WSBK: WK Endurance: Yamaha GMT 94 wint en kampioen

71

Na 24 uur wedstrijd kwam het Yamaha GMT94 als eerste over de finish met een ruime voorsprong van 18 ronden op de nummer twee, het team van Yamaha Austria. Met de winst in de wedstrijd en het uitvallen van de Castrol Suzuki hebben ze, met nog 1 race te gaan, tevens een onoverbrugbare voorsprong in de tussenstand en zijn dus al zeker van de wereldtitel.

Yamaha GMT94 wint in Oschersleben




Na direct bij de start al als leider door te komen, begon de wedstrijd voor het Yamaha GMT94 team zeer voorspoedig. Echter al na 1 uur werden ze gepasseerd door de Castrol Suzuki. Een constante wisseling van de leidende positie in de eerste zeven uren, als gevolg van de pitstops, beloofde een zeer boeiende wedstrijd. Achter het leidende duo werd om de derde plaats gestreden door drie teams, Yamaha Endurance Moto 38, Kawasaki Bolliger Team en Yamaha Austria.

Het circuit van Oschersleben staat bekend om zijn loodzware effect op mens en machine, en dit jaar bleek dat maar weer eens door de talloze broodnodige reparaties in de pits. Yamaha Phase One zat in de hoek waar de klappen vielen. Na eerst een elektrisch probleem moesten ze na een crash definitief opgeven. WRT Honda Austria moest stoppen met motorproblemen, net zoals Bolliger Kawasaki en de Benelli van het X-One team.

Na acht uur racen was het aan de kop nog steeds stuivertje wisselen tussen de Suzuki Castrol en de Yamaha GMT94, terwijl de derde plaats in handen is van Yamaha Austria. Yamaha Endurance Moto 38 werkt zich, na het nodige oponthoud, door het veld naar voren.

Na een derde van de totale raceafstand was de race voor de Castrol Suzuki over. Een niet te repareren schade aan het blok dwong hen tot opgave. Vervolgens zorgde het oliespoor dat ze hadden neergelegd voor een massale valpartij waarin zeven motoren tegen het asfalt gingen.

Als de zon opkomt, heeft het Yamaha GMT94 team een comfortabele voorsprong op Yamaha Austria. Yamaha Endurance Moto 38 heeft zich inmiddels teruggevochten naar een derde plek.

Yamaha Austria beleefde nog een angstig moment aan het einde van de ochtend nadat de motor oververhit dreigde te raken. Maar door het verschil in ronden met de naaste concurrent Moto 38 in de gaten te houden en door slim gebruik te maken van pitstops tijdens pacecar situaties wisten ze, ondanks een weigerende versnellingsbak, de tweede plek vast te houden tot aan de finish.

De vierde plek is er voor de Zwitserse langeafstands experts, het Suzuki Jet Endurance team. De vijfde plek gaat naar het Duitse team Suzuki Bridgestone Bikers Profi met het Hepelmann Racing Team op positie zes.

Het verhaal van deze race is vooral dat zeer ervaren teams met allemaal erg veel ervaring in het Endurance racen uiteindelijk niet aan de finish komen in deze editie van de 24 uur van Oschersleben.

Yamaha GMT94 heeft na deze race een voorsprong in de tussenstand van 58 punten en is dus, met slecht nog de 200 miles race op Vallelunga op 3 oktober voor de boeg, niet meer in te halen. Tweede in de tussenstand staat nu Yamaha Austria, gevolgd door Yamaha Endurance Moto 38 en Suzuki Castrol.

Team Eurosport Benelux heeft mooie gevechten kunnen leveren in de subtop, voordat het team met een flinke crash enige terugval meemaakte. De motor had een flinke tik gehad en in de loop van de nacht kwamen steeds meer kleine details naar boven die ook niet naar behoren functioneerde, toch kon het team blijven rijden en heeft men in het pit werk respect weten af te dwingen. Uiteindelijk zorgt een 22e plaats, in de wetenschap wat er allemaal heeft plaatsgevonden, voor een mooi resultaat.

Het Serco Racingteam met Matthijs van de Wall als gastrijder eindigde de race op de Suzuki GSX-R1000 op een 26e positie.

De Nederlander Jan Greven, die met een Zweedse licentie rijdt, moest na een motorbrand opgeven.

Uitslag 24 uur van Oschersleben:
1: Yamaha GMT94 – Checa, Costes, Gimbert 883 ronden
2: Yamaha Austria – Saiger, Hinterreiter, Jerman 865 ronden
3: Yamaha Endurance Moto 38 – Giabbani, Scarnato, Duterne 859 ronden
4: Suzuki Jet Team – Jaggi, Monot, Waldmeier 851 ronden
5: Suzuki Bridgestone Bikers Profi – Strauch, Roethig, Czyborra 841 ronden
6: Yamaha Racing Team Hepelmann – Hepelmann, Kraechter, Wrede 833 ronden
7: Engel Racing Team – Kraft, Koenig, Steinbach 833 ronden
8: Suzuki Ingenys Racing – Apel, Moeckel, Raub 830 ronden
9: Yamaha Team Motorrad Klein – Klein, Malec 829 ronden
10: Kawasaki Endurance Deutschland – Roth, Daehler, Wehran 827 ronden

Gigagixxer/World Endurance.com