Afgelopen zaterdag, 9 oktober 2021, stond in het teken van de laatste race van het seizoen, waarbij maar liefst vier teams nog kans maakte op die felbegeerde kampioensbokaal in de Endurance Klasse. Oschersleben werd het toneel waar dit spannende schouwspel zich moest gaan afspelen. Met bijna Antarctische temperaturen startte de zaterdag met de twee kwalificatie sessies met een P4 als resultaat in de Endurance klasse en P11 overall.
Het zonnetje scheen maar de temperatuur bleef onaangenaam laag, een kleine sprint naar de motor voor de authentieke Le Mans start was voor Daniel Vermaas dan ook geen overbodige luxe. Het startsein werd gegeven, de lampen gingen uit, de sprint werd ingezet, en 26 rijders maakten een duikvlucht naar hun motor om zo samen de 6-uur durende race in te gaan. Een ongelukkige start voor een rijder zorgde voor een oliespoor op het circuit waardoor de huidige leider van het kampioenschap onderuitging, met als gevolg na de 2e lap al een Safety Car op de baan. Daniel wist zich net voor de Safety Car te wurmen, een voorsprong te pakken en P1 te bemachtigen. Een goed begin is het halve werk.
Na een stint van één uur en 15 minuten kwam Daniel naar binnen en mocht Michiel Burger het zogenaamde estafettestokje overnemen. Door de wissel was het team even teruggezakt naar P3, maar als snel wist ook Michiel het team weer naar P1 te rijden. Na 38 laps gaf Michiel het sein en maakte het team zich klaar voor een wissel. Rob van IJzendoorn stond in de startblokken en het team volbracht de wissel als een geoliede machine. Na 29 laps en met nog twee uur en 45 minuten op de klok moest Rob aftikken wegens een erg pijnlijke rug. Hij was drie dagen daarvoor geblesseerd geraakt aan zijn rug, maar zoals het teammotto luidt: never ever give up. Rob reed succesvol zijn stint uit en het team mocht genoegen nemen met P2.
Tijd voor Daniel om weer alles op alles te zetten in deze finalerace. Met 131 laps op de teller kreeg het team ineens slecht nieuws: een Stop & Go penalty, Daniel moest naar binnen komen en 30 tergend langzame secondes wachten aan het begin van de pitlane voordat hij de race weer mocht voortzetten. Reden hiervoor was ‘inhalen in Safety Car situatie’ aan het begin van de race door Daniel. Een concurrerend team had een klacht ingediend en het Bridgestone PPS Endurance Team kon niets anders doen dan aan de eis voldoen.
Nog één uur en veertig minuten op de klok, Michiel rijdt zijn laatste stint van het seizoen. Plots slaat in lap 156 het noodlot toe; de livetiming laat zien dat er iets aan de hand is; de nummer 14 komt niet meer door. Op hetzelfde moment komt Michiel achter de pitbox aanrijden; gecrashed maar in alle adrenaline de motor opgepakt en naar de pitbox gereden. Een onfortuinlijke actie zorgt ervoor dat Michiel en een andere rijder aan het einde van het rechte stuk ten val komen, gelukkig zijn beide rijders oké. Van een rustig momentje in de zon was het ineens alle hens aan dek voor de pit crew; de motor moest weer opgebouwd worden. Het kwik steeg en de spanning ook, echter is het van groot belang dat iedereen op zo’n moment de kalmte bewaart. Het Bridgestone PPS Endurance Team wist de stress buiten de pitbox te houden en hebben in sneltreinvaart ervoor gezorgd dat Rob de race kon voortzetten. De livetiming gaf aan dat er nog geen 10 minuten was verstreken tussen de crash en Rob’s outlap. Top werk van de monteurs!
Zelfs met een geblesseerde rug wist Rob een uitstekende stint te rijden en was hij klaar om Daniel de laatste loodjes te laten dragen. Na een aantal laps begaf Daniel zich achter de JOJ-concurrent toen het blok van de concurrerende Kawasaki ontplofte, de Bridgestone PPS Endurance Team-coureur kon nog net op tijd de oliespetters en ontplofte materiaal van de Kawasaki ontwijken. De vrienden van JOJ-racing, het concurrerende Kawasaki team, kreeg de genadeklap en lag uit de race. Dit betekende dat het Bridgestone PPS endurance team nu P1 in het klassement had bemachtigd.
Er ontstond verwarring bij het team: ‘werd de overwinning op het kampioenschap nu in onze schoot geworpen? “Met één concurrent op 20 ronden achterstand binnen deze race en de ander eruit, zou het Bridgestone PPS Endurance Team dan nu kampioen worden?’. Van korte duur, zo bleek. Over het oliespoor van de gecrashte concurrent, ging een team wat achter het Bridgestone PPS Endurance Team reed onderuit. Hierdoor schoof de andere concurrent, welke op 20 ronden achterstand reed, weer een plekje naar voren. We hebben gerekend voor wat we waard waren en kwamen tot de conclusie dat we op dit moment hetzelfde aantal punten in bezit hebben voor het kampioenschap. Wederom een Safety Car situatie. Dit kwam het team – en vooral de Yamaha R1 – wel erg gelegen.
De klok liet 8 minuten en 26 secondes zien, Daniel moest ‘alleen nog maar’ de race uitrijden en dan zouden wij op het podium staan en wellicht wel die grote felbegeerde bokaal binnen halen. De spanning steeg echter nog heviger toen er ineens blauwe pluimpjes uit de uitlaat van de R1 bleken te komen, het blok was stervende. ‘Even’ de race uitrijden werd ineens niet meer zo vanzelfsprekend; zou de R1 de finish halen? Daniel heeft de laatste ronden op eieren gereden en zo rustig mogelijk – voor zover dat kan in een race – gereden, om het blok te sparen. Het team klom inmiddels in de hekken bij de pitmuur om Daniel aan te moedigen en hem over die finishlijn te zien komen. De geblokte finishvlag ging uit, de Yamaha R1 van het Bridgestone PPS Endurance Team wist de finish te behalen, met een uitzinnig team aan de pitmuur.
De laatste race van het seizoen eindigde op de 2e trede van het podium en een gedeelde eerste plek voor het kampioenschap. Echter kreeg de concurrent Racefoxx het voordeel t.o.v. het Bridgestone PPS Endurance Team vanwege een eerdere overwinning seizoen. Een bittere pil om het kampioenschap op deze wijze uit de vingers te zien glippen. Echter, voor een team dat voor het eerst mee doet aan de competitieve endurance klasse en dan met hetzelfde aantal punten 2e worden in het kampioenschap, is allesbehalve een schande. Het is een prestatie om ontzettend trots op te zijn.
Het Bridgestone PPS Endurance Team, die Verrückter Holländer, ze hebben hun stem laten horen en dit zal zeker niet het laatste geluid zijn van het Bridgestone PPS Endurance Team. Op naar seizoen 2022!
Het Bridgestone PPS Endurance Team wil eenieder bedanken voor alle hulp, sponsorschappen, de liefde en tijd die in deze intensieve sport gaan zitten. Iedereen die er een steentje aan bij heeft gedragen, heeft een speciaal plekje in het hart van het Bridgestone PPS Endurance Team.
Bedankt en tot volgend jaar!
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter