De FIM heeft vrijdagmiddag in Misano in het licht van een aantal trieste gebeurtenissen, gebeurtenissen waarbij dit seizoen in vier maanden tijd drie jonge wegracetalenten om het leven kwamen, een aantal ingrijpende veiligheidsmaatregelen aangekondigd. Zo zal de minimumleeftijd voor deelname aan verschillende competities verhoogd worden, zullen er minder grote startvelden komen, betere – en veiligere uitrustingen en moet de communicatie met de coureurs tijdens de wedstrijden verbeterd worden.
Vanaf 2023 moeten deelnemers in alle klassen van het MotoGP wereldkampioenschap en het FIM Supersport World Championship 18 jaar of ouder zijn. Wordt de minimumleeftijd 14 jaar voor deelname aan andere races op Grand Prix circuits. Er worden echter wel een aantal uitzonderingen gemaakt zodat de winnaar van het FIM Moto3 Junior World Championship en/of de Red Bull MotoGP Rookies Cup al op 17-jarige leeftijd kan instappen in de Moto3. Daarnaast kunnen de 2022-deelnemers hun carrière voortzetten als ze bij de start van het volgende seizoen nog onder de leeftijdsgrens zitten.
Er zijn ook limieten gesteld aan de omvang van de startvelden: voor de European Talent Cup competitie geldt een maximum van 30 rijders en voor het FIM Junior Moto3 World Championship – die deel uitmaakt van het FIM CEV Repsol – en het WorldSSP300-kampioenschap geldt een maximum van 32 coureurs.
De minimumleeftijd wordt vanaf komend seizoen ook aangepast voor de al genoemde Talent Cup competities die vallen onder de vlag ‘Road to MotoGP’, met een extra jaar voor 2022 en 2023, terwijl de huidige coureurs die in 2021 nog actief zijn, ook vrijstelling krijgen.
De regels, die hopelijk een herhaling van de drie dodelijke ongevallen van dit seizoen moeten voorkomen, zullen ook voorzien in extra ‘veilige’ rijdersuitrusting en communicatie mogelijke in een poging om de veiligheid op het circuit te verbeteren.
De ingrijpende veiligheidsmaatregelen die vrijdagmiddag in Misano werden gepresenteerd kwam voor vele als een grote verrassing. We vroegen na afloop van de actie op de baan een aantal MotoGP coureurs om een reactie, reacties die verschillende zienswijzes opleverde.
Jack Miller: “Nou 14 was de leeftijdsgrens waarop ik eindelijk op een 125cc machine mocht rijden, ik had daarvoor nog nooit op een wegmotor gereden. Ze veranderden de regel in het jaar dat ik naar 125cc ging, de huidige Moto3 zeg maar. Ik denk dat er absoluut iets moet gebeuren en het lijkt erop dat dat ook gebeurd is. Geef deze jongens wat meer tijd om te rijpen en het te begrijpen. Vooral dit jaar hebben we een aantal tieners om het leven zien komen, jonge, jonge kinderen, die hun leven verliezen, het is nooit leuk, dus ik denk zeker dat er iets moest gebeuren. Het is goed om te zien dat er iets gebeurt en hopelijk kunnen we proberen dit in de toekomst te voorkomen.”
Johann Zarco: “Ik denk dat het goed kan zijn om de kinderen te behoeden voor grote ongelukken of te overhaast te grote stappen willen maken. We hebben Fabio, die is net 22, en hij kan dit weekend MotoGP wereldkampioen worden, dus we denken vervolgens dat alles zomaar vanzelf gaat. Je hebben ook anderen gezien, anderen die proberen hetzelfde te doen, maar ze hebben het moeilijk omdat ze misschien niet de tijd hebben genomen om eerst alles echt goed te leren.”
Aleix Espargaró: “Ik ben erg blij en ik wil Dorna feliciteren met deze snelle studie en de nieuwe regels. Vorige week heb ik ruim een uur aan de telefoon gezeten met Carlos Ezpeleta om ideeën uit te wisselen en te proberen mijn standpunt kenbaar te maken en waar mogelijk proberen te helpen. Ik ben erg blij met deze nieuwe regels. Ik weet dat het niet gemakkelijk is.
Als hooligan fan, die ik ben van de MotoGP, is het misschien niet leuk want we zien graag de getalenteerde kinderen vrij vroeg hun talententen tonen. Hetgeen iemand als b.v. een Pedro Acosta momenteel doet, is natuurlijk fantastisch. Op 19-jarige leeftijd je debuut mogen maken in de MotoGP, zoals ik heel wat jaren geleden in Amerika deed, is natuurlijk ook fantastisch maar we moeten wel ons gezonde verstand blijven gebruiken. We moeten ons aanpassen aan de nieuwe tijden, aan de actuele situatie, en ik denk dat het goed is om deze nieuwe regels te hebben.
Voor mij is het belangrijkste dat we getalenteerde kinderen proberen op te leiden om op grote circuits als Misano, Barcelona of Mugello te mogen gaan rijden. We hebben, vooral in Spanje, Italië, overal in Europa hele, hele mooie kartbanen, kleine banen waar de kinderen kunnen leren, hun vaardigheden kunnen verbeteren, en als ze bijvoorbeeld midden op de baan crashen, en een andere minimotor raakt hen, dan is het gewicht van de motor de helft, de snelheid is minder dan de helft. Dus we hoeven de kinderen van 10, 11 jaar niet met 200 km per uur op de grote circuits te laten rijden. Ze moeten wachten, ze moeten hun vaardigheden verbeteren op kartbanen, met de mini-motoren, dus ik denk dat het tijd was om te veranderen en nogmaals…ik feliciteer Dorna met deze nieuwe regels.”Valentino Rossi: “Ik zag dat in de Moto3 en Moto2 wereldkampioenschappen het nu van 16 naar 18 gaat en in MotoGP is het nog steeds 18. Vooral in Moto3, is 16 naar 18 een grote verandering. Iedereen wil zo snel mogelijk starten. Het is een groot verschil, want twee jaar is veel. Ik weet het niet, zeker, voor de veiligheid is dit beter, maar ik weet niet of het alle problemen zal oplossen. Ik denk dat het belangrijker is dat alle rijders zich beter gedragen als ze op de baan zijn. Ze moeten de races en de wedstrijdleiding preciezer volgen en ze (wedstrijdleiding) moeten strenger zijn. Ik ben 25 jaar geleden op mijn 17e begonnen in het wereldkampioenschap, 18 is best hoog.”
Marc Marquez: “Voor mij is het een goede verandering. Na wat er dit jaar gebeurd is, is het tijd om iets te veranderen. Misschien ben ik niet de rijder om dat te zeggen, want ik debuteerde op mijn 15e aan in het wereldkampioenschap, ik stapte op mijn 20e over naar de MotoGP klasse, één van de jongsten dus. Maar het klopt dat dit nu de tendens is, als je met 20 jaar nog niet in de MotoGP bent, dan ben je geen goede rijder lijkt het wel, maar zo is het echt niet.
Sommige rijders hebben nu eenmaal meer tijd nodig dan anderen, het verhogen van de minimumleeftijd betekent dat iedereen er meer klaar voor zal zijn, en dus meer volwassen. Als je met meer ervaring kan debuteren in het wereldkampioenschap zal dat beter zijn.
Nu lijkt het soms alsof als een baby met vier jaar of vijf jaar nog niet op de motor zit het al te laat is en zo is het echt niet. Je kunt ook beginnen als je zeven, acht, negen, tien jaar oud bent met de kleine fietsen en gewoon voor de lol, het is niet nodig om meteen mee te doen aan wedstrijden. Dus ik denk dat het goed nieuws is voor onze motorwereld.”
Het artikel met alle details en het officiële FIM-document is te vinden via de volgende link:
FIM kondigt ingrijpende veiligheidsmaatregelen aan voor de wegracesport
Handige links Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter