Woensdagochtend vond op het TT Circuit Assen de persconferentie plaats voorafgaand aan de negentigste editie van de Dutch TT, de Motul TT Assen. Nadat de 2020 editie van de Dutch TT niet door kon doorgaan vanwege de coronapandemie belooft ook de binnenkort te verrijden editie een ‘bijzondere’ te worden.
Over enkele dagen zal de MotoGP karavaan arriveren op het TT Circuit Assen en vanaf vrijdag 25 juni zullen de motoren voor het eerst over het Drentse circuit hun ronden rijden tijdens de 90e editie van de Dutch TT. Voor de fans was het lange tijd onduidelijk of het evenement dit seizoen überhaupt wel doorgang kon vinden, het TT Circuit Assen wist echter al sinds november 2020 dat de 2021 hoe dan ook verreden zou gaan worden en een plaats zou krijgen op de 2021 MotoGP kalender.
TT Circuit voorzitter Arjan Bos: “Alleen wisten we natuurlijk nog niet of en hoeveel publiek erbij zou mogen zijn. Natuurlijk denk je de afgelopen dagen wel eens: hadden we maar in september of oktober kunnen organiseren. Maar we hechten hier ook aan traditie. Dus ik ben trots op wat er nu wél kan. De échte raceliefhebber kan dit jaar naar de 90e TT.”
Dat er dagelijks slechts 11.500 fans plaats mogen nemen op de tribunes is natuurlijk verre van een ideale situatie, niet alleen sportief gezien en uit het oogpunt van de vele trouwe fans die velen al jaren het evenement bezoeken, maar zeker ook financieel gezien. Nadat het TT Circuit in 2020 al een verlies leed van ruim drie miljoen euro zal ook dit jaar een jaar worden met rode cijfers, dit ondanks dat Dorna water bij de wijn zal doen als het gaat om de prijs van de rechten om het evenement te mogen organiseren.
Arjan Bos: “We zijn al jaren trouwe partners. We moeten het nog uitonderhandelen. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. Dat is de reden dat we ook hebben ingestemd met de organisatie van de 90e TT.”
De afgelopen tijd heeft het TT Circuit Assen weliswaar een beroep kunnen doen op de door de overheid in het leven geroepen steunpakketten en regelingen. Maar voor een specifiek bedrijf als het Drentse circuit bleken deze niet voldoende.
Arjan Bos: “De reserves zijn simpelweg op en we gaan tien jaar terug in de tijd. We hebben wel gebruik gemaakt van de NOW-regeling; de tegemoetkoming in personeelskosten. Maar er werken hier maar twintig vaste krachten en daarnaast nog eens 1.500 vrijwilligers. Ook hebben we een tegemoetkoming in de vaste lasten gehad. Maar we zijn vooral een heel kapitaalintensief bedrijf, dus we hebben vooral heel hoge afschrijfkosten. We hebben vanmorgen besloten om toch actie te ondernemen richting Den Haag. We zijn een uitzonderlijk bedrijf. Ook is er contact met de provincie. Die zullen ons ook niet laten vallen. We hebben ons voor alle regelingen gemeld die er zijn, maar voor ons specifieke bedrijf zijn die regelingen simpelweg niet toereikend.”
Nog toegangskaarten beschikbaar
Ondanks dat er slechts 11.500 Nederlandse fans per dag welkom zijn – gebaseerde op de beschikbare tribuneplaatsen met inachtneming van de 1,5 meter afstand – zijn er nog toegangskaarten beschikbaar. De zondag (wedstrijddag) is weliswaar uitverkocht maar voor de vrijdag en zaterdag zijn er nog altijd tickets te verkrijgen. (www.ttcircuit.com).
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter