Na een aantal moeilijke jaren is het WK Superbike duidelijk aan een opmars bezig vergeleken met het ogenschijnlijk steeds minder spannend wordende MotoGP wereldkampioenschap. Gaan de Superbikes de GP machines in de toekomst naar de kroon stoten?
Voor wat betreft de banden kunnen we komend seizoen gaan zien of een bandenmonopolie uitkomst gaat bieden in het geplaagde MotoGP wereldkampioenschap. Het WK Superbike maakte zeven jaar geleden een achteraf gezien goede keuze. Het kampioenschap werd geplaagd door duidelijk sterkere fabrieksteams die het beste materiaal van hun bandenfabrikant kregen. De beslissing van de gebroeders Flammini werd hevig bekritiseerd maar achteraf gezien bleek het de juiste keuze te zijn want sindsdien is het kampioenschap spannender dan ooit waarbij menigmaal pas in het laatste raceweekend van het seizoen het kampioenschap beslist werd terwijl dat in de MotoGP in de laatste 15 jaar maar een keer is voor gekomen, te weten in 2006 toen Nicky Hayden, onder andere door een val van Valentino Rossi, in de laatste race van het seizoen de wereldtitel pakte. De vorige keer dat de titel in de laatste race beslist werd was in 1992 toen Wayne Rainey de titel van een eerder dat jaar in Assen gecrashte en nog zwaar gehavende Michael Doohan wist te pakken.
Er is dus geen duidelijke ‘dader’ aan te wijzen voor de spannender races in het WK Superbike want het is, zoals vaak het geval is, een combinatie van factoren waarbij de combinatie in het WK Superbike vooralsnog de beste combinatie lijkt te zijn voor spannende races. Het enige wat de Superbikes nog missen zijn races in Azië want sinds de laatste race op Sugo in 2003 heeft het WK Superbike gaan race in Azië geden terwijl de MotoGP natuurlijk Motegi (Japan), Sepang (Maleisië) en Shanghai (China) op de kalender had of heeft staan.
Een pluspunt voor het WK Superbike is dat de kosten voor deelname een stuk lager liggen. Dat verklaart meteen waarom Aprilia en BMW – en in de toekomst hopelijk KTM en MV Agusta – voor het op productiemachines gebaseerde kampioenschap kiezen. De huidige kredietcrisis speelde op dat moment nog niet waardoor we er vanuit kunnen gaan dat het een weloverwogen keuze van de fabrikanten was, vooral met betrekking tot BMW want Aprilia reed al eerder mee in het kampioenschap met de tweecilinder RSV1000.
Flammini voelt overigens ook aan dat het kampioenschap steeds populairder wordt en dat is goed te zien in de racekalender voor het komende seizoen. Waar vroeger de directe confrontatie met de MotoGP zoveel mogelijk vermeden werd vallen er komend jaar maar liefst zeven races samen en dan hebben we het niet over races op verschillende continenten waarbij het tijdsverschil dusdanig groot is dat beide kampioenschappen geen last van elkaar hebben. De strijd tussen de MotoGP en het WK Superbike barst het komende seizoen dus echt los.