit een circuit waar je normaal gesproken een beetje last had van arm pump omdat het best wel veeleisend is, maar niet zoals nu. Ik voelde niet goed hoeveel druk ik uitoefende op de voorrem, ik verloor alle kracht in de rechterarm en dat is min of meer wat er gebeurde. Het is jammer want het team heeft geweldig werk geleverd en de motor was sterk, ik was in staat om sterk te zijn.”
Het werd voor Mir pas echt een probleem na het middelpunt van de race.
Joan Mir: “Ik was niet in staat om de voorrem aan te raken en druk uit te oefenen. Er was een moment dat ik bijna dacht om te stoppen want het heeft niet veel zin om zo te rijden. Maar ik wilde finishen. Voor een deel ben ik blij, omdat we belangrijk potentieel lieten zien in het begin van de race tot aan het midden, maar dan deze dingen die je niet kunt controleren… wat me verdrietig maakt, is dat ik het niet zag aankomen. Als ik met de fysio praat klaag ik altijd een beetje over de rug of de nek, maar ik klaag nooit over de arm.”
De tweevoudig wereldkampioen overweegt daardoor om zich hieraan na de seizoensfinale in Valencia te laten opereren. Hij zal dit ongetwijfeld pas na de officiële MotoGP test op dinsdag na de Grand Prix willen doen, dat is namelijk de eerste keer dat hij op de Honda RC213V zal stappen.
Joan Mir: “Ik wil naar de dokter om te voorkomen dat dit me nog eens overkomt, want ik kan me dit niet meer laten gebeuren. Het mag geen reden zijn om het weekend zo af te sluiten. Als een operatie nodig is dan doe ik dat, ik denk dat het een goede oplossing kan zijn.”
Wel waren er vroeg in het weekend al meer problemen voor Mir. Hij voelde zich niet helemaal fit en had maagproblemen, daarnaast had het team het hele remsysteem op vrijdag al vervangen omdat het gevoel niet goed was. Ook heeft de Spanjaard de afgelopen maanden niet kunnen trainen op de motor terwijl hij dat normaalgesproken wel doet.
Joan Mir: “Normaal gesproken doe ik tijdens het seizoen veel aan motorcross, dirt-track, ik kan met veel motoren trainen. In de voorgaande maanden kon ik niet eens met de motor trainen. Dit creëert zeker een probleem.”
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter