Het is erg jammer dat Haga de vorige race letterlijk uitviel, anders had de Japanner, die met de nieuwe kleuren van zijn sponsor reed nog flink om de titel kunnen strijden. Net als in de eerste manche ontbrandde een strijd tussen hem en Toseland. Meerdere keren werd er stuivertje gewisseld met magnifieke uitremakties van beide waarbij het betere ellebogenwerk niet geschuwd werd. Haga trok aan het langste eind.
Door de tweede plaats te pakken werd Toseland wereldkampioen. Laconi, die een thuiswedstrijd reed, kwam niet verder dan de derde plaats, mede door het weer uitvallen van Vermeulen. Deze laatste maakte een rampenweekend mee. Maar toch met een motor die debuteert op dit niveau en een rijder die nieuw is in deze klasse is het een prima prestatie om tot en met de laatste wedstrijd mee te knokken om de wereldtitel. Laconi was een tijd lang met Vermeulen in de slag om de derde plaats. Maar ofschoon de Fransman dicht bij de titel was, op de baan kon hij absoluut niet op tegen Haga en Toseland. Regelmatig maakte de Fransman fouten en kwam wijd in diverse bochten uit.
Hoe close de titelstrijd was blijkt wel uit het feit dat Chris Vermeulen uiteindelijk de vierde plaats pakt na Haga, die eerder kansloos leek maar door zijn uitstekende optreden in Franrijk toch de derde plaats in het kampioenschap. Laconi kwam als leider naar zijn thuiswedstrijd, maar moest toch toestaan dat Toseland de eerste plaats van hem overnam.
Wat was dit in vergelijking tot veel voorgaande jaren een spannend kampioenschap! Dit is mede veroorzaakt doordat alle teams maar een merk banden hadden, een beslissing die vorig seizoen door de Flammini groep genomen werd. Deze beslissing werd door de diverse (Japanse) fabrikanten niet in dank afgenomen en trokken zich massaal terug. Waarom Flammini ook voor Pirelli gekozen heeft, voor de sport en het publiek was het in ieder geval een onverwacht mooie keuze.
coureur | motor | totaal | |||
1 | Haga Noriyuki | Ducati 999 RS | Lap 23 | 1’43.959 | |
2 | Toseland James | Ducati 999 F04 | 3.155 | 1’45.254 | |
3 | Laconi Rgis | Ducati 999 F04 | 5.790 | 1’44.978 | |
4 | Gimbert Sebastien | Yamaha YZF R1 | 14.753 | 1’43.976 | |
5 | Chili Pierfrancesco | Ducati 998 RS | 17.507 | 1’45.541 | |
6 | Haslam Leon | Ducati 999 RS | 21.303 | 1’44.278 | |
7 | Corser Troy | Petronas FP1 | 21.476 | 1’44.216 | |
8 | Walker Chris | Petronas FP1 | 37.621 | 1’45.675 | |
9 | McCoy Garry | Ducati 999 RS | 45.483 | 1’46.094 | |
10 | Nowland Warwick | Suzuki GSX-R 1000 | 53.552 | 1’46.745 | |
11 | Duterne Stephane | Kawasaki ZX 10 | 55.496 | 1’45.641 | |
12 | Fuertes Sergio | Suzuki GSX-R 1000 | 59.276 | 1’47.879 | |
13 | Szkopek Pawel | Suzuki GSX-R 1000 | 1’11.724 | 1’48.463 | |
14 | Praia Miguel | Ducati 999 RS | 1 Lap | 1’49.902 | |
15 | Camlek Berto | Yamaha YZF R1 | 1 Lap | 1’51.305 | |
16 | Myszkowski Teodor | Yamaha YZF R1 | 1 Lap | 1’49.356 | |
RT | Berthelsen Carl | Suzuki GSX-R 1000 | 4 Laps | RETIRED | |
RT | Borciani Marco | Ducati 999 RS | 5 Laps | RETIRED | |
RT | Vermeulen Chris | Honda CBR 1000RR | 5 Laps | RETIRED | |
RT | Velini Alessio | Ducati 998 RS | 5 Laps | RETIRED | |
RT | Bontempi Piergiorgio | Suzuki GSX-R 1000 | 7 Laps | RETIRED | |
RT | Cruciani Stefano | Kawasaki ZX 10 | 7 Laps | RETIRED | |
RT | Martin Steve | Ducati 999 RS | 13 Laps | RETIRED | |
RT | Nannelli Gianluca | Ducati 999 RS | 16 Laps | RETIRED | |
RT | Mrkyvka Jiri | Ducati 998 RS | 23 Laps | RETIRED | |
NS | Bussei Giovanni | Ducati 998 RS | |||
NS | Pedercini Lucio | Ducati 998 RS | |||
NS | Clementi Ivan | Kawasaki ZX 10 |