Marc Márquez heeft zondagmiddag op Motorland Aragón weer een hoofdrol gespeeld in zijn eerste race sinds de vierde operatie die hij eerder dit jaar onderging. De achtvoudig wereldkampioen zorgde onbedoeld voor het uitvallen van zowel Fabio Quartararó als merkgenoot Takaaki Nakagami.
Na de tweedaagse MotoGP test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, waarin Marc Márquez in totaal honderd ronden reed, was het geen grote verrassing meer dat hij er tijdens de Grand Prix van Aragón weer bij zou zijn. Het was immers zijn thuis Grand Prix op het circuit waar hij in het verleden veel succes heeft behaald, daarnaast zijn er op Motorland Aragón meer linker- dan rechterbochten waardoor zijn rechterarm minder belast wordt.
Zijn snelheid had de Spanjaard in de maanden van afwezigheid niet verloren want op vrijdag was hij meteen weer de snelste Honda coureur en eindigde hij de eerste dag op slechts 0,3 seconde van de snelst gereden rondetijd. Op zaterdag kreeg hij het niet voor elkaar om rechtstreeks naar Q2 te aan en strandde hij uiteindelijk in Q1 met de derde tijd waardoor hij zondagmiddag vanaf de dertiende plaats moest starten.
Dat resultaat in de kwalificatie zette hij meteen weer recht want Marc Márquez startte zeer goed en was in de eerste bocht al opgeschoven naar de vijfde plaats, net voor Fabio Quartararó. De Spanjaard wilde gauw naar voren komen maar bij het uitkomen van bocht 3, een snelle rechterbocht die de heuvel op gaat, stapte de achterkant van zijn Honda RC213V uit en ging hij daardoor heel even van het gas om dit uitstapje op te vangen en daarmee een high-sider te voorkomen.
Echter reed Fabio Quartararó op dat moment zeer kort achter hem en kon hij de Honda RC213V die ineens minder vaart had niet meer ontwijken. De Fransman kwam hard ten val en zag zijn race daarmee al heel vroeg ten einde komen. Naast het feit dat hij geen punten kon scoren in het kampioenschap liep hij ook nog flinke verwondingen op doordat zijn motorpak was opengegaan.
Doordat Quartararó achterop de machine van Marc Márquez knalde was er een stuk van het kuipwerk van de Yamaha YZR-M1 op het achterwiel van de Honda RC213V gekomen. Zodra de achtvoudig wereldkampioen zijn ride height device activeerde bij het uitkomen van bocht 7 kwam dit vast te zitten en verloor Márquez opnieuw veel snelheid waardoor ditmaal Takaaki Nakagami moest uitwijken. De onfortuinlijke Japanner kwam ook ten val en liep daarbij fikse verwondingen aan zijn ringvinger en pink aan de rechterhand op en is daaraan inmiddels geopereerd.
Dit bericht op Instagram bekijken
Marc Márquez kon zijn machine nog wel terugrijden naar de Repsol Honda pitbox maar daar kwam zijn race ten einde. Niet veel later stond hij pit lane reporter Simon Crafar te woord om uit te leggen wat er nou precies gebeurde.
Marc Márquez: “Ik had inderdaad in bocht 3 een moment waar ik even de achterkant verloor. Zoals gewoonlijk bij de start reed Fabio [Quartararó] heel kort achter mij. Na het contact had ik al een vreemd gevoel met de motor in bocht 5 maar daar was nog mee om te gaan, ook in bocht 7 was het nog oké. Het probleem was dat ik bij het uitkomen van bocht 7 het ride height device activeerde en het achterwiel daardoor geblokkeerd werd [door een deel van het kuipwerk Quartararo’s machine] waardoor ik naar links afzwaaide en uiteindelijk contact maakte met Takaaki [Nakagami], daarna eindigde mijn race. Ik ben naar Taka toegegaan om me tegenover hem en het team te verontschuldigen omdat zijn race door dit moment ten einde kwam. Mijn excuses aan hem en Fabio.”
Ondanks dat Marc Márquez natuurlijk niet direct schuldig is aan deze twee incidenten – zelfs Lin Jarvis, Managing Director van Yamaha Motor Racing klasseerde het als een ‘racing incident’ – heeft de Spanjaard wel meteen weer voor flinke opschudding gezorgd bij zijn terugkeer. Voorafgaand aan het weekend gaf hij aan dat de resterende races van 2022 vooral gebruikt worden als tests ter voorbereiding voor het seizoen van 2023, maar gezien zijn eerste drie bochten van de race op Motorland Aragón wil de Spanjaard duidelijk ook nog het nodige succes behalen dit jaar.
Handige links Gran Premio Animoca Brands de Aragón:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter