WSBK: Interview met Barry Veneman

58

Op de vooravond van zijn thuisrace blikt Hoegee Suzuki rijder Barry Veneman terug op de 24u van le mans en vooruit op het raceweekend in Assen.

Barry, allereerst nog gefeliciteerd met opnieuw een podium in de 24 uur van Le Mans. laten we nog even terugblikken.







Wat vindt je van de nieuwe GSX-R1000, vergde het veel ‘omschakelen’?
"Nee, de Suzuki GSX-R1000 is een erg makkelijke motor om te rijden en heeft door zijn vloeiende vermogen een goede controleerbaarheid. Daarnaast hadden we al een aantal dagen getest met de motor en hadden daardoor een goede setting."

Kun je hier voordeel uithalen voor de ONK Superbike wedstrijden, waaraan je later dit jaar ook deel gaat nemen?
"Helaas gaat die vlieger niet op. De motoren zijn daarvoor toch te verschillend en ook de banden verschillen te veel om echt voordeel uit deze ervaring te halen. De ONK wedstrijden vormen daarom een nieuwe uitdaging, waar ik overigens met plezie r naar uitkijk."

De eerste 2 uur ging voorspoedig, waarbij jullie zelfs nog even aan de leiding gingen. Denk je dan al aan een mogelijk eindresultaat of is het daar nog veel te vroeg voor?
"Mijn ervaring van vorig jaar heeft me geleerd dat alles kan gebeuren in een 24 uur race. In het begin waren we competitief, daar ben je dan mee bezig. Toen de regen kwam was dat helaas voorbij. Je weet dan wel dat je op eigen kracht niet meer kunt winnen, maar zoals gezegd er kan nog alles gebeuren, ook bij een team dat dan aan de leiding gaat. Je blijft er dus vol voor gaan en concentreert je als je op de motor zit op de taak die je dan hebt."

Waren de banden uiteindelijk de doorslaggevende factor?
"Inderdaad, zoals met alles in de racerij is stilstand achteruitgang. Wij reden met dezelfde banden als in 2008, Michelin was met nieuwe producten gekomen en de verbeteringen daarin gaven de doorslag tijdens de vele uren in de reg en. Toen het droog was konden we nog wel mee, maar onze regenbande aren gewoon minder en dan raak je gestaag achterop en kun je alleen maar hopen dat het snel droog wordt, wat helaas niet gebeurde."

Hoe beleef je de nacht?
"Normaal vind ik de nacht prettig, omdat het makkelijker inhalen is. Nu was het echter zo ontzettend nat dat de lol er wel af was. Als je niet rijdt moeten alle zeilen bijgezet worden om na een paar uur weer enigszins droog aan je volgende ‘uur’ te beginnen. Slapen doe ik niet meer, dan luister ik liever even naar muziek."

Alle uitzendingen over de 24 uur van Le Man brengen op de zondagochtend het verhaal dat juist het licht worden het moeilijke moment is. Kun je daar wat over vertellen en geldt dat ook voor jou?
"Lichamelijk gezien is dat inderdaad het moeilijkste deel van de 24 uur. Je reageert op de veranderingen, net als dat je de neiging hebt te willen slapen als het donker wordt, is het andersom ook zo. Gelukkig reed ik voor een goed team. Mijn begeleid ing was dus uitstekend en daarom heb ik er ook geen problemen mee gehad."

Het leek er even op dat je bij je val zondagochtend je hand bezeerde!
"Ik probeerde de motor vast te houden, om zo de schade te beperken. Een endurance motor is echter behoorlijk zwaar, dus was het achteraf gezien misschien niet zo’n goed idee. Maar ik kon gelukkig door en heb er ook nu geen last meer van."

Hoe reageert je team op zo’n val?
"Zonder meer erg cool. Het zijn allemaal ervaren professionals. Ze weten dat dit iedereen kan gebeuren en bouwen de motor zo snel mogelijk weer op. Er staat ook direct een coureur klaar om het stokje over te nemen maar meestal stap ikzelf weer op."

Was je vereerd dat je het podium als rijder in de laatste stint ‘thuis mocht brengen’?
"Ik vond het wel speciaal, maar het laatste half uur was toch niet echt prettig. Ik had weinig vertrouwen meer in de banden en we konden in de slotfase ook helemaal niets meer winnen en alleen maar verliezen. Het is wel een eer om voor je team voor zoveel publiek over de finish te mogen komen en ik zie dat dan ook als blijk van waardering van het team."

Had men op voorhand rekening gehouden met de Oostenrijkers?
"Jazeker, het is een ervaren team met ervaren rijders, misschien niet direct de beste motor, maar deze keer duidelijk wel met de beste banden. Ze hebben een foutloze en probleemloze race gehad en terecht gewonnen"

Wat waren je hoogtepunten van afgelopen Le Mans?
"Dat zijn er voor mij dit keer twee. De pitwalk op vrijdag avond, echt een ongekend spektakel, dat iedere raceliefhebber een keer mee zou moeten maken. Verder de eerste paar uur van de race. Daar heb ik echt van genoten."

De maandag na de race hebben jullie een uitgebreide debriefing/evaluatie gehad. Ben je volgend jaar weer van de partij?
"Ik zal eerst de Bol d’Or nog rijden voor dit team. Volgend jaar is nog heel ver weg en het is te vroeg daar nu al uitspraken over te doen. Het zal geen verassing zijn dat ik wel heel graag endurance wil blijven rijden."

Hoe bereid je je na zo’n slopend weekend voor op het komend weekend, je thuisrace?
"We hebben op Assen al getest, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Verder ga ik gewoon wat eerder naar bed dan dat ik normaal doe. Deze week heb ik eerst ook nog wat andere activiteiten gehad en vanaf donderdag zijn we op het circuit. Het belooft goed weer te worden dus het zal vast mooi worden."

Ondertussen is er een nieuwe teamgenoot gepresenteerd. Wat vind je van Alessandro Polita?
"Als coureur heeft hij de juiste instelling en het postuur. Net als Didier is Alessandro ook Europees kampioen Superstock geweest. Het is goed dat hij al veel ervaring met Suzuki heeft, dus ik denk dat we er dit kampioenschap best wat van mogen verwachten. Ik ben blij dat hij het team komt versterken en zal hem natuurlijk helpen waar ik kan."

Even vooruitkijkend naar Assen. Jullie hebben nog getest, wat zijn je verwachtingen voor het weekend?
"Zoals iedereen in de eerste drie races heeft kunnen zien is de Supersport groep dit jaar heel erg sterk en heeft iedereen (wij ook) de wintermaanden goed gebruikt. Ook onze laatste test was goed en ik zal zeker gaan voor een top 5 notering! Ik denk dat het genieten wordt voor het publiek en daar wil ik zeker aan bijdragen. Ik hoop dat we met team en sponsoren zondag inderdaad een mooi resultaat kunnen vieren."

En tenslotte, heb je nog voorkeur voor het weer (na je ruime ervaring in de regen)?
"Je zou bijna gaan denken dat ik nu voor regen zou kiezen, maar nee hoor. Regen heb ik afgelopen weekend al genoeg gezien, dus ik ga voor droog weer. En een lekker zonnetje is ook veel beter voor het publiek."