De 22-jarige Hannspree Ten Kate Honda rijder Jonathan Rea en zijn 24-jarige landgenoot Leon Haslam, rijdend voor het Stiggy Honda team, waren verwikkeld in een gevecht om de vierde plek in het kampioenschap, totdat Max Biaggi in Brno met de 45 punten die hij gescoord had tussen de beide Britten in kwam staan en Haslam terugzette naar de zesde plek in het klassement.
De strijd om de vierde plek kan echter nog steeds door de twee jonge Engelse Superbike rookies worden uitgevochten, gezien het feit dat ze maar 26 punten van elkaar verwijderd zijn. Rea en Haslam hebben in het verleden tegen elkaar gereden in het Britse Superbike kampioenschap en beide Honda coureurs hebben maar één doel voor ogen en dat is de top rijder van Honda te worden.
Een opmerkelijk feit is dat Rea het ervaren Hannspree Ten Kate Honda team in het World Superbike kampioenschap vertegenwoordigd, terwijl Haslam uitkomt voor Stiggy Honda, een team dat dit seizoen voor het eerst uitkomt in het wereldkampioenschap en daar meteen een goede indruk mee achter laat.
Het seizoen is voor beide rijders onregelmatig verlopen en de laatste tijd lijkt vooral Rea het beter te doen, vooral op Brno. De strijd tussen de Britse Honda rijders is hoe dan ook één van de fascinerende elementen in het WK Superbike van 2009
Jonathan Rea behaalde op Brno een derde en vierde plek en had zich op de voorste rij gekwalificeerd en vertelde na de races:
"Al met al hebben we goede races gehad. We gaan de zomerstop met een goed gevoel in en weten dat we in de goede richting aan het werk zijn. Ik kijk ernaar uit om de batterij weer op te laden, voordat we in September de strijd weer aan zullen gaan op de Nürburgring."
Haslam daarentegen, was niet tevreden over zijn resultaten op Brno:
"Ik ben erg teleurgesteld met het hele weekend," vertelde de Brit nadat hij als zeventiende was gekwalificeerd en de races als zevende en twaalfde wist te eindigen. "We hadden een redelijke set-up voor de eerste race gevonden en ik was blij dat ik op de zevende plek kon eindigen. Voor de tweede race hadden we een aantal veranderingen doorgevoerd, maar ik had toen vanaf de eerste ronde al veel meer last van chatter. Mijn rondetijden waren een halve seconde langzamer dan tijdens de warm-up. De voorste rijders waren niet zover weg, maar ik kon gewoon niet sneller dan dat ik heb gedaan."