Marc Marquez eindigde zondag op het Losail International Circuit als vijfde tijdens de eerste MotoGP race van 2022. Ondanks dat de achtvoudig wereldkampioen o.a. zijn meerdere moest erkennen in zijn eigen Repsol Honda teamgenoot Pol Espargaró was de Spanjaard na afloop wel redelijk tevreden.
Vele ogen waren er afgelopen weekend in Qatar vanzelfsprekend gericht op Marc Marquez, dit na zijn slepende blessure en zijn hiermee gepaard gaande korte voorbereiding op het 2022 MotoGP seizoen. Maar al tijdens de trainingen en kwalificaties werd duidelijk dat HRC de afgelopen winter goede zaken heeft gedaan en dat de nieuwe Honda RC213V een gevreesd wapen is voor de concurrentie. Naast de progressie die Honda heeft weten te boeken met de komst van hun nieuwe MotoGP machine werd tevens duidelijk dat de 2022 RC213V ook voor de overige Honda coureurs een aanzienlijke verbetering is en een stap in de goede richting – de oude kwaal dat de Honda alleen geschikt zou zijn voor MM93 is misschien wel verleden tijd.
Met een derde en zesde startplaats voor respectievelijk Marc Marquez en Pol Espargaró waren de verwachtingen voor de race van zondag dan ook best wel hooggespannen, al liet Marquez ons zaterdag na afloop van de kwalificatie nogmaals weten dat het Losail International Circuit absoluut niet tot één van zijn favoriete circuits behoort, sterker nog de Spanjaard durfde aan de vooravond van de eerste race van het seizoen zelfs de uitspraak te doen dat hij het nabij de hoofdstad Doha in de woestijn gelegen circuit niet alleen niet leuk vind maar dat hij het circuit haat om er een race te rijden.
Zowel Marquez als ook Espargaró begonnen zondag echter beiden heel sterk aan de wedstrijd, zij het niet dat hun bandenkeus (beiden zacht-zacht) hun opbrak in het tweede deel van de race waarbij voor Marquez de problemen zelfs nog iets eerder zichtbaar waren dan bij teamgenoot Espargaró. Espargaró zakte in de slotfase van de race dan ook terug van de eerste naar de derde plaats terwijl Marquez uiteindelijk in de slotfase Aleix Espargaró in de strijd voor de vierde plaats nog langszij zag komen en genoegen moest nemen met de vijfde plaats.
De elf WK-punten waren echter een mooie beloning voor Marquez, dit na een periode van onzekerheid en de slechts korte voorbereiding op het seizoen.
Marc Marquez: “Ik voelde me persoonlijk goed over de gehele raceafstand, ik had geen problemen. De raceafstand was vooraf de belangrijkste uitdaging. Ik had geen pijn, en dat is misschien wel het belangrijkste. Natuurlijk was ik moe – net als iedereen. Tijdens de race waren er slechts vier coureurs die sneller waren dan mij. Ik was vooraf bang dat het een behoudende race zou worden en dat iedereen een beetje rustig aan zou beginnen omdat de banden aan het einde van de race hier vaak de doorslag geven. Maar het tempo lag meteen ongelooflijk hoog, en ik had simpelweg de snelheid niet om potten te kunnen breken. Wat betreft onze bandenkeus, de achterband was voor iedereen beheersbaar in deze race. Maar ik had problemen met het vertrouwen in de voorband. Daarom heb ik de medium band zondagmiddag ook nog uitgeprobeerd in de warm-up. Maar toen ik in deze sessie een onschuldige schuiver maakte heb ik gekozen voor de band die ik al beter kende. Misschien had de medium band wel iets extra kunnen brengen, maar dat zullen we nooit weten. Ik zette meteen vanaf het begin de druk erop en gaf 100 procent. Maar toen kreeg ik in het tweede deel een aantal keren een waarschuwing, ben ik het vervolgens iets rustiger aan gaan doen en werd de vijfde plaats mijn deel. We ervaren momenteel nog een aantal verschillende dingen met deze nieuwe fiets. In Mandalika zullen we sterker zijn, maar dit weekend hebben we ons gefocust op de race hier, een race op een circuit die duidelijk niet tot één van mijn favoriete banen behoort. In Mandalika zullen we ons blijven concentreren op het werk aan deze compleet nieuwe 2022 fiets. Het potentieel is er, maar de manier waarop je er mee moet rijden is anders. In Mandalika en Austin wordt het een ander verhaal. Hier in Qatar heb ik door mijn rijstijl altijd problemen gehad met de voorband. Maar het was een solide race en ik kan niet anders zeggen dan dat ik een tevreden man ben. Dat ik een volledige race zonder pijn heb kunnen rijden stemt me daarnaast ook nog eens tot tevredenheid, want dat is ook al een tijdje geleden dat ik dat heb kunnen zeggen.”
Het moge duidelijk zijn dat de rest van het veld afgelopen zondag met argusogen de prestaties van de twee Repsol Honda Team coureurs heeft gevolgd en dat de meesten het er inmiddels wel over eens zijn dat de Honda in 2022 een geducht wapen is om rekening mee te houden, en dan niet alleen de Honda met startnummer 93 maar zeker ook die met startnummer 44 en misschien zelfs wel die met het nummer 30 op de kuip.
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter