Fausto Gresini’s weduwe Nadia Padovani neemt met onmiddellijke ingang de leiding van Gresini Racing over. Zij zal dit samen doen met haar zonen Lorenzo en Luca. Het Italiaanse team, dat zowel in de Moto3, Moto2 als ook in de MotoGP klasse actief is, is voornemens om in alle drie categorieën actief te blijven.
Sinds de dood van teameigenaar Fausto Gresini, die op 23 februari overleed aan de gevolgen van een Covid-19 infectie, hebben zijn familie en team moeilijke tijden doorgemaakt. Maar de erfenis van de tweevoudig 125cc-wereldkampioen gaat door – zoals gepland. Gresini Racing gaat verder met #GresiniFamily. Donderdag voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix in Jerez maakte het team bekend dat Gresini’s weduwe Nadia Padovani als nieuwe algemeen directeur van het in Faenza gevestigde bedrijf op zal treden.
Padovani zal de rol van teambaas Fausto Gresini volledig overnemen – zij wordt de teameigenaar en teambaas. Maar dat is niet het enige nieuws. Want ook de zonen Lorenzo en Luca Gresini zullen toetreden tot het management. Luca zal primair het administratieve gedeelte voor zijn rekening nemen, Lorenzo zal in de functie als sportdirecteur actief zijn.
De familie Gresini heeft tevens bevestigd dat Fausto’s geheime wens ook zal worden vervuld en dat men in 2022 actief zal blijven in de MotoGP-klasse. Over deze stap is de afgelopen weken zorgvuldig nagedacht, dit omdat het ontbrekende budget (nog circa 10 miljoen euro) nog niet gevonden was. Nog voor zijn overlijden had Gresini al een nieuw vijfjarig MotoGP contract getekend met Dorna, echter Dorna baas Carmelo Ezpeleta liet onlangs al weten dat hij begrip zou tonen voor de situatie mochten deze plannen niet lukken en hij in zou stemmen met een mogelijke terugtrekking van Gresini Racing uit de koningsklasse.
Nadia Padovani: “Ik wil de beide families van Fausto bedanken, onze eigen en de racefamilie, voor het werk dat ze gedaan hebben om alle wensen van Fausto uit te laten komen. Het runnen van een klantenteam in MotoGP is zeker een zeer uitdagende taak. Omdat we hier vanaf nul een nieuw team moeten opbouwen. Maar ik weet dat iedereen in het bedrijf 110 procent zal geven om deze droom waar te maken. Persoonlijk beschouw ik dit als een echte missie. We gaan deze uitdaging aan. We zullen het doen met de hulp van Fausto, die ons van bovenaf in de gaten zal houden. We zijn in onderhandeling met verschillende fabrikanten. Binnen een paar weken zullen we de details van ons MotoGP-project openbaar maken.”
Met welk motormerk Gresini Racing de komende jaren in zee zal gaan is op dit moment dus nog niet duidelijk. De kans dat het Ducati of Aprilia zal worden lijkt wel heel erg groot. Volgens de laatste geruchten lijkt Aprilia – niet meer als officieel team maar als klantenteam – de meest voor de hand liggende keuze. Het leasebedrag van de Aprilia lijkt in ieder geval aanzienlijk lager, neem daarbij dat daarnaast ook Valentino Rossi’s VR46 Racing aast op een tweetal MotoGP machines. Honda, KTM, Yamaha, Suzuki lijken geen optie meer voor VR46 Racing, dus ook deze club zal een keus moeten maken tussen Aprilia en Ducati waarbij sinds gisteren het budget geen probleem meer lijkt te zijn voor de club van The Doctor.
Handige links Gran Premio Red Bull de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter