Fabio Quartararó heeft zich zaterdagmiddag als tweede weten te kwalificeren in de MotoGP klasse op de Sachsenring achter landgenoot Johann Zarco. Het is voor het eerst in ruim twee maanden dat de Fransman niet op pole position staat en ook voor de race is het vertrouwen nog niet torenhoog.
Waar het lijkt dat we in Nederland de meeste hitte achter ons hebben is het in Duitsland nog steeds erg warm. Zowel op vrijdag als zaterdag steeg het kwik naar ruim boven de 30°C en bedroeg de asfalttemperatuur ook meer dan 50°C. De verwachtringen zijn dat het op zondag weer zo warm zal worden ondanks dat een onweersbui nog wel eens roet in het eten kan gaan gooien.
Normaal gesproken is het op de Sachsenring zo’n tien graden koeler, vaak nog wel iets meer dan tien graden. De aparte lay-out van het circuit zorgt ervoor dat Michelin hiervoor aparte banden moet brengen. Het circuit kent namelijk dertien bochten waarvan er tien linksaf zijn. Na bocht 3 gaan de coureurs acht bochten achter elkaar linksaf en loopt de temperatuur aan die kant natuurlijk ontzettend op. Daarna gaat men rechtsaf voor de Ralf Waldmann Kurve (ook wel bekend als de Wasserfall) terwijl de rechterzijde van de banden behoorlijk is afgekoeld.
Om die reden zijn alle banden, zowel voor als achter, dual compound waarbij ze aan de linkerzijde veel harder zijn en aan de rechterzijde vrij zacht. Michelin houdt uiteraard rekening met de gebruikelijke temperaturen waardoor het dit weekend voor zowel de bandenfabrikant als de coureurs en teams een lastige uitdaging wordt. Om het nog even lastiger te maken: de hard-compound achterband die Michelin heeft meegenomen naar de Sachsenring is dezelfde die in 2019 werd gebruikt. Toen werd er nog met een harder karkas gereden, in 2020 is dit geüpdatet naar een zachter karkas.
Om het weer wat simpeler te maken: we zagen zaterdagmiddag in FP4 dat nagenoeg alle coureurs reden met de hard-compound voorband en medium-compound achterband. Dit zijn de enige banden die goed functioneren over langere afstand op deze warme Sachsenring. De medium- en soft-compound voorbanden zijn sowieso veel te zacht, de soft-compound achterband wordt alleen gebruikt voor een kwalificatieronde.
We vroegen het zaterdagmiddag aan meerdere coureurs in hun media debriefs. Meerdere gaven aan dat ze met name in bocht 1 en bocht 12 te maken hebben met een blokkerend voorwiel in de remzones. De temperatuur loopt te hoog op waardoor de band als het ware ‘doorzakt’.
Dit lijkt ook het probleem te zijn waar Fabio Quartararó en eigenlijk alle Yamaha’s mee kampen. De Fransman meldde zowel op vrijdagmiddag als zaterdagmiddag dat het gevoel niet goed is, met name aan de voorkant. Naast Quartararó gaven dus meerdere coureurs aan dat het feit dat iedereen met de harde voorband rijdt aangeeft dat zelfs deze band eigenlijk nog aan de zachte kant is op deze Sachsenring. Fabio Quartararó gaf het volgende antwoord op de gestelde vraag:
Fabio Quartararó: “Ja ik denk dat dit één van de eerste keren is dat wij de hard-compound voorband gebruiken, normaalgesproken gebruiken wij die eigenlijk nooit. In deze omstandigheden voel je met name in bocht 12 dat de voorband het zwaar te verduren heeft. Dit gebeurt anders nooit met de harde voorband dus dat zegt al genoeg over hoe de omstandigheden dit weekend zijn. Maar hoe dan ook, iedereen heeft hetzelfde probleem dus we moeten er maar het beste van maken”
Fabio Quartararó wist zich ondanks deze problemen alsnog als tweede te kwalificeren voor de Duitse Grand Prix achter landgenoot Johann Zarco. Dat Quartararó nog een beetje in de weg reed toen Zarco zijn ronde verder wilde aanscherpen leek uiteindelijk geen problemen op te leveren.
Quartararó had in de afgelopen vijf Grands Prix pole position gehaald, een zesde zat er dus vandaag op 0,011 seconde net niet in.
Fabio Quartararó: “Het was een positieve dag voor ons. In de ochtend hebben we een aantal zeer goede ronden weten te rijden en in de middag hebben we besloten om de hele vierde vrije training non-stop te rijden. Het was interessant om te zien hoe de band reageert want het was volledig anders dan wanneer je in de sessie nog eens stopt en daarna de baan weer opgaat.
Het was interessant maar ik denk dat we nog iets moeten verbeteren voor de laatste paar ronden. Hoe dan ook, de kwalificatie was goed en ik heb alles gegeven. In de tweede run waren er veel coureurs op de baan maar ik wist er toch een goede rondetijd uit te slepen.
Toch gaat het allemaal nog niet zo makkelijk dit weekend. Ik had een beter gevoel aan de voorkant verwacht maar gelukkig heb ik een Yamaha op de eerste startrij kunnen zetten dus dat is in ieder geval een goed resultaat voor ons. Het hele weekend hebben we nog niet een fantastisch gevoel gehad en het lijkt erop dat alle Yamaha’s het lastig hebben.
We weten dat het hier zeer belangrijk is om vanaf de eerste rij te starten, vooral omdat het hier zo lastig inhalen is. Ik denk dat vooral Marc [Márquez] en Miguel [Oliveira] heel sterk zijn in de race. Ik denk dat iedereen in de top zes morgen een gevaar kan vormen voor ons.”
De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie voor de twintig minuten durende warm-up sessie op de Sachsenring. De race over dertig ronden gaat om 14:00 uur van start.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter