De Nederlandse wegrace topper van toen: Henny Boerman

1802
henny-boerman
Henny Boerman | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we twee keer per week een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Henny Boerman.

Wie is Henny Boerman?







  • Naam: Henny Boerman
  • Bijnaam: 
  • Geboren op: 3 mei 1955
  • Woonplaats: Almelo
  • Partner: Anja
  • Start wegracecarrière: 1980
  • Actief geweest in: 250 cc, 350cc, 500cc en World Endurance (Le Mans 24H)
  • Aantal titels: 1 x Benelux kampioen
  • Einde wegrace carrière:1991
  • Huidige beroep: allround medewerker Abbink metaal
     
  • Facebook: Henny Boerman
  • Twitter: 
  • Instagram: 

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Door een goede vriend van mij, wijlen Gerard v/d Wal. Gerard was in 1979 als coureur begonnen in de 250cc en we reden toentertijd samen veel toerritten op de motor (waren altijd nogal sportieve ritjes en het ging er op het laatst vaak om wie het eerst weer terug was op de thuisbasis Tubbergen) maar omdat Gerard vaak druk was met de racerij kwam het op een gegeven moment niet veel meer van. Ik ging het missen en heb toen maar besloten om een 250cc Yamaha – zo’n stereo geveerd dingetje, van Gerard over te nemen. Nadat ik deze aangeschaft had kon in me aansluiten bij het team van wijlen Gerrit Egberts, een team waar ik veel geleerd heb en waar het dus allemaal is begonnen.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Ik heb best wel met heel wat coureurs mooie en spannende gevechten gehad. In de 250cc klasse o.a. met Mar schouten Gerard v/d Wal, Cees Doorakkers, Andre Stamsnijder (Pelle) en de gebroeders van den Goorbergh. In de 350cc met o.a. Hennie Lentink, Veldhoven en Jelle Enthoven. En in de 500cc vaak een mooie strijd geleverd met Henk v/d Mark, Rob Punt, Maarten Duyzers en natuurlijk Boet en Jack, maar ja die jongens waren een maatje te groot voor mij.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De beste en de fijnste om te rijden was toch wel de 500 Honda RS driecilinder.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Ik vond het Italiaanse Vallelunga destijds mooi om te rijden, asfalt was wel is waar niet al te best, maar deed me wel denken aan de stratencircuits met alle hobbels en scheuren ik vond het in ieder geval wel wat hebben.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Ja wat heb ik allemaal wel niet meegemaakt, veel zeg maar gerust heel veel. Maar mijn geheugen laat me bij dit soort vragen weleens een beetje in de steek. Een oud monteur van mij Gerrit Filart – geweldige kerel trouwens – zei ooit eens tegen mij als je dagje ouder wordt, wordt alles minder behalve het vergeten van dingen en ik kan hem daar nu best wel een beetje gelijk in geven. Maar goed, wat me altijd is bijgebleven is hetgeen er gebeurde tijdens een internationale wedstrijd (250c) op tweede paasdag in Hengelo (Gld). Ik had redelijk getraind en stond dacht ik op de tweede startrij met Cees Doorakkers. Ik ging best wel goed van start en bleef in het wiel van Doorakkers. Achter op het rechte stuk liep hij echter steeds iets van me weg maar dat was op het stuk richting de Molenbocht wel weer goed te maken, tenminste dat dacht ik. Maar je gelooft het niet, we kwamen in een sneeuwbui terecht en dat merkte in veel te laat op omdat ik me helemaal concentreerde op het achterwiel van Cees. Ik werd weer wakker in het ziekenhuis met naast me de moeder van Cees. Het eerste wat ik aan haar vroeg was: ‘hebben we al gereden en waar is Cees’ waarop ze antwoorde, ‘die ligt een verdieping hoger’. Gelukkig is het allemaal goed gekomen met ons beiden.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De vele mooie herinneringen. Ik vertelde net al dat ik niet alles meer weet en me niet alles meer kan herinneren maar ik heb nog een flink aantal fotoboeken, fotoboeken waar ik regelmatig door heen blader. Elke keer weer bij het bekijken van deze foto’s ben ik trots, trots op het feit dat ik samen met wereldsterren als Doohan, Gardner, Lawson e.d. heb deelgenomen aan diverse Grand Prix weekenden.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Diverse baantjes gehad als timmerman en glaszetter en later een eigen bedrijf gestart in kunststof, aluminium en houten kozijnen en gevelbekleding. Helaas heb ik niet door kunnen zetten, dit o.a. vanwege de recessie in 2008. Sinds 2013 ben ik werkzaam bij Abbink metaal in Almelo.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja dat was /ben ik nog wel. Via Jan Abbink ben ik nog betrokken bij de race activiteiten van zijn dochter Mieke, voor zover dat momenteel mogelijk is vanwege de corona perikelen.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ik ben altijd erg fan van Valentino Rossi geweest en nog steeds. Ik heb er veel respect voor dat hij het, na een aantal tegenslagen en zijn leeftijd, het de concurrentie nog steeds erg moeilijk kan maken. Hij heeft de omschakeling van twee- naar de viertakt machines meegemaakt en zich moeten aanpassen. Maar wat nog veel lastiger is, hij heeft zich ook probleemloos aan weten passen aan de huidige rijtechniek die heel anders is dan vroeger. Heel erg knap allemaal.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Een paar jaar geleden kwam ik Jurgen van den Goorbergh tegen op de junior track in Assen en zag daar zijn zoon Zonta rijden. Ik ben hem een beetje gaan volgen en zag welke stappen hij maakte.  Vooral in het begin hij viel erg vaak en de meningen waren hierover verschillend, maar ik heb destijds meteen gezegd dat wordt er eentje. We hebben het gezien afgelopen jaar, hij was heel erg sterk en goed bezig. Wel ben ik van mening dat hij de komende tijd de nodige concurrentie gaat krijgen van Collin Veijer, dat knaapje stuurt ook verschrikkelijk hard. Maar laten we Jeffrey Buis ook niet vergeten, hij rijdt technisch ook erg goed.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Het is mooi om te zien waar het tegenwoordig begint, namelijk al op de pocketbike. De luierstrepen nog voor de kont maar wel al gas geven. Prachtig en dan de begeleiding erbij, geweldig en dan het vervolg naar een junior kampioenschap, heel mooi om te zien allemaal. Ja, en dan het internationale gezelschap. Eerder zeiden we nog die Ecclestone en Dorna maken alles kapot, maar nu zie je in dat een selectie zijn vruchten afwerpt en zie je in alle klassen zowel in het MotoGP wereldkampioenschap als ook in het WK Superbike wedstrijden die je niet wilt missen.

Zaterdag 30-01-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Bryan Schouten



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App