Aleix Espargaró was zaterdag het snelst in de tweede vrije training voor de MotoGP klasse op Termas de Río Hondo. In de belangrijke sessie voorafgaand aan de kwalificatie maakte er samen met teamgenoot Maverick Viñales een Aprilia 1-2 van voor Jack Miller.
Zaterdag om 15:40 uur lokale tijd, 20:40 uur Nederlandse tijd gingen de lichten op groen voor de tweede vrije training van de MotoGP klasse op Termas de Río Hondo. Net als FP1 was deze FP2 sessie ook een uur lang en tevens de laatste mogelijkheid voor de coureurs om een plaats in de top tien te bemachtigen, en daarmee rechtstreekse doorgang naar Q2 zeker te stellen.
Remy Gardner ging al vroeg in de sessie de fout in, bij het ingaan van bocht 1 schoof de Australiër onderuit. Hij was zelf ongedeerd maar het kostte hem kostbare rijtijd. Even later ging het in deze bocht ook mis voor Pol Espargaró. De Spanjaard nam niet eens de moeite om zijn Honda RC213V op te pakken en rende meteen naar de service road om zo snel mogelijk terug te keren naar de pitbox. Opmerkelijk genoeg was het de eerste crash voor Pol Espargaró met de nieuwe Honda, een indrukwekkend feit gezien de hoeveelheid kilometers er al zijn afgelegd in het voorseizoen en de eerste twee GP’s.
No warning for @polespargaro there! 💥
Thankfully Pol’s back up to his feet and all OK! 👍#ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/vpZpXPzmEg
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 2, 2022
Halverwege de sessie waren het Aprilia coureurs Aleix Espargaró en Maverick Viñales die op P1 en P2 stonden. Ook Marco Bezzecchi was weer indrukwekkend en had de derde tijd in handen voor Pramac Racing coureurs Johann Zarco en Jorge Martin. Daarnaast begonnen ook Suzuki coureurs Alex Rins en Joan Mir goed aan deze sessie.
Maverick’s starting to figure this Aprilia out! 💨
Aprilia 1-2! 👏#ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/li6JhxNXGX
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 2, 2022
De overgrote meerderheid van de coureurs reed in deze sessie op een combinatie van de hard-compound voorband en soft-compound achterband, dit lijkt voor de meesten de gewenste combinatie te zijn voor de race. Alex Rins experimenteerde met zowel een medium-compound voorband als achterband terwijl Maverick Viñales en Enea Bastianini het een tijdje probeerden met de soft-compound voorband. Daarnaast reden ook Fabio Quartararó en Pol Espargaró een deel van de sessie met de medium-compound achterband.
Met iets meer dan twintig minuten op de klok kwam er een einde aan het motorblok van de KTM RC16 van Brad Binder. De machine rookte al even maar bij het ingaan van bocht 13 blies de RC16 een flinke rookwolk uit en moest Binder zijn machine noodgedwongen aan de kant parkeren. De Zuid-Afrikaan keerde terug naar de pitbox om de baan weer op te gaan met zijn tweede machine.
That RC16 has expired! 💨@BradBinder_41 leaves his KTM by the pit lane entry and runs back to the pits! 💥#ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/0G4PVNqLeb
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 2, 2022
Met iets minder dan twintig minuten te gaan stonden bijna alle coureurs in de pits voor een nieuwe set banden. Het doel was om daarmee in de slotfase van de sessie een snelle rondetijd te rijden en daarmee rechtstreekse deelname aan Q2 te verzekeren.
De Aprilia coureurs waren de eersten die er echt goed voor gingen zitten aan het eind van deze tweede vrije training. Aleix Espargaró reed een 1’38.244 en dat was sneller dan de poletijd van 2019. Maverick Viñales was twee tienden langzamer dan zijn teamgenoot maar met nog tien minuten te gaan stonden de twee Aprilia’s op P1 en P2. Fabio Quartararó schoof op naar de derde plaats met daarachter Alex Rins, Jorge Martin en Johann Zarco maar ze kwamen vooralsnog niet aan de tijden van de Aprilia coureurs.
Met zo’n zeven minuten op de klok stonden alle coureurs opnieuw in de pits om nogmaals een nieuw setje banden te laten monteren en een laatste aanval op een snelle rondetijd te plaatsen.
Het leek haast wel op een Moto3 kwalificatie aangezien een groot deel van de coureurs langzaam reed en er op elkaar gewacht werd. De altijd rustige Pecco Bagnaia leek behoorlijk gefrustreerd te raken en maakte met handgebaren bekend dat hij dit maar niks vond. Echter maakte hij even later zelf een behoorlijke fout door midden op het rechte stuk ineens vol in de remmen te gaan waar hij mogelijk nog een straf voor gaat krijgen.
The late drama for @PeccoBagnaia! 😮
One of the big hitters, he finds himself having to go through Q1! 🛑#ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/0BAEHgOX1n
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 2, 2022
De tot dusver zeer indrukwekkende Marco Bezzecchi reed vervolgens een ronde achter Bagnaia en wilde in de laatste ronde voorbijgaan aan zijn landgenoot en goede vriend. Echter maakte Bezzecchi bij het ingaan van bocht 1 meteen een fout en schoof onderuit. Dit betekende dat de gele vlaggen daar werden gezwaaid en de achteropkomende coureurs hun rondetijd niet meer konden verbeteren.
Aleix Espargaró sloot deze tweede vrije training als snelste af met een 1’38.244 voor teamgenoot Maverick Viñales en Jack Miller. Wereldkampioen Fabio Quartararó liet zich niet gek maken en reed een keurige vierde tijd voor Brad Binder en Suzuki duo Alex Rins en Joan Mir. Daarachter eindigden Ducati coureurs Jorge Martin, Johann Zarco en Luca Marini in de top tien waardoor zij deelname aan Q2 hadden verzekerd.
Dit betekende dat opnieuw een aantal grote namen deel moest nemen aan Q1. Winnaar van de Indonesische Grand Prix, Miguel Oliveira, kwam niet verder dan de elfde tijd voor vicewereldkampioen Pecco Bagnaia, verder stonden ook Franco Morbidelli, WK leider Enea Bastianini en Pol Espargaró buiten de top tien waardoor zij allemaal van start zouden gaan in Q1 waarvan slechts twee coureurs verder mogen naar Q2.
Een crash was er in de slotfase nog voor Darryn Binder, de Zuid-Afrikaan ging onderuit in bocht 1 maar bleef ongedeerd.
De MotoGP coureurs komen om 22:05 uur Nederlandse tijd alweer in actie voor de kwalificatiesessie op Termas de Río Hondo.
Handige links Gran Premio Michelin de la República Argentina:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter