Toprak Razgatlioglu won afgelopen zondag de Superpole Race en Race 2 voor de World Superbike klasse op het Autodrom Most. Op zaterdag na Race 1 was er nog kritiek aan zijn adres afkomstig van Scott Redding maar hier had de regerend wereldkampioen zo zijn eigen mening over.
Na een lastige beginfase van het seizoen lijkt Toprak Razgatlioglu weer helemaal terug te zijn in de titelstrijd. Tijdens de seizoenopener op Motorland Aragón kon de regerend wereldkampioen niet tippen aan de snelheid van Jonathan Rea en Álvaro Bautista en moest hij in alle drie races genoegen nemen met de derde plaats.
Twee weken later op het TT Circuit Assen kon hij wederom geen overwinning behalen waarbij het in Race 2 misging en hij samen met Jonathan Rea onderuit ging waarvan Álvaro Bautista optimaal profiteerde. Ook een maand later op het Circuito Estoril kon Razgatlioglu niet winnen en waren het de Noord-Ier en de Spanjaard de meer overwinningen aan hun palmares konden toevoegen.
Drie weken later op het Misano World Circuit Marco Simoncelli streed de regerend wereldkampioen in Race 1 andermaal mee voor de overwinning maar zijn Yamaha YZF-R1 kreeg te maken met een technisch probleem. Kostbare punten werden verloren en de achterstand op Rea en Bautista groeide. De volgende dag behaalde Razgatlioglu zijn eerste overwinning van het seizoen in de Superpole Race maar in Race 2 moest hij zijn meerdere erkennen in Bautista. Na vier raceweekenden stond de Turkse coureur maar liefst 79 punten achter op de Spanjaard in het kampioenschap.
Na een onderbreking van vijf weken werd de vijfde ronde van het World Superbike kampioenschap op Donington Park verreden en hier was Razgatlioglu oppermachtig. Hij won voor het eerst alle drie races in één weekend en ging vol goede moed op naar Most in Tsjechië.
Daar streed de Turkse coureur in Race 1 voor de overwinning maar toen het begon te regenen was hij niet opgewassen tegen de snelheid van Álvaro Bautista. Vooral toen hij in gevecht kwam met Scott Redding was de aansluiting met de Spanjaard verloren maar het duel met de BMW coureur zorgde voor wat opschudding. Redding was niet blij met de inhaalactie van bocht 13 die hij bestempelde als ‘de gevaarlijkste bocht van het kampioenschap’ en hij kwam daar dan ook naast de baan terecht. Razgatlioglu gaf echter aan dat hij het zo veilig mogelijk had gedaan en hij in dat soort situaties niet in ogenschouw neemt wat er naast de baan gebeurt.
Zondagochtend sloeg Razgatlioglu terug in de Superpole Race en wist hij deze te winnen na een sensationeel duel met Rea in de laatste ronde. De Kawasaki coureur probeerde hem met een zeer ambitieuze manoeuvre in te halen in bocht 15 maar ging rechtdoor de grindbak in.
In Race 2 was er opnieuw een intens duel met Rea waardoor Bautista lange tijd de aansluiting kon behouden en zich ook kon mengen in de strijd voor de koppositie. Uiteindelijk wist Razgatlioglu toch zijn stempel op de wedstrijd te drukken en won hij opnieuw, zijn vijfde overwinning in zes races. Hiermee heeft hij halverwege het seizoen zijn achterstand op Bautista teruggebracht naar 38 punten.
Toprak Razgatlioglu: “Van de eerste vijftien ronden heb ik niet genoten omdat we zo’n intense strijd voerden, daarna had ik het wel naar m’n zin. Het probleem was dat de motor van Álvaro [Bautista] ontzettend snel was op het rechte stuk, gelukkig kon ik hem in de remzones voorblijven. Ik moest al het harde werk doen om hem voor te blijven en dan kon hij mij zonder moeite weer passeren op het rechte stuk, uiteindelijk was het een goede race en hebben we gewonnen.”
In Race 1 had ik veel last van bandenslijtage en was het niet makkelijk om voorbij te gaan aan Jonathan [Rea] en Scott [Redding]. Ik wil mijn team bedanken want zij hebben goed werk geleverd en in Race 2 was het stukken beter. Wat ik nodig had was grip na vijftien ronden. In de eerste ronden heb je dat niet nodig want ik wil de band heel houden. Ik zag Álvaro in de beginfase wegrijden dus wilde ik zo snel mogelijk voorbij gaan aan Jonathan, toen ik ook voorbij was gegaan aan Álvaro kon ik veel relaxter rijden. Ik hield mijn pitboard in de gaten en kon mijn rondetijden zien, daarvan werd ik rustiger.”
Had Razgatlioglu simpelweg meer snelheid gevonden of had hij in de warmere omstandigheden een beter gevoel met de Pirelli SC0 banden?
Toprak Razgatlioglu: “Dat komt door het betere gevoel met de banden: na vijftien ronden had ik nog grip. Ik was weliswaar veel aan het spinnen maar het was beter dan in Race 1. Ik zag dat ik een 1’31.7 reed en dat gaf me motivatie want dat is een heel snelle rondetijd na vijftien ronden.”
Opnieuw werden de races gekenmerkt door heftige gevechten waarin het drietal elkaar flink dwarszat. Met wat samenwerking hadden Razgatlioglu en Rea wellicht eerder weg kunnen rijden van Bautista maar dat lijkt er bij de twee concurrenten simpelweg niet in te zitten.
Toprak Razgatlioglu: “Het was net als in de eerdere races, hij haalt mij in en ik doe hetzelfde terug. Ik denk dat hij op een gegeven moment verveeld raakte waarna het na drie ronden opnieuw begon. Op zo’n moment probeer je je energie weer op te bouwen en is het haast net als boksen met ronde 1, ronde 2, ronde 3 … Ik weet dat het soms niet handig is om de strijd aan te blijven gaan omdat de andere rijders er dan bij kunnen komen. Mijn plan in deze race was om in de beginfase meteen weg te rijden maar ik zag dat dat niet lukte dus bleef ik achter hen rijden om mijn achterband te sparen. Dit werkte uiteindelijk en daardoor hebben we weer gewonnen.”
De eerste vijf ronden waren heel goed maar daarna verloor ik veel grip. Ik bereidde me voor op een heftig gevecht en ik zag dat Jonathan meer grip had. Ik moest hem voorblijven omdat zijn laatste ronden sneller zijn dan ik. In bocht 15 was hij sterker dus probeerde ik het op een andere manier. Ik stak mijn been uit en hij raakte mij met zijn voorband maar daarna ging hij wijd. Maar ik klaag er niet over, ik ben Scott Redding niet. Dit is racen, soms gaat het goed en soms niet. In dit geval ging Jonathan wijd maar na de finish gaven we elkaar de hand. Dat is respect over en weer. Iedereen zal het in de laatste ronde proberen en dat hoort gewoon bij racen.”
Ook had de 25-jarige Razgatlioglu kritiek op de World Superbike kalender nu er wederom een onderbreking is van vijf weken.
Toprak Razgatlioglu: “De onderbreking die we nu weer hebben is te lang. Het is beter om één vrij weekend te hebben en dan het volgende weekend weer te racen. Na vijf weken missen we de motor. We zijn racers dus het is te lang om niet te racen.”
In het weekend van 9 t/m 11 september wordt de zevende ronde van het World Superbike kampioenschap verreden op het Circuit de Nevers Magny-Cours. Vorig jaar kwam Razgatlioglu op het Franse circuit in alle drie races als eerste over de streep maar had het Kawasaki Racing Team toen een protest ingediend omdat hij in de laatste ronde van de Superpole Race op het groene gedeelte had gereden; daar zullen Razgatlioglu en het Pata Yamaha team graag revanche op nemen. Tot die tijd zal de Turkse wereldkampioen nog zijn opwachting maken tijdens het British Superbike evenement op Cadwell Park en daar een demo rijden, ook is er in deze zomerpauze nog een test op het Circuit de Barcelona-Catalunya voor de meeste WorldSBK fabrieksteams.
Handige links Prosecco DOC Czech Round 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter