Een maand geleden kregen we op het Australische Phillip Island twee zeer spannende Superbike races te zien en de verwachting is dat het komend weekend in Portugal net zo spannend of misschien wel nog spannender gaat worden.
Van het ene bij de rijders zeer populaire circuit naar het andere. Waar Phillip Island geliefd is om de snelheid en het vloeiende karakter, is Portimão juist geliefd om de uitdagende blinde bochten en de vele hoogteverschillen. Het merendeel van de rijders is er gek op en staat te trappelen om aan het tweede raceweekend van het seizoen te beginnen waarbij ze natuurlijk de nodige ‘bagage’ hebben van de diverse wintertests op het Portimão circuit.
Het wordt de eerste keer sinds het circuit in het najaar van 2008 geopend werd dat er zo vroeg in het seizoen in Portugal geracet wordt en na de verregende test zal men hopen op zonnige omstandigheden en het ziet er naar uit dat de rijders krijgen wat ze willen met nog wat kans op regen op donderdag maar verder een droog weekend en temperaturen tussen de 18 en 20 graden. Komende zaterdag gaat de klok om 02:00u trouwens een uur vooruit, hou daar rekening mee als je de races wilt zien.
In Phillip Island werd duidelijk dat de rangorde een klein beetje verschoven is – Suzuki heeft nu de leidende rol van Yamaha overgenomen – maar het is de vraag hoe lang dat nog zal duren wantd e verschillen zijn maar klein. De Xerox Ducati’s van Michel Fabrizio en Noriyuki Haga kwamen zoals altijd eigenlijk sterk voor de dag terwijl Leon Haslam, die in de wintertest al sterk voor de dag kwam, ook nog voor een verrassing zorgde.
Ook Carlos Checa wist te verrassen met de winst in de tweede race maar verwacht dat het Portimão circuit de Althea Ducati wat minder goed zal liggen. Checa’s teamgenoot Shane Byrne deed het tijdens de wintertest juist uitstekend met een derde tijd achter Jonathan Rea en Haslam.
De eerste twee races van het seizoen lieten goed zien dat er meerdere kapers op de kust zijn. Het ging niet bij iedereen even goed op het bandenvretende Phillip Island maar een flink aantal fabrieksteams maar ook enkele klantenteams zijn goed genoeg voor podiumresultaten. Er liggen dus kansen en dat zal ook het komende weekend het geval zijn.
We zullen komend weekend overigens een aantal vervangers in actie gaan zien. Makoto Tamada, die oorspronkelijk voor Pro Ride zou rijden maar het team is er door sponsorperikelen nog niet bij, neemt de plaats in van Roland Resch terwijl Sheridan Morais in plaats van Broc Parkes zal rijden. Verder is het even de vraag of Chris Vermeulen, die sowieso naar Portimão komt, wel voldoende hersteld zal zijn om te rijden. Nieuw voor dit weekend is Luca Scassa op de Supersonic Ducati.
Supersport
Eugene Laverty domineerde de eerste race van 2010 en was ook veruit de snelste man in de laatste race van 2009, die op het Portimão circuit verreden werd. Het is het thuiscircuit van het team en Laverty is er dan ook op gebrand om zijn zegereeks voort te zetten en zijn leiding in het kampioenschap te vergroten. Hij zal daarbij waarschijnlijk de nodige tegenstand krijgen van Ten Kate Honda rijder Kenan Sofuoglu en Kawasaki rijder Joan Lascorz terwijl Michele Pirro, David Salom, Fabien Foret en Katsuaki Fujiwara op de loer liggen.
Het WK Supersport heeft inmiddels alweer afscheid moeten nemen van Sebastien Charpentier, zijn plaats wordt ingenomen door oude bekende Mathieu Lagrive.
Superstock
Na het vertrek van regerend kampioen Xavier Simeon en vice kampioen Claudio Corti naar de Moto2 categorie lijkt de weg vrij voor Ten Kate junior rijder Maxime Berger om een gooi te doen naar de titel in de Superstock 1000 klasse aangezien deze drie rijders samen met de eveneens vertrokken Javier Fores in 2009 een maatje te groot waren voor de rest.
De kans is groot dat Berger af zal moeten rekenen met het BMW Italia team dat van de teamstructuur van het ervaren Ducati Xerox Juniorteam gebruik maakt en in ieder geval met Ayrton Bodovini zeer waarschijnlijk Berger goed partij zal kunnen geven.
Wat de rest van de rijders betreft zullen we even moeten kijken wie zijn zaken goed voor elkaar zal hebben. Mogelijk dat René Mähr de vorig jaar ingezette goede lijn kan vervolgen met het Belgische MtM team. Ook Loris Baz zou zich na een jaar ervaring wat vaker voorin kunnen laten zien.
Van de Superstock 600 klasse is nauwelijks iets bekend voor wat betreft deelnemers en daar valt dan ook weinig over te zeggen. Wel is bekend dat een aantal rijders de overstap naar de Superstock 1000 klasse hebben gemaakt waaronder toppers Marco Bussolotti, Danilo Petrucci, Eddi la Marra en Andrea Antonelli. Tel daarbij het vertrek van kampioen Gino Rea naar het WK Supersport en het vertrek van Vincent Lonbois naar de Moto2 en je hebt een veld waarin de kansen voor het oprapen liggen.