Nieuwe tactieken voor Pecco Bagnaia (P1): “We zijn er klaar voor”

1753
Pecco Bagnaia - Autódromo Internacional do Algarve | foto© Ducati Corse

Pecco Bagnaia sloot de eerste dag van de Portugese Grand Prix op het Autódromo Internacional do Algarve af als snelste MotoGP coureur. De Italiaan was voornamelijk verbaasd over de grote verschillen tussen afgelopen november en nu.

Het is nog geen vijf maanden geleden dat de MotoGP paddock voor het laatst in Portimão was om te racen op het Autódromo Internacional do Algarve. Eind november was dat voor de seizoensfinale van het seizoen 2020, nu krijgt het MotoGP seizoen 2021 pas echt gang met de derde race van het jaar en de eerste op Europese bodem.







Vorig jaar was een ramp op het Portugese circuit voor Pecco Bagnaia die het hele weekend niet snel was en uiteindelijk ook nog met een uit de kom geschoten schouder de pitbox moest opzoeken in de race na een aanvaring met Joan Mir. Ditmaal staat hij na de eerste dag bovenaan de tijdlijsten met een 1’39.866 en ruim 0,3 seconde marge richting Fabio Quartararó op P2. In zijn media debrief sprak de Ducati coureur over het verloop van zijn dag.

Pecco Bagnaia: “Het was een heel positieve dag voor mij en het team vandaag want vorig jaar had ik het hier heel lastig, met name met de voorkant van de machine. Ik verloor toen overal tijd en kon geen goed gevoel vinden, alsof ik de voorkant iedere keer zou verliezen. Vandaag voelde ik me meteen goed met de machine vanaf FP1, eigenlijk liep het op alle vlakken meteen goed.

In FP2 wisten we een behoorlijke stap te maken met de achterkant, we wisten veel meer grip te creëren. Toen we voor de time-attack gingen lukte dat ook en tot dusver ben ik dan ook zeker tevreden. We moeten op deze voet verder gaan en ook wat betreft de pace voor de race ziet het er niet slecht uit. We zijn klaar voor morgen.

Naast het positieve nieuws over zijn eerste dag in Portimão had Bagnaia ook nog wat interessants te vertellen over zijn nieuwe aanpak bij het verlaten van de pits. Michelin banden staan bekend om heel gevoelig te zijn wat betreft de temperatuur en het is dan ook noodzaak om deze uit de warmers zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te krijgen (120-140°C, afhankelijk van het circuit). De Italiaan vertelde wat hij in die aanpak heeft veranderd:

“In FP2 begon ik met een gebruikte medium-voorband en het duurde even voordat ik daar een goed gevoel mee had. Na een pitstop ging ik weer de baan op met deze band en daarmee wist ik nog een aantal zeer goede ronden te rijden. Ik heb hard gewerkt aan de eerste ronde uit de pits. Zoals je kon zien had ik meteen een rode sector in mijn eerste snelle ronde, dat gebeurde mij eerder nooit. We hebben daar afgelopen winter hard aan gewerkt en door meteen flink te pushen uit de pits creëer je meteen een beter gevoel en meer vertrouwen met de machine. Vorig jaar verloor ik daar veel tijd mee maar het lijkt erop dat we daar nu beter in zijn geworden en daar ben ik heel blij mee.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:55 uur Nederlandse tijd weer in actie voor de derde vrije training op het Autódromo Internacional do Algarve. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies gaat om 14:30 uur van start.

Handige links Grande Prémio 888 de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter