Met de introductie van de Ducati 1098R werd het technisch reglement voor het WK Superbike aangepast zodat de 1200cc tweecilinder machines samen met de 1000cc viercilinders konden racen.
Voor de invoering van de 1200cc Ducati waren er een hoop protesten van teams en fabrikanten, enkelen dreigden zelfs met opstappen, maar uiteindelijk werd een compromis bereikt. Er werd besloten dat er elke drie races zou worden gekeken of de tweecilinders niet te veel in het voor- of nadeel zouden zijn.
Om te beginnen kregen de Ducati’s zes kilo extra gewicht aan boord en werd de luchtinlaat beperkt tot 50mm. Na drie races zouden die parameters mogelijk naar boven of naar beneden worden bijgesteld.
Deze eerste periode van drie races werd na de races in Valencia afgerond en uit onder andere de analyse van de resultaten bleek dat de tweecilinders en viercilinders aardig aan elkaar gewaagd zijn en dat er dus gaan aanpassing zal worden gedaan, in ieder geval niet voor de komende drie races.
Boze tongen beweren overigens dat de Ducati rijders zich in Valencia in moesten houden om zo een gewichtsvermeerdering te voorkomen.