Fabio Quartararo kent een sterke start van het 2021 MotoGP seizoen. Na twee overwinningen en de leiding in de tussenstand van het kampioenschap keert de Fransman komend weekend samen met zijn MotoGP collega’s terug naar het circuit van Jerez, het circuit waar hij 2020 maar liefst beide MotoGP races op zijn naam schreef. Wie gaat de jonge Fransman het komend weekend tijdens de Gran Premio Red Bull de España het vuur aan de schenen leggen?
Fabio Quartararo maakt dit seizoen deel uit van het Monster Energy Yamaha MotoGP Team en is een man met een missie. Nadat de Fransman tijdens de eerste MotoGP race van het seizoen in Qatar naast het podium eindigde herpakte hij zich meteen tijdens de tweede race door op hetzelfde Losail International Circuit de overwinning te behalen. Tijdens de eerste Europese Grand Prix van het seizoen in het Portugese Portimão herhaalde Quartararo zijn huzarenstukje door in deze race ook met de overwinning aan de haal te gaan.
Met deze twee overwinningen zien we El Diablo aan de leiding staan in het klassement en dit maakt hem komend weekend tijdens de Gran Premio Red Bull de España de te kloppen man, helemaal omdat hij in 2020 op hetzelfde circuit beide race wist te domineren, hoewel dit wel in juli was en de omstandigheden heel anders waren dan we komend kunnen verwachten op het Zuid-Spaanse circuit. Maar wie gaat in Jerez Quartararo’s opmars stoppen?
Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) kwam in Portugal nog het dichtst in de buurt, en de Italiaan deed dat vanaf de vierde startrij. Als hij op zaterdag in de kwalificatie niet gehinderd zou zijn door gele vlaggen, waar een nieuw ronderecord werd geschrapt, had hij dan zondag de uitdaging aan kunnen gaan? Het is een hele opgave, maar de Italiaan heeft tot nu toe dit seizoen een grote stap voorwaarts gezet. Jerez is de laatste tijd echter niet zo vriendelijk geweest voor de Ducati. Teamgenoot Jack Miller en Johann Zarco (Pramac Racing) zullen daarentegen in Jerez ook goed voor de dag willen komen, dit omdat beiden proberen snel terug te komen van crashes op het Portugese circuit, voor Zarco was het een crash die hem zelfs de leiding in het kampioenschap kostte.
Terug knokken is ook de missie voor Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP). Na een masterclass in de seizoensopener moest Viñales het in Doha doen met de vijfde plaats en vervolgens zette een moeilijke kwalificatie – met zijn twee snelste ronden geschrapt voor de meest minieme overtredingen van de tracklimit – hem in Portugal op het verkeerde been. Ondanks zijn slechte start en het feit dat hij werd opgeslokt door de groep en slechts als elfde de finish passeerde, bleef hij derde in het algemeen klassement. Kan Viñales, terugslaan op eigen terrein en zich opnieuw opladen, het tempo vinden dat hij in het eerste Grand Prix weekend van het seizoen in Qatar liet zien?
En hoe zit het met Petronas Yamaha SRT? Het mag gezegd worden dat de eerste twee Grand Prix weekenden van het seizoen niet brachten we van het Maleisische team verwacht hadden. Zowel Franco Morbidelli als ook Valentino Rossi konden absoluut geen potten breken. Morbidelli zette dat recht in Portugal, waar hij de beste Independent Team coureur was en maar net naast het podium eindigde met een vierde plaats. Kan hij dat zo houden in Jerez? En weet de ‘Doctor’, terug op vertrouwd terrein, terugkomen van een paar moeilijke eerste races van het seizoen?
Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) stond in Portugal weer op het podium. En dat was vorig jaar de start van zijn race op weg naar de titel. De regerend wereldkampioen zei echter dat de locaties tot nu toe en nog een paar andere niet hun ideale circuits zijn om een soortgelijke run te beginnen, dus zal het weer ‘gewoon’ een podiumplek worden? Of meer? Teamgenoot Alex Rins zal er ook op gebrand zijn om de fouten van de vorige keer recht te zetten nadat een knaller in Portimão werd onderbroken door een crash op de tweede plaats rijdend, dus kan hij deze keer bij Quartararo blijven?
Jerez is ook goed nieuws voor een aantal anderen op de grid, en één daarvan moet Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) zijn. Vorig jaar als rookie bleven de resultaten uit, maar het tempo van de Zuid-Afrikaan in de vierde vrije training deed menigeen de wenkbrauwen fronsen… en dat was de eerste keer. Zijn tweede seizoen op een KTM begon op een moeilijk circuit, een locatie waar hij nog nooit had gereden – de MotoGP klasse kwam vorig jaar niet in actie in Qatar – en vervolgens in Portimão, waar hij een indrukwekkende en zwaarbevochten vijfde plaats behaalde die de wenkbrauwen van de podiumfinishers deed fronsen. In Jerez heeft hij meer ervaring en een paar goede herinneringen, want in de Moto3 won Binder na een start van de laatste plaats op de grid. Teamgenoot Miguel Oliveira, die dit keer een zwaardere thuisrace had, zal er ook op gebrand zijn om de Oostenrijkse fabriek weer naar het front te brengen.
Er dan is er achtvoudig wereldkampioen Marc Marquez (Repsol Honda Team). Zijn terugkeer in Portugal was een succesvolle met een zevende plaats en hij was begrijpelijkerwijs emotioneel na het voltooien van zijn eerste race sinds Valencia 2019. Sinds de lichten uitgingen in de Algarve is er meer tijd verstreken voor Marquez om zijn herstel voort te zetten, en nu is het Jerez waar hij tegenop ziet. De plaats van zijn crash, maar ook de plaats van eerdere glorie en een veel bekendere omgeving. Wat kan hij op het Zuid Spaanse circuit doen? En kan teamgenoot Pol Espargaró een stap voorwaarts maken in de strijd met Alex Marquez (LCR Honda Castrol) en Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) in het Honda gevecht? Ook testrijder Stefan Bradl is weer van de partij, dit keer met een wildcard voor HRC.
Over benchmarks gesproken, in Portugal zette Aprilia duidelijk weer een stap in de goede richting. Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) zette met zijn zesde plaats opnieuw een indrukwekkende prestatie neer en evenaarde daarmee het beste resultaat van de Noale-fabriek in de MotoGP. Hij zal deze lijn willen doortrekken om te onderstrepen dat het bijna volledig nieuwe pakket stappen zijn vruchten afwerpt. Een zekere Andrea Dovizioso werkte onlangs op hetzelfde circuit in Jerez een test af op de RS-GP, de grote vraag is of dit komend weekend van invloed zal zijn en of de feedback van de Italiaan zijn vruchten al af zal gaan werpen.
De Gran Premio Red Bull de España is altijd al een klassieker geweest en 2021 zal niet anders zijn. Aanstaande vrijdag begint het spektakel op het Zuid-Spaanse circuit met de eerste twee vrije trainingen. Het zal er een stuk minder warm zijn dan tijdens de 2020 editie, maar daar hoeft het er zeker niet minder spannend om te worden. Op naar Grand Prix nummer vier van 2021.
Handige links Gran Premio Red Bull de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter