Dani Pedrosa eindigde zondag als tiende tijdens de MotoGP race van de Michelin Grand Prix of Styria. Een keurige prestatie, maar een prestatie die tot stand kwam na een hachelijk moment en een herstarte wedstrijd voor de Spanjaard, en terwijl hij voor het eerst sinds Valencia 2018 middels een wildcard weer van start ging in de koningsklasse.
Het was zondag op de Oostenrijkse Red Bull in meerdere opzichten een bijzondere wedstrijddag voor Dani Pedrosa. De KTM MotoGP testcoureur verscheen voor het eerst in zijn carrière aan de start in een MotoGP race op een andere machine dan de Honda, het was zijn eerste race sinds november 2018 en het werd ook nog eens een wedstrijd waarin het niet allemaal vanzelf ging en waarin het nodige gebeurde vanwege een fout van de met nummer 26 rijdende Spanjaard.
Na de start van de race ging het voor Pedrosa flink mis in bocht 3 van het Oostenrijkse circuit. De KTM-coureur kwam ten val waarbij hij en zijn machine beiden midden op de baan bleven liggen. Wonder boven wonder werd Pedrosa hierbij niet geraakt door een collega coureur, anders was dat met zijn machine. De aanstormende Lorenzo Savadori kon de KTM RC16 niet meer ontwijken met niet alleen een flinke klapper tot gevolg maar tevens een flinke vuurzee nadat beide machines vlamvatten en de volle benzinetank van Savdori’s Aprilia explodeerde. De wedstrijd werd meteen stilgelegd waarna de marshals ruim een half uur nodig hadden om de brand te blussen en de baan schoon te maken.
Wat volgde was een herstart voor een race over zevenentwintig ronden, echter zonder Savadori die op dat moment nog in het medicalcentre was en waarvan later bekend werd dat hij een gebroken enkel had overgehouden aan de horror crash. Pedrosa daarentegen kreeg van de KTM-leiding de vrije keus om wel of niet van start te gaan in de herstarte race. Na enige twijfeling besloot de kleine Spanjaard – wel nog met de schrik in de benen – toch weer op te stappen en van start te gaan ondanks dat hij gebruik diende te maken van zijn tweede machine, een machine die volgens hem zelf iets minder goed aanvoelde dat zijn eerste machine, de machine waar inmiddels niet veel meer van over was.
Dani Pedrosa: “Het was een beetje vreemd. Ik kan niet precies zeggen waarom het gebeurde: misschien was de band nog niet helemaal op temperatuur of misschien zat ik zelf op een iets andere lijn dan gebruikelijk op die plaats. Toen ik bij het uitkomen van de bocht de motor weer rechtop probeerde te krijgen lukte me dat niet en voordat ik het wist lag ik op de grond en dat in het midden van de baan. In de daaropvolgende carambole begreep ik niet wat er gebeurde en zag ik motoren om me heen. Ik had geluk, helaas raakte Savadori gewond en het spijt me heel erg voor hem.”
Een vervelend moment dus voor Pedrosa die echter na afloop niet onder stoelen of banken stak dat het best wel een lastig moment was op weer op te stappen en van start te gaan in de tweede race.
Dani Pedrosa: “Toen ik opnieuw op mijn motor stapte voor de herstart was ik best wel een beetje bang. De mensen van KTM vertelden me ook dat als ik niet wilde dat ze dat konden begrijpen. Maar het was mijn eigen keuze. Ik was echter niet zo gefocust, sterker nog, in het begin van de race vergat ik zelfs een aantal dingen. Later in de race ging het beter en kon ik mijn tempo bepalen en vasthouden tot aan de finish. Uiteindelijk hebben we de informatie verzameld die we nodig hadden. We zijn tevreden en ik hoop dat de fans ervan genoten hebben. Ik wil KTM bedanken voor de inspanningen en niet te vergeten alle monteurs.”
Natuurlijk kon de vraag niet uitblijven, zien we Dani Pedrosa na deze fantastische tiende plaats de komende tijd nog vaker in actie komen middels een wildcard optreden?
Dani Pedrosa: “Ik denk dat één voldoende is. Ik denk niet dat we op dit moment verdere stappen voorwaarts zullen kunnen maken, noch andere veranderingen aan de motor zullen kunnen doorvoeren. Ik heb mezelf vermaakt.”
Zoals gezegd passeerde Pedrosa zondag als tiende de finish. Met een achterstand van iets meer dan 19 seconden op winnaar Jorge Martin en het feit dat hij achter de als vierde geëindigde Brad Binder de tweede KTM-coureur werd betekend dat de kleine Spanjaard het racen nog niet is verleerd ondanks dat het bijna drie jaar is geleden sinds hij voor het laatst in actie kwam tijdens een MotoGP race.
Handige links Michelin Grand Prix of Styria:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter