Fabio Quartararó kwalificeerde zich zaterdag als elfde voor de eerste MotoGP race van 2022. Niet de beste manier om zijn titelverdediging te beginnen, maar de Fransman heeft de hoop zeker nog niet opgegeven.
Tijdens de tests in het voorseizoen is het altijd lastig te zeggen welke fabrikanten nou de meeste progressie hebben geboekt. Het is immers testen en niemand laat daar het achterste van zijn tong zien. Zelfs tijdens de eerste vrije trainingen van de eerste Grand Prix van het jaar zeggen nog niet alles, het wordt pas echt belangrijk wanneer het om de startplaatsen voor de race gaat. Zeker tegenwoordig, in het huidige MotoGP zijn de verschillen zo klein dat iedere duizendste telt en een verschil kan maken.
Als we het zo bekijken heeft Yamaha een probleem, want hun wereldkampioen Fabio Quartararó is de best gekwalificeerde Yamaha coureur op de elfde plaats met zijn teamgenoot Franco Morbidelli daarachter op de twaalfde plaats. Nota bene op het Lusail International Circuit, waar Quartararó vorig jaar nog wist te winnen en zijn toenmalig teamgenoot Maverick Viñales dat een week eerder op hetzelfde circuit ook voor elkaar kreeg.
Zo zwart / wit is het allemaal echter niet, en zo bekijkt Fabio Quartararó het zelf ook niet. Het klopt dat de Yamaha ogenschijnlijk niet de vooruitgang heeft gemaakt die andere fabrikanten wel gemaakt hebben, maar daarover is nog veel onduidelijk. Daarnaast heeft Yamaha nu een aerodynamisch pakket gehomologeerd die met name ontworpen is voor circuits zoals Jerez, waar er korte rechte stukken zijn met veel acceleratie in de eerste versnelling en veel bochtenwerk. Totaal de andere wereld vergeleken met het zeer snelle en wijde Lusail International Circuit in Qatar, waar een groot deel van de rondetijd bepaald wordt door topsnelheid.
De vergelijking met Suzuki wordt veel gemaakt omdat dat de enige machine is die ook beschikt over een vier-in-lijn motorblok. De Japanners uit Hamamatsu lijken flink wat vermogen te hebben gevonden in hun GSX-RR zonder daarbij op een ander punt iets in te leveren. De slag om de arm hierbij is echter wel dat extra PK’s ook extra brandstof nodig hebben en meer eisen van de banden, hoe dit in de race zal verlopen is nog maar de vraag.
Dat Quartararó al wel de nodige kritiek aan het adres van Yamaha heeft geleverd moge duidelijk zijn, dit zal hem er dan ook nog even van weerhouden om zijn handtekening te zetten onder een nieuw tweejarig contract. Dit is wat Quartararó zei nadat hij zich als elfde kwalificeerde voor de Grand Prix of Qatar.
Fabio Quartararó: “Het enige waar ik me zorgen over maak is dat ik mezelf 100% push wanneer ik de baan op ga. Ik heb vandaag alles gegeven en dat zal ik ook morgen doen, bij de volgende ronde, gedurende het hele seizoen, wat de omstandigheden ook zijn. Dat is de enige manier voor mij om vooraan mee te doen. Dus dat is het enige waar ik aan denk. We moeten gewoon een perfecte ronde rijden bij de start van de race. Vorig jaar tijdens de GP van Doha kwam ik ook het grootste deel van de race van achteren, en toen kon ik inhalen. Morgen gaan we iets proberen op de motor, maar ons tempo in het algemeen is niet zo slecht. Ik ben snel, dus we zullen zien. Ik ga mijn best doen maar ik moet ook voor de banden zorgen, dat is hier ook belangrijk.”
In de paddock werd Quartararó even aangesproken door Jack Miller. De Australiër, die zich als vierde wist te kwalificeren voor de eerste MotoGP race van het jaar, vroeg wat er mis ging bij de kwalificatie van de Fransman. “Niets, dat is het probleem.” antwoordde Quartararó.
Het lijkt er dus op dat Quartararó een dergelijk resultaat vandaag verwachtte en op zijn beurt zal wachten op andere circuits dit jaar. Vorig jaar won de Fransman de Grand Prix van Doha vanaf de vijfde startplaats op de grid en voerde daarbij veel inhaalacties uit. Om een goed resultaat te behalen zal hij zondag minstens zo’n goede race moeten rijden, zo niet beter. Het moge duidelijk zijn dat hij dit jaar heel hard zal moeten werken om zijn wereldtitel te kunnen prolongeren.
De MotoGP race over 22 ronden op het Lusail International Circuit gaat zondagmiddag om 16:00 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter