Vrijdag waren er tijdens de eerste dag van de Shark Grand Prix de France maar liefst 44 crashes te bekennen in de drie vaste categorieën van het MotoGP wereldkampioenschap. Natuurlijk speelden de natte baan in de ochtend en de lage temperaturen een belangrijke rol, maar dat waren volgens de MotoGP coureurs niet de enige twee oorzaken.
Het werd een duur dagje voor de teams, zelden werd er tijdens een eerste dag van een Grand Prix weekend zoveel schade gereden. De leveranciers van kuipen en onderdelen varen er wel bij als we terugblikken op de eerste dag van de Shark Grand Prix de France.
Tijdens de in totaal zes trainingen in de drie klassen van het wereldkampioenschap vonden er maar liefst 44 crashes plaats: tien in de MotoGP, 13 in de Moto2 en maar liefst 21 in de Moto3. Alleen al in bocht 3, de linkerbocht voor de Dunlop-bocht, waren er 18 schuivers te zien.
Natuurlijk speelden de moeilijke weersomstandigheden – een deels natte baan in de ochtenduren gecombineerd met zeer lage asfalttemperaturen van soms niet meer dan negen graden – een rol. Deze wetenschap, samen met het feit dat bocht 3 de eerste bocht naar links is zorgt volgens de dit weekend op zijn thuiscircuit rijdende Fabio Quartararo voor de nodige problemen.
Fabio Quartararo: “De banden op temperatuur krijgen is hier een ramp voor alle coureurs. Het is een probleem dat vooral merkbaar is in bocht 3. Het is de eerste bocht naar links na vier bochten naar rechts en het lange rechte stuk van start-finish. Daar, bij zulke temperaturen, is de linkerkant van de band volledig afgekoeld en heb je totaal geen grip.”
Volgens Valentino Rossi, die zich na afloop een gelukkig man voelde nadat hij zijn naam aan het einde van de dag met de negende rondetijd eindelijk eens weer binnen de top tien terugzag op de tijdlijst, zijn er nog een aantal factoren die bocht 3 op het Bugatti Circuit tot de ultieme crashbocht in de MotoGP maken.
Valentino Rossi: “Deze bocht is echt een nachtmerrie. Een belangrijke factor is dat de baan hier naar buiten hangt (hellingshoek). Dat is een echt probleem voor ons op de motor. Bovendien wordt de baan in dit deel ook gebruikt door de auto’s tijdens de bekende Le Mans 24H, dus is er op voorhand al weinig grip. Het asfalt wordt hier extreem belast, per slot van rekening rijden er tijdens deze heel bekende autorace 70 auto’s 24 uur lang over het circuit.”
Het MotoGP-circuit heeft alleen de eerste vijf bochten, de laatste bocht en het rechte stuk waar de start-finish plaatsvindt, gemeen met het eerdergenoemde Circuit de la Sarthe. De laatste keer dat er een nieuwe asfaltlaag werd aangebracht dateert uit 2017.
De hellingshoek in bocht drie en de door Rossi genoemde factoren (24H autorace) kunnen niet zomaar veranderd worden. De enige factor waar wel iets aan gedaan kan worden is om de temperatuur in de banden zien te houden. Een uitdaging voor de MotoGP coureurs onder deze omstandigheden. Volgens Francesco Bagnaia, vrijdag zelf één van de slachtoffers deze dag, zal er toch iets moeten veranderen.
Francesco Bagnaia: “We zullen vandaag in de Safety Commission voorstellen om de race in de toekomst naar een latere datum op de kalender te verplaatsen.”
Hoewel er natuurlijk nog niets besloten is zouden de MotoGP coureurs het een goed idee vinden dat de komende jaren de Franse en Italiaanse Grand Prix van datum zouden ruilen. Dit zou betekenen dat Le Mans twee weken later op de kalender komt en het evenement in Mugello dan vanzelfsprekend twee weken eerder plaats zal vinden.
Racesport Liveblog
Voor meer informatie en details van deze en andere sessie gedurende de eerste dag van de Shark Grand Prix de France verwijzen we jullie graag naar het Racesport.nl Liveblog: Racesport.nl Liveblog-vrijdag.
Handige links SHARK Grand Prix de France:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter