Loris Baz keert dit seizoen na een jaar afwezigheid terug als fulltime coureur in het FIM Superbike World Championship. De Fransman komt uit voor het Duitse Bonovo Action BMW als teamgenoot van de ervaren Eugene Laverty. Tijdens de wintertesten liet Baz zien dat hij weinig aanpassingsproblemen heeft aan de voor hem nieuwe BMW M 1000 RR. De grote vraag is nu, wordt Baz de verrassing binnen de BMW-familie nu Michael van der Mark er komend weekend tijdens het openingsweekend in Aragon niet bij zal zijn?
BMW Motorrad is dit seizoen met vier coureurs vertegenwoordigd in het FIM Superbike World Championship, te weten Michael van der Mark en Scott Redding (BMW Motorrad WorldSBK Team) en Eugene Laverty en Loris Baz (Bonovo Action BMW). Twee coureurs die inmiddels de nodige ervaring hebben opgedaan met de sinds vorig seizoen nieuwe ingezette BMW M 1000 RR (Van der Mark en Laverty) en twee nieuwkomers dit seizoen, de van Ducati overgekomen Redding en de dit jaar na een seizoen afwezig te zijn geweest in het kampioenschap (MotoAmerica) terugkerende Baz.
Het verhaal van landgenoot Van der Mark is bekend, hij zal dit weekend het openingsweekend van het seizoen in Aragon aan zich voorbij moeten laten gaan vanwege een dubbele beenbreuk en vervangen worden door Ilya Mikhalchik. Van de Oekraïner – die ook de afgelopen wintertesten al de plaats innam van de Nederlander – mogen tijdens zijn WorldSBK debuutweekend geen wonderen worden verwacht. De overige drie coureurs zullen derhalve de BMW kleuren hoog moeten houden waarbij Laverty met zijn ervaring de meest voor de hand liggende coureur is. Echter komt de Noord-Ier uit voor het BMW-satellietteam, en in dat geval zou Redding als officiële fabriekscoureur de belangrijkste kandidaat zijn om dit weekend in Aragon de te kloppen BMW-coureur moete zijn. Maar als we terugkijken op de afgelopen twee testdagen in Aragon was het uitgerekend Baz die met een vijfde rondetijd algemeen de best geklasseerde BMW-coureur werd.
Baz noteerde tijdens de tweedaagse test op Motorland Aragon een snelste ronde van 1’49.383. De snelste tijd werd genoteerd door Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK) met een 1’48.714, meer dan drie tienden sneller dan naaste rivaal Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha with Brixx WorldSBK) met Alvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati) bijna vier tienden achter zich. De Amerikaan Garrett Gerloff (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team) eiste de vierde plaats op voor Baz die daarmee slechts 0,669 sec. minder snel was dan de snelste rondetijd van Rea. Een opvallende prestatie dus van de voormalig MotoGP coureur en de man die afgelopen seizoen nog op een Ducati actief was in het Amerikaans wegrace kampioenschap.
Vanzelfsprekend is het FIM Superbike World Championship niet nieuw voor de Fransman, zo kwam hij er afgelopen seizoen al twee keer als invaller in actie als vervanger voor Chaz Davies bij Team GoEleven waar hij twee podiumplaatsen opeiste terwijl hij in het verleden al in het kampioenschap actief was op een Kawasaki, BMW en Yamaha.
Loris Baz: “Ik denk dat het duidelijk is dat ik veel van fabrikant, van banden en van een vier in een lijn naar een V4 machine ben gewisseld de afgelopen tijd. Het is iets dat goed voor me is om aan de voor mij nieuwe BMW M 1000 RR te wennen en ook heb ik veel ervaring met wat werkt en wat niet werkt op de motor om BMW te helpen de M 1000 RR te verbeteren, maar ook om eraan te wennen. Er is één ding dat we nooit zullen veranderen aan deze motor: het is een vier in een lijn motor en deze moet je nu eenmaal anders rijden dan een V4. Het is goed voor mij. Het was niet al te moeilijk om eraan te wennen en voor mij is het gewoon een normale zaak om mijn geest open te stellen en te begrijpen hoe de motor moet worden bereden. Ik hoop dat ik dit keer lang bij dezelfde fabrikant kan blijven, want het is niet zo makkelijk om zo vaak te veranderen.”
Voor een langer verblijf bij één en dezelfde fabrikant gaf de Fransman de afgelopen twee dagen in Aragon al een leuke voorzet, hij was als nieuwkomer namelijk de snelste van de vier BMW coureurs en voor de insiders was hij zeker de meest stabiele factor van de vier coureurs op een BMW M 1000 RR machine.
Loris Baz: “We hebben ons verbeterd, we gaan de goede kant op. We hebben ons testplan uitgevoerd en alles geprobeerd wat we wilden proberen. We hebben geen onoverkomelijke drama’s gehad hier in Aragon tijdens de laatste twee testdagen, want Barcelona was zwaar voor ons. We hadden een aantal kleine problemen. We werkten aan de voorkant op dag 1, we werkten aan de achterkant tijdens de tweede en afsluitende testdag. We hebben verschillende strategieën geprobeerd en ook een lange run kunnen doen om alle Pirelli banden uit te proberen. Ik was blij dat ik redelijk snel was, maar het is nog niet genoeg. We hebben nog veel werk voor de boeg, maar het zijn veel gegevens en ik hoop dat we al het werk dat we hier hebben gedaan en de back-to-back tests kunnen gebruiken om ons te verbeteren voor het komend weekend hier in Aragon.”
Een goed begin is het halve werk, maar testen zijn testen en tijdens een raceweekend is alles anders. Maar hoe het ook zij, Baz lijkt klaar voor de start van het 2022 FIM Superbike World Championship seizoen, een seizoen waarin de ervaren Fransman komend weekend door de afwezigheid van Van der Mark maar zo maar eens de best presterende BMW-coureur kan worden, ook al maakt hij geen deel uit van het officiële BMW Motorrad WorldSBK Team.
Handige links Pirelli Aragon Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter