Francesco Bagnaia: “Ik denk dat Enea ook in 2022 gaat verrassen”

3398
enea-bastianini
Enea Bastianini - Misano World Circuit 2021 | foto© motogp.com

Ducati Lenovo Team coureur Francesco Bagnaia liet onlangs zijn licht schijnen over komend MotoGP seizoen, een seizoen waarin maar liefst acht van de vierentwintig deelnemende coureurs onderweg zullen zijn op een Ducati. Opvallend hierbij is dat de 2021 MotoGP runner-up bijzondere aandacht had voor Enea Bastianini.

Ducati zal in 2022 met maar liefst acht machines vertegenwoordigd zijn in de MotoGP klasse, met andere woorden …. een derde van het 24 coureurs tellende startveld zal in 2022 de beschikking hebben over een MotoGP machine van de fabrikant uit Borgo Panigale. Een dergelijk aantal heeft voordelen, maar gezien het feit dat nagenoeg alle MotoGP contracten na het komende seizoen aflopen – van de acht Ducati coureurs heeft alleen Pramac Racing Jorge Martin na 2022 een nog doorlopend contract – ook zeker de nodige nadelen. Niet alleen om alle neuzen gedurende het seizoen dezelfde kant op te houden en daarnaast ook nog eens alle ‘kippen’ in het hok te houden.







Ducati Lenovo Team coureur Francesco Bagnaia, in 2021 viervoudig winnaar van een wedstrijd en als tweede eindigend in de eindstand van het kampioenschap achter wereldkampioen Fabio Quartararo, ziet de inzet van acht Ducati machines in 2022 als een voordeel, al ziet hij zeker ook wel de uitdaging die de Ducati engineers staat te wachten.

Francesco Bagnaia: “Acht motoren zullen zeker geen gemakkelijke klus zijn voor Ducati, de inzet van twee extra machines lijkt op het eerste gezicht misschien een kleinigheid, maar het is eigenlijk veel. Maar ik geloof dat ze deze nieuwe situatie goed zullen managen. Het betekent ook meer data voor ons en er zijn meer coureurs die om andere dingen vragen. Dus ik denk dat het uiteindelijk wel goed voor ons zal zijn.”

Er zullen in 2022 niet alleen twee extra Ducati motoren op de startgrid te zien zijn er zullen ook twee nieuwe Ducatisten in actie komen die hun debuut gaan maken in de klasse, namelijk Marco Bezzecchi en Fabio Di Giannantonio. Het tweetal kwam afgelopen november voor het eerst in actie op hun Desmosedici tijdens een tweedaagse MotoGP test in Jerez.

Francesco Bagnaia: “Ze maakten een goede indruk, ze waren meteen sterk tijdens deze voor hun eerste test op een MotoGP machine. Ik ben daarnaast erg blij dat we met Luca [Bezzecchi] maar ook met Luca [Marini] nog twee VR46 Riders Academy leden binnen de Ducati familie hebben. We hebben nu tijdens onze gezamenlijke trainingen in Tavullia meer verhalen om elkaar te delen.”

Fabio Di Giannantonio wordt de teamgenoot van Enea Bastianini binnen Gresini Racing. Bastianini, die afgelopen seizoen tijdens zijn debuutseizoen menigeen wist te verrassen door op zijn GP19 machine tijdens beide Grand Prix weekenden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli als derde te eindigen, kan in 2022 wel eens de grote verrassing gaan worden nu hij ook de beschikking krijgt over een nieuwere GP21machine.

Bagnaia, die in 2019 zijn MotoGP-carrière bij Pramac Racing begon op een oudere versie van de Ducati MotoGP machine, is ook van mening dat zijn jongere landgenoot in zijn tweede seizoen wel eens sterk voor de dag kan gaan komen.

Francesco Bagnaia: “Ik begon destijds ook op een overjarig model, een 2018-model met een paar oudere onderdelen, het verschil met de 2020 motor was erg groot, maar ik heb zelf nooit op de 2019-fiets gereden. Het maakt zeker een groot verschil, maar naar mijn mening was het grootste verschil mezelf. Enea daarentegen was in het eerste jaar erg competitief en erg snel. Hij was dus snel gewend om bepaalde dingen te doen terwijl ik meer tijd nodig had om te wennen aan de MotoGP machine. Uiteindelijk heeft iedereen zijn tijd nodig. Enea was in 2021 heel goed en ik ben ervan overtuigd dat hij zich met deze nieuwe motorfiets sterk zal blijven ontwikkelen, want het is echt een hele goede motorfiets: snel, consistent, met een hele goede prestatie.”

Op zondag 6 maart staat de eerste MotoGP race van 2022 op het programma, plaats van handeling is het Losail International Circuit in Qatar. Wie van de acht Ducati coureurs het beste uit de startblokken zal schieten is nu nog een vraag, maar dat de onderlinge strijd binnen de acht leden tellende Ducati MotoGP familie het komende seizoen groot zal zijn dat moge duidelijk zijn.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter