De Nederlandse wegrace topper van toen: Leon Bovee

6333
leon-bovee
Leon Bovee | foto© Kees Siroo

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegracetopper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Leon Bovee.

Wie is Leon Bovee?







  • Naam: Leon Bovee
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 25-06-1985
  • Woonplaats: Nijmegen
  • Partner: Sarah
  • Start wegrace carrière: 2002
  • Actief geweest in:

2002-2003 Aprillia rs125
2004 SV650 Cup
2005 3 races FIM Superstock 600
2006 FIM Superstock 1000
2007 IDM Superbike
2008 3D Cup
2009-2012 ONK Supersport 600
2013 IDM Supersport 600
2014 IDM Superstock 1000

  • Aantal titels: 1x Ducati 3Dcup (2008), 1x ONK Supersport 600 (2012)
  • Einde wegrace carrière: 2014
  • Huidige beroep: rijderscoach, Bovee sportcoaching en vanaf 2022 Yamaha bLU cRU coördinator voor de cup klassen.
  • Facebook: Leon Bovee
  • Twitter:
  • Instagram: Leon Bovee

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader Leo Bovee heeft vroeger in de jaren 60 en 70 geracet, dus zo was ik al een beetje besmet met het motorsport virus. Mijn vader heeft het nog lang weten tegen te houden maar op mijn 17e heb ik mijn eerste stappen gezet in de wegrace, destijds in de Aprilia RS 125 cup.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Met veel verschillende coureurs. In het jaar dat ik Nederlands kampioen werd heb ik het hele jaar gestreden met Stuard Voskamp en Nigel Walraven.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De Yamaha YZF-R6. Met deze motor was ik echt vriendjes en ik kende de motor door en door. Zeker met de support die we destijds van Torleif Hartelman hadden was het een erg sterk pakket.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Dat is Spa-Francorchamps, een enorm uitdagend en mooie baan om te rijden waar echt alles in zit.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dit zijn te veel dingen om op te noemen, maar zeker de tijd met DTC Racing was geweldig. Met DTC Racing heb ik zoveel leuke en hilarische momenten meegemaakt op de verschillende circuits door Europa, te veel om op te noemen zeg maar.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Het werk dat ik doe als rijderscoach, ik ben eigenlijk nooit weggeweest uit de sport.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik werkte toen ik racete al bij DTC elektro en ben dit na het stoppen met racen ook blijven doen. Toch trok de motorsport nog altijd en nadat ik verschillende aanvragen kreeg om als rijderscoach rijders te gaan begeleiden heb ik dit op een professionele manier opgepakt. Daarnaast zit ik momenteel in mijn laatste jaar van de opleiding fysiotherapie, een opleiding die ik in deeltijd erbij ben gaan doen. En vanaf 2022 een nieuwe uitdaging bij Yamaha

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Elke dag 😉. Zoals ik hierboven al beschreef ben ik werkzaam als rijderscoach en vanaf 2022 ook werkzaam voor Yamaha.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Kijkend naar de absolute toppers, mag hier Rossi natuurlijk niet ontbreken. Door zijn onvoorstelbaar lange carrière en zijn invloed op de motorsport hoort hij wat mij betreft zeker in het rijtje van toppers thuis. Hij heeft zich keer op keer aan nieuwe generaties moeten aanpassen en was telkens weer competitief.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Kijkend naar talent in de sport alleen is niet genoeg, uiteindelijk spelen er veel meer factoren een rol. Hoever wil je gaan om jouw droom waar te maken, wat wil je hiervoor laten, welke kansen krijg je en weet je te realiseren enz.? Ik denk dat wij in Nederland veel talentvolle rijders hebben. Kijkend naar de huidige rijders in de hoogste klasse van de wegracesport, hebben we één coureur die actief is in de Moto2, Bo Bendsneyder. Om je in de Moto2 op de eerste startrij te kwalificeren en in de race op vier seconden van de winnaar te finishen doe je mijns inziens niet zonder talent. Kijkend naar de WK Superbike paddock hebben we natuurlijk Michael van der Mark, zijn resultaten spreken voor zich.  En ook Jeffrey Buis met zijn WSSP 300 titel mag in dit rijtje zeker niet ontbreken.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Als ik puur kijk naar Nederland denk ik dat de basis goed staat met het NK Junior Moto Racing, waarin je verschillende klasses mooi kan doorgroeien. Met name de Cup klassen, waar op gelijkwaardig materiaal de strijd met elkaar wordt aangegaan, dragen bij aan de ontwikkeling van de coureur. De NSF is een echte kweekvijver van talentjes en de Yamaha R125 een mooie opstap naar de Supersport 300 machines.
Voor de topsport krijg je na het NK Junior Moto Racing de splitsing richting Superbike of richting de MotoGP paddock. De weg naar de MotoGP is voor de Nederlanders erg lastig en kostbaar omdat er geen tussenstap meer is die laagdrempelig is, je zal toch snel naar Spanje moeten – met eventueel eerst nog als tussenstap de NTC klasse – om daarna deel te nemen aan het ETC en dan vervolgens het FIM Moto3 Junior WK. Voor de Superbike is deze weg beter te bewandelen, want na het NK Junior Moto Racing kun je doorstromen naar de Yamaha R3 cup om vervolgens van het IDM 300 door te stromen naar het FIM Supersport 300 World Championship.

Kijkend naar internationaal, dan zie je dat de verschillen steeds kleiner worden en het veld steeds dichter op elkaar zit (waar natuurlijk recent op het gebied van veiligheid al veel over te doen is geweest in de lichte klassen). Doordat het materiaal steeds gelijkwaardiger wordt en de coureurs allemaal de beste begeleiding krijgen worden de onderlinge verschillen steeds kleiner. Waar je tot vijftien jaar terug met een flinke dosis talent, doorzettingsvermogen en een goede motor ver kon komen, zijn de tijden veranderd en speelt de begeleiding en het team een steeds grotere rol in het succes van de coureur. Dit maakt de sport steeds complexer.

Woensdag 02-02-2022: De Nederlandse wegracetopper van toen: Harrie van der Kruijs.

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter