Marc Marquez stelt Honda ultimatum: “Ik wil een winnend project”

7801
marc-marquez
Marc Marquez | foto© Red Bull Content Pool

Marc Marquez kreeg afgelopen woensdag van zijn artsen groen licht om zijn huidige trainingen te intensiveren en weer op de motor te mogen stappen. De grote vraag blijft echter wanneer we de achtvoudig wereldkampioen weer in wedstrijdverband in actie gaan zien. Honda geeft de Spanjaard weliswaar alle ruimte, maar het werd afgelopen weekend op de Red Bull Ring meer dan duidelijk dat Marquez ook iets verwacht van Honda.

Marc Marquez heeft woensdag groen licht gekregen van de behandelende artsen om zijn gebruikelijke trainingsroutine te hervatten. Hij zal zijn trainingen moeten intensiveren om weer op zijn oude niveau terug te kunnen keren en weer te kunnen doen wat hij in het verleden deed op de Honda RC213. Dit zal niet alleen voor hem persoonlijk een uitdaging worden, maar zeker ook voor HRC dat momenteel in de hoek zit waar de klappen vallen en geen schim meer is van de fabrikant waarmee Marquez voor zijn blessure het ene na het andere succes wist te behalen.







Volgens Marquez zelf zit de kern van het probleem niet zozeer in de motor, maar in de manier van werken van ‘s werelds grootste motorenfabrikant binnen het MotoGP project. De zesvoudig MotoGP wereldkampioen nam afgelopen weekend op de Red Bull Ring dan ook geen blad voor de mond. Hij klonk vastberaden en zelfverzekerd om op termijn fysiek weer de oude te zijn en weer mee te willen en kunnen doen voor de hoofdprijzen in de koningsklasse.

Hijzelf zal er alles aan gaan doen, daar twijfelt ook niemand aan maar de Spanjaard liet ook duidelijk doorschemeren dat hij dat niet alleen kan en dat er ook wel degelijk iets moet gebeuren aan de kant van zijn werkgever.

Marc Marquez: ”Ik vraag om een ​​verandering in de manier van werken. Ik heb het gevoel dat er momenteel veel informatie en goede ideeën verloren gaan, simpelweg door de toon waarop ze worden gezegd. Ik geef Honda een marge voor de duur van mijn contract. Het is het merk van mijn dromen, ze hebben me altijd gerespecteerd en daar ben ik ze dankbaar voor. Maar zolang ik als actief coureur aan de start sta wil ik een winnend project. Honda is zeker niet verloren, maar we zitten wel in een lastige periode waarin het heel gemakkelijk is om in paniek te raken. Op dit soort momenten worden er in paniek vaak te snelle beslissingen genomen waar je achteraf misschien spijt van krijgt. Het mooie is echter dat er binnen het Honda MotoGP project niemand rondloopt met een blinddoek voor, iedereen wil het beste en staat open voor verbeteringen en veranderingen.”

Dat Marquez hierbij niet alleen het maximale van zijn team en werkgever vraagt werd afgelopen weekend in Oostenrijk ook duidelijk. Ook in zijn eigen omgeving is Marquez bezig met een reorganisatie. Marquez heeft er namelijk voor gekozen om van manager te veranderen en na zeventien jaar de samenwerking met zijn persoonlijk manager Emilio Alzamora en zijn bedrijf AC Management te beëindigen en vanaf heden zijn zakelijke belangen (en die van zijn jongere broer Alex) te laten behartigen door Jaime Martinez.

De 34-jarige Spanjaard, een voormalig professioneel wakeboarder (Red Bull atleet) en momenteel hoofd Motorsport Marketing binnen Red Bull Spanje, heeft de afgelopen jaren vanuit zijn functie binnen Red Bull Spanje al nauw samengewerkt met de broer Marquez en is dan ook geen onbekende binnen de familie Marquez.

Een flinke verandering dus voor Marquez in zijn eigen omgeving, een verandering die hij nu dus ook eist van zijn werkgever als het gaat om de werkwijze binnen het team. Maar voor Marquez is het ook klip en klaar dat hij pas echt weet waar hij staat als hij weer op de motor stapt en zelf aan kan voelen hoe het is om na vier operaties weer maximaal te moeten presteren op een MotoGP machine.

Marc Marquez: “Honda wil heel graag dat ik er op 05 en 06 september aanstaande bij ben tijdens de Official MotoGP test in Misano, al is het maar voor een paar ronden. Maar ze weten heel goed wat ik heb meegemaakt en wat ik momenteel doormaak. Als ik nog een week moet wachten, respecteren ze dat. Ze geven me maximale gemoedsrust daar is geen twijfel over mogelijk en daar ben ik tot op de dag van vandaag dankbaar voor. Aan de andere kant moeten we ook eerlijk zijn, de eerste test is als ik weer op de motor stap maar de echte test is pas als ik aan de start sta tijdens een Grand Prix weekend. Een arm met vier operaties is niet zomaar iets. Op dit moment ben ik nog steeds de Honda coureur met de meeste punten in het kampioenschap en dat is veelzeggend. Maar ik ben nog steeds tot op het bot gemotiveerd ondanks alles wat er is gebeurd en de moeilijke tijd die ik mee heb gemaakt en nog steeds doormaak. Het doet me dan ook pijn dat ik sommige mensen hoor roepen dat ik beter kan stoppen en me maar moet terugtrekken. Dat is momenteel niet aan de orde, zo zit ik niet in elkaar en zover is het nog lang niet.”

Met andere woorden, de toekomst van Marc Marquez zal de komende tijd in eerste instantie afhangen van zijn eigen fysieke gesteldheid. Levert dit geen problemen op dan zal zijn toekomst de komende twee jaar in handen liggen van Honda. Maar zeg nooit nooit als we verder in de toekomst kijken. Een ander management, zijn jongere broer die na dit seizoen Honda verlaat en kiest voor een avontuur bij Ducati………




ziggo-sport




Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Podium MotoGP
  • Podium MotoGP
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Outlap Motogp
  • Crash #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 &
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V & #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21 & #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Start MotoGP
  • Opstellen MotoGP
  • Tribune fans
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • Redbull Airshow
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex & #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #19 Lorenzo Dalla Porta - (ITA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • Start Moto2
  • Start Moto2
  • Opstellen Moto2
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP & #24 Tatsuki Suzuki - (JPN) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #AUSTRIANGP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • KTM Tribune
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ SKX - KTM RC 250 GP
  • LongLap #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • LongLap #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • 1e doorkomst Moto3
  • Opstellen Start Moto3
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #51 Eric Granado - (Brazil) - LCR E-Team
  • #77 Dominique Aegerter - (SWI) - Dynavolt Intact GP MotoE
  • #77 Dominique Aegerter - (SWI) - Dynavolt Intact GP MotoE
  • #21 Mattia Casadei - (ITA) - Pons Racing 40
  • #38 Bradley Smith - (GBR) - Withu GRT RNF MotoE Team
  • #38 Bradley Smith - (GBR) - Withu GRT RNF MotoE Team
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Sterilgarda Husqvarna Max - Husqvarna FR 250 GP
  • #7 Dennis Foggia - (ITA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #16 Andrea Migno - (ITA) - Rivacold Snipers Team - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #95 Collin Veijer - NED - Redbull Rookie Cup - KTM RC250 Rookie Cup
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • Senna Agius
  • #33 Rory Skinner - (Scotland) - America Racing - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW Racing GP - Kalex
  • #23 Marcel Schrotter - (DEU) - Liqui Moly Intact GP - Kalex
  • Taiga Hada
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Aleix Espargaró
  • Brad Binder
  • Maverick Viñales
  • Fabio Quartararo
  • Pre event persconferentie
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Red Bull Ring paddock - donderdag
  • Red Bull Ring paddock - donderdag
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #32 Lorenzo Savadori - (ITA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ SKX - KTM RC 250 GP
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - Speed Up Racing - Boscoscuro
  • #7 Dennis Foggia - (ITA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #10 Diogo Moreira - (BRA) - MT Helmets MSI - KTM RC 250 GP
  • #28 Izan Guevara - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #67 Alberto Surra - (ITA) - Rivacold Snipers Team - Honda NSF 250RW
  • Pol Espargaró
  • Mika Kallio - GASGAS
  • Mika Kallio - GASGAS
  • 2023 GASGAS Factory Racing




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter