Het TT Circuit Assen werd zaterdagavond en zondagochtend gedurende de Prosecco DOC Dutch Round geteisterd door flinke wateroverlast. De technische dienst, de marshals en veel andere betrokken partijen werkten met man en macht om de pitboxen en de paddock droog te houden en het Drentse circuit weer klaar te maken voor de races op zondag. Tijd om deze mensen, die door velen voor lief worden genomen, eens in het zonnetje te zetten.
Het was zaterdagavond, rond de klok van 21:30 uur. Na een warme dag op het TT Circuit Assen met spannende kwalificaties en de eerste races van het weekend gingen de hemelsluizen open. Letterlijk, want er kwam in korte tijd een gigantische hoeveelheid water uit de lucht zetten. Terwijl de Racesport.nl redactie bezig was met het inpakken van de spullen om huiswaarts te keren kwamen de eerste teams met paniek naar boven om te vragen of er hulp kon komen.
Het regende zo ontzettend hard dat de pitstraat al volledig onder water stond en de afvoerputten voor de pitboxen het niet aankonden. Voornamelijk de teams vooraan de pitstraat moesten snel vegen en emmers water aan de achterkant van de pits afvoeren om hun kostbare spullen droog te houden.
Lees ook: Noodweer in Assen zorgt voor wateroverlast in WorldSBK pitboxen
Het duurde niet lang of de eerste brandweerauto kwam al de pitstraat in rijden om de afvoerputten leeg te pompen en er zo voor te zorgen dat er geen grote materiële schade werd geleden. Op de weg naar huis waren ook de snelwegen voorzien van een flinke laag water en werd één van de tunnels op de A28 bij Hoogeveen zelfs afgezet omdat daar inmiddels al meer dan een meter water in stond.
Het had vrijwel de hele nacht nog geregend maar zondagochtend, op weg naar het circuit, scheen de zon weer. De vooruitzichten waren redelijk gunstig voor de rest van de dag, alhoewel er aan het einde van de middag weer regenbuien aan zouden komen. Eenmaal aangekomen op het circuit konden we vanuit het mediacentrum zien dat de Strubben volledig blank stond en er al diverse brandweerwagens en andere grote machines bezig waren om het water weg te pompen. Later bleek dat er op meerdere plaatsen heel veel water stond en er door een grote groep mensen hard gewerkt werd om het circuit weer in opperste staat te krijgen. De eerste warm-up sessies stonden immers gepland om 09:00 uur met de eerste race van de dag om 11:00 uur.
Gezien de hoeveelheid water was het dan ook geen grote verrassing dat de warm-up sessies niet volgens het schema om 09:00 uur van start gingen. De rest van het circuit was inmiddels weer droog waardoor alleen het gedeelte van de Strubben nog overbleef, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant was het even ‘Assen aan zee’.
Uiteindelijk konden de eerste sessies om 09:50 uur van start gaan, slechts 50 minuten later dan gepland. De lichten voor de eerste race van de dag gingen om 11:10 uur uit (tien minuten vertraging) waarna het programma voor de rest van de dag keurig volgens schema afgewerkt kon worden. Een ongekende en zeer indrukwekkende prestatie van de technische dienst van het TT Circuit Assen, de vele marshals, de brandweer en alle betrokken bedrijven om deze klus te klaren.
Voor velen is het ‘vanzelfsprekend’ dat een evenement zoals deze ‘gewoon’ door kan gaan en dat het niet meer dan normaal is dat dit soort werkzaamheden even worden verricht. Voor ons de reden om tussen een stressvolle dag even gauw een woordje te spreken met Reinier van Lacum, hoofd technische dienst van het TT Circuit Assen om inzicht te krijgen in wat er van zaterdagavond tot en met zondagochtend allemaal heeft afgespeeld en hoeveel werk er verzet moest worden zodat er zondag gewoon gereden kon worden.
Reinier van Lacum: “We hadden natuurlijk naar de weersvoorspellingen gekeken en we zagen de hevige regenbuien al aankomen. We hebben ons zaterdagavond laat in eerste instantie minder op de baan zelf gericht, de prioriteit lag op dat moment natuurlijk meer op de paddock. We gingen na welke maatregelen we konden nemen met betrekking tot de paddock, gelukkig stond de brandweer ook paraat.
De grootste problemen waren er als eerst aan de ‘voorkant’, de pitstraat en alle vip-boxen want dit is waar al het water naartoe stroomt. Samen met de technische dienst en de brandweer zijn we meteen aan het pompen gegaan. Hier en daar was er al wat naar binnen gestroomd maar we hebben de grootste schade hiermee kunnen beperken. Daarnaast wil ik natuurlijk mijn grote dank uitspreken richting de brandweer, zij hebben ons geweldig geholpen.
“Ik denk dat we uiteindelijk wel meer dan een half miljoen liter water hebben weggepompt.”
Op dat moment [rond 23:30 uur zaterdagavond] was er op de baan eigenlijk nog niets aan de hand. Onze prioriteit was ‘s avonds echt om te zorgen dat alles zoveel mogelijk droog bleef, de aandacht voor de baan kwam ‘s ochtends pas. Het regende de hele nacht door maar rond 5:00 uur begon alles echt vol te lopen, daar kreeg ik toen een telefoontje over.
Ik heb gelijk iedereen gebeld en het was fantastisch om te zien dat we daar in de vroege ochtend allemaal samen aan het werk waren. Brandweer Assen, het bedrijf Koers die hier veel facilitaire werkzaamheden verricht was er, en het bedrijf Hartenhof uit Assen was erbij. Dat zijn loonwerkers die beschikken over de grote machines. Uiteindelijk hadden we hier ‘s ochtends vier brandweerauto’s, een wegdekreiniger, onze eigen tractor met veger en blazer en vier zuigwagens met giertank om het water af te voeren. Daarnaast hadden we natuurlijk heel veel mensen op de been die kwamen helpen. Er waren wel vier à vijf plekken waar we aan het werk moesten.
“Als alles dan uiteindelijk lukt dan kan ik niet anders dan heel erg trots zijn op iedereen die erbij betrokken was.”
Uiteindelijk was de Strubben het laatste punt waar nog veel water stond. Het is dan wel prachtig om te zien hoe saamhorig iedereen aan het werk is, alle lokale mensen met een gezamenlijk doel. Ik denk met alle partijen bij elkaar dat we wel met een stuk of honderd mensen aan het werk waren.
We hebben natuurlijk wel enige ervaring met dit soort dingen, het is jammer genoeg wel eens vaker gebeurd. Het punt is dat je in die chaos moet zien dat je een beetje structuur kunt brengen, en dat ging wel goed. Je gaat eerst na waar de problemen het grootst zijn en vervolgens de mensen verdelen, terwijl je tegelijkertijd aan het opschalen bent.
We weten dat er grote tijdsdruk achter staat, die race moet op tijd verreden worden. Op een gegeven moment wisten we dat we het (de warm-up sessie, GF) niet gingen redden maar toch probeer je met de hele groep mensen het zo snel en kundig mogelijk op te lossen. Als je uiteindelijk naar het tijdschema kijkt en wat er gebeurd is, dan denk ik dat we het nog best wel netjes gedaan hebben met z’n allen.
Ik kan het niet met grote nauwkeurigheid zeggen, maar als je kijkt naar de vier giertanks à 5000 liter die tien keer heen en weer hebben gereden, de vier brandweerwagens die hetzelfde volume water wegpompten en de pompen van het circuit zelf, denk ik dat we uiteindelijk wel meer dan een half miljoen liter water hebben weggepompt.
Ik ben vooral trots op hoe we het gedaan hebben en dat we het samen gedaan hebben. Je staat de hele dag op scherp en de jongens zijn net alweer een halfuur aan het pompen geweest. Het is belangrijk dat je het samen doet maar dat wel iedereen zo zijn eigen ding kan doen, en dat wij dan de ‘helikopterview’ houden en het blijven overzien. Uiteindelijk kan ik er dan zeker van genieten. Je bent de hele dag bezig met dingen in de gaten te houden en als alles dan uiteindelijk lukt dan kan ik niet anders dan heel erg trots zijn op iedereen die erbij betrokken was.”
Dorna Sports, de organisator en rechtenhouder van het FIM Superbike World Championship, had er op de vroege zondagochtend een zwaar hoofd in en zagen figuurlijk ‘de bui’ al hangen. Echter bij het zien van al het materieel wat opgetrommeld werd, het grote aantal mensen dat aan de slag ging, de aanpak van de problemen en de gestructureerde manier van werken leverde het TT Circuit Assen de nodige complimenten op. De verbazing voor de manier waarop de problemen opgelost werden en het beperken van de vertraging tot minder dan een uur dwong veel respect af bij de Spaanse organisatie. Sterker nog, zo liet men ons weten; daar kunnen veel andere circuits een voorbeeld aan nemen.
Ook wij als Racesport.nl redactie kunnen niet anders dan trots zijn op het hele team dat keihard gewerkt heeft om het mogelijk te maken dat de zondag op het TT Circuit Assen een geweldige racedag werd. Ook op onze werkplek in het mediacentrum was alles perfect geregeld en we kijken nu alweer uit naar het volgende evenement op het TT Circuit Assen.
De Technische dienst van het TT Circuit Assen, marshals, brandweer en alle andere hardwerkende betrokkenen. Dankzij jullie inzet hebben wij als mediavertegenwoordigers, de fans op de tribunes en de miljoenen tv-kijkers wereldwijd voor de buis kunnen genieten van een dag prachtige motorsport. Grote dank daarvoor en petje af!
Handige links Prosecco DOC Dutch Round:
Tijdschema en volledige uitslagen (WorldSBK)
Tijdschema en volledige uitslagen (WK zijspannen)
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter