Remy Gardner maakte begin dit jaar als Moto2 wereldkampioen zijn debuut als coureur in de koningsklasse. Zoals het er nu uitziet blijft het bij slechts één seizoen, de Australiër heeft namelijk van zijn huidige werkgever KTM te horen gekregen dat er geen plaats meer voor hem is in 2023. De Australiër voelt zich in de steek gelaten door KTM en is teleurgesteld in de racerij zo liet hij donderdagmiddag in Misano weten.
Remy Gardner en Raul Fernandez werden een jaar geleden als twee talenten binnen de KTM-familie gepromoveerd van de Moto2 naar de MotoGP klasse. De Spanjaard en de Australiër leken een mooie toekomst tegemoet te gaan samen met het Oostenrijkse motormerk. Niets blijkt minder waar…….
Het huwelijk tussen Fernandez en KTM werd vanaf het begin al in twijfel getrokken en onlangs kwam er dan ook een einde aan de samenwerking. De Spanjaard heeft inmiddels onderdak gevonden bij Aprilia waar hij komend seizoen samen met Miguel Oliveira het rijdersduo zal vormen binnen het nieuwe RNF Aprilia MotoGP satellietteam. Anders is dat voor Gardner, de 2021 Moto2 wereldkampioen kreeg namelijk tijdens de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring te horen dat er voor hem in 2023 geen plaats meer zal zijn als KTM-coureur in de koningsklasse. De Australiër had nog even de hoop nadat hij bij zijn huidige team kon blijven nadat Oliveira het aanbod van Tech3 Racing – in 2023 als Tech3 GASGAS Factory Racing actief – afsloeg en koos voor Aprilia.
Nu deze kans voorbij is en er geen enkel ander MotoGP zitje meer beschikbaar is lijkt Gardner op een manier af geserveerd te worden welke zeker niet de schoonheidsprijs verdiend.
Remy Gardner: “Ik denk dat het nu 100 procent zeker is dat ik komend seizoen geen plaats meer zal hebben in de MotoGP. In Silverstone was het nog zo dat we het erover eens waren dat we met elkaar door zouden gaan en dat we het in Oostenrijk zouden regelen. Ik kreeg zaterdagmiddag tijdens de Oostenrijkse Grand Prix echter te horen dat ik volgend seizoen geen plaats meer heb bij Tech3. Ja, dat had ik niet verwacht, als ik eerlijk ben. Ik heb altijd 100 procent gegeven. Helaas was dat duidelijk niet goed genoeg. Ze zeiden dat ik niet professioneel genoeg was. Maar ze gaven me geen voorbeelden. Ik heb geen idee wat ik fout heb gedaan.
Mijn bedoeling was om bij Tech3 Racing in de MotoGP te blijven rijden. Nu hebben ze mijn hart gebroken. Blijkbaar is er ook geen waardering voor het wereldkampioenschap dat ik ze heb gegeven. Ik kan niet meer doen dan altijd mijn best doen. Maar dat was blijkbaar niet genoeg voor hen.
Als je naar mijn rondetijden en individuele resultaten kijkt, kun je mijn eerste MotoGP-seizoen niet als heel slecht beschouwen. Het is mijn eerste jaar en toch sta ik soms dicht bij de jongens van het fabrieksteam. Miguel rijdt zijn vierde MotoGP seizoen. Daarom heb ik altijd gedacht dat mijn optreden niet slecht was. Helaas heeft KTM mij zeer laat geïnformeerd. Dat is hoe ze me echt genaaid hebben, dit Omdat ik eind augustus ineens op zoek moest naar een plaats voor volgend jaar. Dat bracht me in een verwarde en heel vervelende positie.”
Wat zijn de plannen voor 2023, heeft de Australiër een plan B door bijvoorbeeld terug te keren naar de Moto2 klasse, de klasse waarin hij in 2021 de wereldtitel wist te veroveren.
Remy Gardner: “Wat het seizoen 2023 betreft, dat is nog niet duidelijk. Er zijn een paar opties. Niets is echter zeker op dit moment. Ik heb nog geen beslissing genomen. Het enige dat tot nu toe zeker is, is dat ik niet meer in de MotoGP zal uitkomen. Ik ga ook in de resterende races alles geven, maar voor niemand anders dan mezelf en natuurlijk de mensen om me heen die aan mijn kant staan.
Ik heb hier mijn hele leven voor gewerkt. Met blessures, met materiaal dat niet competitief was. Toen ik eenmaal over goed materiaal tot mijn beschikking had wist ik kampioen te worden en kreeg ik de kans om de overstap te maken naar de koningsklasse maar een jaar later is het klaar, over en sluiten maar. Ik ben teleurgesteld in de racerij. Daarom weet ik ook nog niet wat ik volgend jaar ga doen. Ik voel me in de steek gelaten op het moment dat er geen zitjes meer beschikbaar zijn in de MotoGP.”
Naast de door Gardner genoemde Moto2 opties wordt de naam van Gardner de afgelopen dagen ook in verband gebracht met een mogelijke overstap naar het FIM Superbike World Championship. De Australiër wordt genoemd als de mogelijke nieuwe teamgenoot van Loris Baz binnen Bonovo Action BMW. Mocht deze deal beklonken worden dan zou dit voor Gardner een hereniging betekenen met Michael Galinski, de Duitse teambaas waarvoor Gardner in het verleden al eens twee wedstrijden reed in het IDM.
Handige links Gran Premio Gryfyn di San Marino e della Riviera di Rimini:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter