Joan Mir deed zaterdagmiddag na afloop van de kwalificatie van de MotoGP klasse op het Misano World Circuit Marco Simoncelli een aantal interessante uitspraken. De wereldkampioen kon niet begrijpen hoe een achtvoudig wereldkampioen in de vorm van Marc Márquez telkens een sleepje nodig had om tot een snelle rondetijd te komen.
Het moge duidelijk zijn dat Joan Mir dit jaar niet zomaar de handdoek in de ring zal gooien en nog geen afscheid wil nemen van zijn titelaspiraties. De wereldkampioen van 2020 staat momenteel derde in het wereldkampioenschap met een achterstand van 57 punten op WK leider Fabio Quartararó met nog vijf races te gaan. Afgelopen weekend reed de Suzuki coureur een ijzersterke race en finishte hij als derde op Motorland Aragón achter Pecco Bagnaia en Marc Márquez, maar zelfs daar was hij niet tevreden mee en wilde hij meer en beter.
Dat Mir op zaterdagmiddag teleurgesteld was na de kwalificatie op het Misano World Circuit Marco Simoncelli is een groot understatement. De Spanjaard was zich er weliswaar van bewust dat hij waarschijnlijk niet mee kon doen voor een podium, maar een plaats op de eerste twee startrijen behoorde zeker tot de mogelijkheden. Echter kreeg hij een rare melding op zijn dashboard toen hij de baan op ging met zijn tweede band.
Op zijn dashboard stond ‘BOX’, doelend op dat Mir zo snel mogelijk naar de pitbox zou moeten komen omdat er mogelijk technisch iets niet in orde was. De Spanjaard deed dat dan ook maar toen hij zijn GSX-RR pit lane instuurde gebaarde zijn team meteen dat hij zo snel mogelijk door moest rijden. Een verwarrende situatie die hem uiteindelijk de mogelijkheid kostte om nog een snelle ronde te rijden op de tweede band.
Disastrous session for @JoanMirOfficial! 😲
Only P11 for the reigning world champion as the frustration boils over! 👀#SanMarinoGP 🇸🇲 pic.twitter.com/EYQkCF8lvZ
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) September 18, 2021
Het bleek achteraf een fout te zijn van het team waarbij dit bericht op het dashboard per ongeluk werd verstuurd. Mir wees dan ook niet de beschuldigende vinger maar gaf toe dat zulke dingen nou eenmaal konden gebeuren.
Joan Mir: “Ik denk dat we vandaag wederom niet de potentie hadden om voor pole position te vechten. We zijn echt ver op dit moment om daarvoor te vechten, maar realistisch gezien denk ik dat die tweede rij vandaag iets was waar ik toe in staat was.
We hadden wat problemen bij de eerste exit met de voorband, met de voorkant van de machine. Ik weet niet of het de bandenspanning was, dat moeten we goed analyseren. Toen we die band wisselden kreeg ik vervolgens de ‘box’-melding op het dashboard. Het was mijn eerste ronde uit de pits en ik besloot te stoppen, want ik wist niet of er iets niet goed was met de band of dat één van de monteurs iets niet goed had vastgedraaid, of dat er misschien iets anders was.
Ik besloot te stoppen en ze lieten me meteen weten dat het bericht niet klopte, het was gewoon een verkeerd bericht. Dit heeft een grote invloed gehad op het verloop van de kwalificatie helaas. Ik ben echt teleurgesteld, maar ik weet dat het team zal begrijpen wat er is gebeurd, en dan zullen we het probleem oplossen.”
Daarnaast was niet alleen tijdens de tweede kwalificatiesessie maar ook tijdens de derde en vierde vrije training te zien dat Mir veelvuldig werd gevolgd door Marc Márquez. De Repsol Honda coureur heeft nog veel problemen met zijn arm en schouder waardoor hij meestal een andere coureur opzoekt om die te volgen voor een snelle rondetijd. We vroegen aan Mir wat hij hiervan vond en zijn uitspraken in zijn media debrief deed het nodige stof opwaaien in en rondom de MotoGP paddock:
Joan Mir: “Ik denk dat alle rijders weten wat Marc [Márquez] nodig heeft, hij heeft altijd ‘een wiel’ nodig om sterk te zijn. Ik weet het niet zo goed, ik kan niet begrijpen dat een achtvoudig wereldkampioen zijn werk niet zelf kan doen en altijd een sleepje nodig heeft. Marc speelt graag spelletjes, en vandaag was dat met mij. Ik doe gewoon mijn werk en het maakt me niet zoveel uit als ik iemand aan mij ‘vast heb zitten’. Ik geef altijd 100% en probeer zo goed mogelijk te werken voor de race.”
De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie voor de twintig minuten durende warm-up sessie op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. De MotoGP race over 27 ronden gaat om 14:00 uur van start.
Handige links Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter