In de Superbike klasse is de strijd om het kampioenschap nog niet gestreden en gingen de rijders op het 4.933km lange circuit van Imola de strijd aan voor de voorlopige eerste plaats op de grid.
Troy Corser vastbesloten in stijl kampioen te worden
Hoewel reel gezien aangenomen mag worden dat Troy Corser het kampioenschap niet meer uit handen zal geven geldt ook hier dat de winst pas zeker is als in het klassement de afstand in punten tussen de Australir en zijn landgenoot Chris Vermeulen onoverbrugbaar geworden is. Het gat tussen de Alstare Suzuki Corona Extra rijder en de Winston Ten Kate Honda rijder bedraagt momenteel, met nog vier races te gaan, 60 punten. Het is dus niet onmogelijk, maar het wordt moeilijk.
Vermeulen heeft diverse malen aangegeven dat de druk niet bij hem ligt, maar bij Corser. Corser kan het kampioenschap verliezen, maar Vermeulen kan er niet eigenhandig voor zorgen dat hij het kampioenschap wint.
Tijdens de vrije training van vanochtend bleven de heren qua tijd dicht bij elkaar in de buurt. Een verschil van een halve seconde Ð in het voordeel van Corser Ð zegt in een vrije training nog niet zoveel.
Naast de Australische rijders zijn het een Japanner, een Engelsman en een Fransman die nog een robbertje kunnen gaan vechten om de derde plaats in het klassement. Ducati Xerox rijder James Toseland bezet momenteel de tweede plaats, met Nuriyuki Haga 24 punten achter zich. Toseland liet vanochtend duidelijk zien dat hij voor die derde plaats wil gaan, door tijdens de vrije training de snelste tijd neer te zetten, terwijl Haga grote problemen had en een zeer teleurstellende tijd neerzette.
Haga ziet in het klassement Rgis Laconis n punt achter zich staan. De Ducati Xerox rijder is zodanig hersteld van zijn blessure, dat hij dit weekend weer van de partij is en hij zal zeker van zich willen laten horen. Tijdens de vrije training moest hij echter voorlopig genoegen nemen met een 18e plaats en ook Yukio Kagayama, die in het klassement slechts drie punten achter Laconis staat, was nog niet in goeden doen tijdens de vrije training (10e).
Werk aan de winkel voor de heren dus tijdens de zojuist verreden kwalificatietraining, waar de rivalen elkaar weinig ruimte gaven. Het was Corser, die al vroeg de snelste tijd neerzette. Hij zag zich gevolgd door Toseland, de wederom sterk rijdende Lorenzo Lanzi Ð die tijdens de vorige wedstrijd de geblesseerde Laconis verving, maar dit keer overigens weer uitkomt voor het Ducati SC Caracchi Team Ð en Vermeulen.
Maar met nog zeven minuten te gaan verbeterde het Italiaanse duiveltje uit de doos Lorenzo Lanzi, tot groot enthousiasme van het publiek, de tot dan toe snelste tijd van Corser met 0.003 seconde. Maar daarmee was het nog niet gedaan. Een paar minuten later was het publiekslieveling Pierfrancesco Chili, die zijn thuispubliek op de banken kreeg. De sympathieke Klaffi Honda rijder snoepte nog eens bijna 0,4 seconde van de tijd van Lanzi af.
Echter, zoals bij elke kwalificatietraining zat het venijn in de staart en lieten de nummers 1 en 2 uit het klassement zien waarom zij deze plaatsen bezetten. Troy Corser noteerde in de laatste minuut de snelste tijd, gevolgd door Chris Vermeulen, Lorenzo Lanzi en, verrassend, Foggy Petronas Racing rijder Steve Martin.
Nuriyuki Haga trainde wederom teleurstellend en kwam niet verder dan een 17e plaats.
Voor een overzicht van de prestaties van de overige rijders verwijzen wij u graag naar onderstaande tijdlijst. Het is duidelijk dat er onderling nog hard gestreden wordt om in het klassement nog n of meerdere plaatsen te kunnen stijgen.
| coureur | merk | tijd | rnd |
1 | Corser T. | Suzuki GSXR1000 K5 | 1’49.161 | 21 |
2 | Vermeulen C. | Honda CBR 1000RR | 1’49.280 | 20 |
3 | Lanzi L. | Ducati 999F05 | 1’50.007 | 22 |
4 | Martin S. | Petronas FP1 | 1’50.028 | 17 |
5 | Chili P. | Honda CBR 1000RR | 1’50.029 | 14 |
6 | Kagayama Y. | Suzuki GSXR1000 K5 | 1’50.126 | 23 |
7 | Pitt A. | Yamaha YZF R1 | 1’50.142 | 22 |
8 | Toseland J. | Ducati 999F05 | 1’50.487 | 20 |
9 | Muggeridge K. | Honda CBR 1000RR | 1’50.537 | 19 |
10 | Laconi R. | Ducati 999F05 | 1’50.560 | 14 |
11 | Neukirchner M. | Honda CBR 1000RR | 1’50.692 | 21 |
12 | Bussei G. | Kawasaki ZX10 | 1’50.969 | 20 |
13 | Walker C. | Kawasaki ZX10 | 1’51.067 | 14 |
14 | Borciani M. | Ducati 999RS | 1’51.097 | 18 |
15 | Vizziello G. | Yamaha YZF R1 | 1’51.285 | 19 |
16 | Abe N. | Yamaha YZF R1 | 1’51.286 | 24 |
17 | Haga N. | Yamaha YZF R1 | 1’51.387 | 17 |
18 | Gimbert S. | Yamaha YZF R1 | 1’51.529 | 18 |
19 | Sanchini M. | Kawasaki ZX10 | 1’51.718 | 21 |
20 | McCoy G. | Petronas FP1 | 1’51.837 | 18 |
21 | Bostrom B. | Honda CBR 1000RR | 1’51.975 | 22 |
22 | Clementi I. | Ducati 999RS | 1’52.150 | 12 |
23 | Pini L. | Honda CBR 1000RR | 1’52.305 | 17 |
24 | Mazzali A. | MV Agusta F4 1000 MT | 1’52.750 | 20 |
25 | Velini A. | Ducati 999RS | 1’52.833 | 17 |
26 | Gramigni A. | Yamaha YZF R1 | 1’53.262 | 17 |
27 | Pedercini L. | Ducati 999RS | 1’53.290 | 13 |
28 | Lucchiari M. | Yamaha YZF R1 | 1’53.720 | 20 |
29 | Prattichizzo M. | Kawasaki ZX10 | 1’54.157 | 19 |
30 | Silva I. | Yamaha YZF R1 | 1’54.267 | 19 |
31 | Nickmans M. | Yamaha YZF R1 | 1’54.280 | 20 |
32 | Nieto F. | Kawasaki ZX10 | 1’55.129 | 4 |
33 | Mrkyvka J. | Ducati 999RS | 1’55.363 | 16 |
34 | Zannini G. | Ducati 999RS | 1’55.421 | 16 |
Tekst: Monique Kramer ([email protected])
Tijden: Joop Iedema ([email protected])