Het Hannspree FIM Superbike World Championship keert komend weekend terug naar het Autodromo Nazionale di Monza voor de vijfde ronde van het 2010 seizoen en nog meer spannende races.
Het is al weer twintig jaar geleden dat er voor het eerst op het snelle Monza werd geracet maar de uitdaging is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Op het snelle circuit wordt een gemiddelde snelheid van boven de 200 km/u gehaald en door de vele lange stukken kan er veel gebruik worden gemaakt van een slipstream waardoor het op Monza vaak spannende races zijn.
Het punt waar het vorig jaar zo mis ging met Brendan Roberts en Max Neukirchner is overigens aangepast, de eerste bocht is nu net als in Assen bij de Ruskenhoek vloeiender en dus sneller geworden, het circuit is daardoor wel 16 meter korter geworden. Het Italiaanse kampioenschap draaide afgelopen weekend proef met de aanpassing en de rijders aldaar waren vol lof.
Ook voor dit seizoen zijn de verwachtingen hoog na de spannende races die we tot nu toe al gezien hebben op Phillip Island, Portimão, Valencia en Assen. Leider in het klassement is nog steeds Leon Haslam maar de constant presterende Suzuki rijder moest in Assen wel de overwinning laten aan Ten Kate Honda rijder Jonathan Rea die zijn eerste dubbelzege boekte en dat smaakt natuurlijk naar meer maar ook Haslam zal weer willen winnen om de leiding in het klassement vast te houden.
Haslam staat nog 20 punten los van Max Biaggi terwijl Rea daar weer 18 punten achter staat. De grootste dreiging voor Haslam komt dus van de Italiaan op de Italiaanse motor en met de Italiaanse sponsor en reken maar dat deze combinatie in Monza goed voor de dag wil komen, daarnaast staat de Aprilia er om bekend snel te zijn.
Verder zullen de ogen gericht zijn op Biaggi’s teamgenoot Leon Camier die in Assen zijn eerste podium pakte en zich ook al in Valencia voorin liet zien. Verder lijkt het Yamaha team de boel ook steeds beter op orde te krijgen zoals we konden zien in Assen met James Toseland. Het team heeft vorige week nog samen met het Ducati Xerox team, het Alitalia Aprilia en het BMW Motorrad Motorsports team getest op Misano.
Over BMW gesproken, het goede optreden van Troy Corser is bijna niemand ontgaan. Ook de BMW staan er om bekend snel te zijn, zal het Corser hier wel lukken om het eerste podium voor de Beierse fabrikant te pakken of zit er wellicht nog wel meer in nu de Australiër zich steeds beter thuis voelt op de S1000R.
De Ducati rijders klagen de laatste tijd dat ze op top te kort komen ten opzichte van de viercilinders en wat dat betreft is Monza een slecht circuit voor ze maar wellicht kunnen Noriyuki Haga, Michel Fabrizio of de twee Althea Ducati rijders Carlos Checa en Shane Byrne nog voor een leuke verrassing zorgen.
Als alles goed gaat zal komend weekend het Yoshimura Suzuki team haar debuut maken, de vraag is echter of dit met Yukio Kagayama gaat gebeuren of niet, de Japanner maakte afgelopen weekend met het Brits Superbike in Oulton Park een flinke klapper waarbij zijn T7 ruggenwervel een flink tik heeft gehad. Er is nog geen officieel bericht of Kagayama er bij zal of dat de Japanner door Daisaku Sakai vervangen zal worden.
Supersport
In deze klasse zien we komend weekend waarschijnlijk de strijd tussen klassementsleider Joan Lascorz, Kenan Sofuoglu en Eugene Laverty voortgezet worden. Laverty wist in Assen na twee moeilijke weekenden in Portimão en Valencia weer te winnen maar de Ier kijkt nog wel tegen een achterstand van 19 punten op Lascorz en 11 punten op Sofuoglu aan.
Achter deze drie is het Chaz Davies die met de Triumph constante prestaties neerzet en een gevaarlijke outsider kan zijn. Verder zien we Robbin Harms, Gino Rea, David Salom, Fabien Foret, Massimo Roccoli en Katsuaki Fujiwara in de top tien van het klassement staan. Forte heeft overigens afgelopen weekend getraind met het Italiaanse kampioenschap op Monza en heeft voorkennis van de veranderde eerste bocht, het zou dus geen verrassing zijn als Foret de snelste tijd in de eerste vrije training op zal eisen.
Superstock
Drie races en drie overwinningen voor Ayrton Badovini. Nu is Badovini geen onbekende van de Superstock 1000 klasse maar BMW is dit jaar nieuw en het is dus des te opvallender dat een nieuwkomer al zo goed presteert. De enige die het de BMW rijder echt lastig lijkt te kunnen maken is Ten Kate junior rijder Maxime Berger maar de Fransman heeft door zijn val in Valencia wel een achterstand van 35 punten en Davide Giugliano staat ook nog vijf punten voor hem. Achter Berger maken Sylvain Barrier en Andrea Antonelli momenteel de top vijf vol.
In de EK Superstock 600 klasse staat Jeremy Guarnoni nog op kop maar het is de vraag hoelang dat nog zo zal zijn. Waarschijnlijk nog wel tot na Monza want de Fransman heeft 11 punten voorsprong op de snelle Florian Marino maar als de Ten Kate junior rijder de overwinning bij elkaar blijft harken zal Guarnoni’s voorsprong snel slinken. Derde staat Fredrik Karlsen, de Noor wist net geen podium te pakken in Assen en staat momenteel nog drie punten achter Marino. Bernardino Lombardi en Federico d’Annunzio maken de top vijf vol.
De weersverwachting voor het komende raceweekend is overigens belabberd, regen, regen en nog eens regen.