Het 2020 MotoGP-seizoen was een seizoen welke niemand had kunnen voorspellen. Nadat de start van het seizoen werd onderbroken door de COVID-19 pandemie, volgde een rollencoaster met spannende races, verrassende uitslagen en een verrassende 2020 MotoGP wereldkampioen in naam van Joan Mir.
Ook voor het Maleisische Petronas Yamaha SRT was het een bijzonder seizoen. Tijd voor een terugblik op het seizoen met Petronas Yamaha SRT teambaas Razlan Razali en Petronas Yamaha SRT Team Director Johan Stigefelt, een seizoen dat de boeken in gaat als een wel heel bijzonder jaar in de geschiedenis van het MotoGP wereldkampioenschap.
Hoe moeilijk was het om dit seizoen het hoofd te bieden aan de COVID-pandemie? Hoe belangrijk was het werk van Dorna/IRTA en de steun van de partners van het team gedurende dit bijzondere seizoen?
Razlan Razali: “Het was erg moeilijk met de onzekerheid over wanneer het seizoen zou beginnen. Gelukkig ging het seizoen in juli door en ging het vervolgens allemaal goed. We zijn er allemaal in geslaagd om gezond te blijven en uit ons hele team waren er slechts twee mensen die positief testten en dat was buiten de staf op het circuit, iets dat goed was omdat het laat zien dat de protocollen die door Dorna werden geïmplementeerd heel goed werkten. We waarderen al het harde werk dat Dorna en IRTA dit jaar hebben verricht om samen met de verschillende landen en autoriteiten het seizoen te laten verlopen, het was zeker niet gelukt zonder hun gezamenlijke inzet.
Het was erg goed van hen om alle testen en protocollen te coördineren en te beheren, zodat we konden racen, wat cruciaal was voor het overleven van het team dit jaar. Natuurlijk zouden we niet kunnen gaan racen zonder het begrip en de inzet van onze huidige partners, dus we danken hen oprecht. Ik heb er alle vertrouwen in dat we nu samen kunnen uitkijken naar een geweldig 2021.”
Het was het tweede seizoen waarin jullie in alle drie de categorieën uitkwamen, hoe waardeert u de aanpassing van het teampersoneel aan de nieuwe situatie en de beperkingen waar niet alle leden mochten reizen?
Johan Stigefelt: “Na vorig jaar begonnen we aan het seizoen met veel meer ervaring, ervaring die we goed konden gebruiken. We wisten uit ervaring hoe het kon werken, dus we hebben ons tijdens de wintermaanden goed voorbereidt op het 2020 seizoen. Dat was een belangrijk element voor ons om zo goed te beginnen, want we waren echt goed voorbereid. We kenden elkaar inmiddels en wisten hoe we moesten werken om het beste uit eenieder te halen. We wisten ook hoe we met de logistiek moesten omgaan, wat een zeer grote operatie is binnen dit team. Toen de COVID-situatie zich aandiende, waren we op dat moment in Qatar. We moesten onze Moto2- en Moto3-mensen naar de race in Qatar laten vliegen, maar ook onze MotoGP-medewerkers moesten er al onze motoren inpakken en alles klaarzetten, omdat we niet wisten wanneer we weer zouden gaan racen. Het was erg moeilijk, maar ik denk dat we alles heel goed hebben afgehandeld en toen we eenmaal weer begonnen te reizen, waren we ook voorbereid. Onze coördinator Heather MacLennan maakt al jaren onderdeel uit van ons team, dus het maakt het voor mij bijvoorbeeld een stuk makkelijker om in zo’n lastige omgeving te werken als je je team echt goed kent.”
Over de MotoGP-categorie gesproken, het is een volledig onverwacht seizoen geweest, helemaal voor een team dat pas begon aan hun tweede seizoen, hoe kijkt u terug op dit 2020-seizoen?
Razlan Razali: “Het was onverwacht en eigenlijk is het een ware rollencoaster geweest, net als Portimão! We zijn dit jaar begonnen na een geweldig eerste seizoen in 2019 waarin we een aantal poles en een aantal podiums hebben weten te behalen, wat al boven onze verwachtingen lag. Onze aanpak dit jaar was om te proberen die eerste MotoGP overwinning te scoren en om het beste Yamaha satellietteam te zijn in ongeveer 20 jaar. Dat wilden we bereiken voor de fans, die niet bij de wedstrijden konden zijn, voor het team en natuurlijk voor Yamaha. Nog beter dan dat, Fabio Quartararo won de eerste twee back-to-back wedstrijden in Jerez! Daarna werd het een rollencoaster waar we na een groot deel van het jaar het kampioenschap te hebben geleid, niet meer in onze rol kwamen en we op één of andere manier achteropraakten. We zaten een beetje in een dip totdat Franco Morbidelli zijn eerste podiumplaats in Brno opeiste en Fabio terugkwam met een overwinning in Catalunya.
Daarna hadden we een beetje gemengde gevoelens, met Fabio die het moeilijk had, terwijl Franky consistenter werd, podiumplaatsen scoorde en races won. Hoewel het een topsy-turvy seizoen was, waren er genoeg positieve punten. Franco werd tweede in de eindstand van het wereldkampioenschap en overtrof onze verwachtingen volledig en dat hadden we niet verwacht. We hadden wat onvoorspelbare resultaten, maar op papier zagen we er sterk uit en hoewel we een beetje teleurgesteld waren, heeft ons twee jaar oude team in 2020 zes overwinningen, zes poles en acht podiumplaatsen behaald, iets waar we erg trots op zijn”.
Johan Stigefelt: “Naar mijn mening was het niet geheel onverwacht omdat we, vooral met Fabio in 2019, ongelooflijke prestaties behaalden en hem elke race sterker en sterker zagen worden. Hij groeide als coureur en ook wij leerden en groeiden met hem mee als team. Ook kregen we betere machines van Yamaha, hij had een volledige fabrieksfiets, dus dit seizoen verwachtte ik wel topresultaten van Fabio. We hebben hem niet onder druk gezet, maar we verwachtten wel podiumplaatsen en overwinningen, dat is waar we op mikten. Met Franky was het een beetje anders omdat hij het in 2019 moeilijk had, maar hij werkte zo hard in de winter en hij was echt de underdog dit jaar. Niemand sprak echt over hem, maar als team hebben we hem altijd gesteund en toen werd hij gedurende het seizoen steeds sterker, net als Fabio in 2019, dus het was erg leuk om die vooruitgang te zien en om hem dit seizoen als tweede in het kampioenschap te zien eindigen.”
Over de MotoGP-categorie gesproken, het is een volledig onverwacht seizoen geweest voor een tweejarig team; hoe beoordeelt u dit 2020-seizoen en waarom?
Razlan Razali: “Het was onverwacht en eigenlijk is het een achtbaan geweest, net als Portimão! We zijn dit jaar begonnen met een geweldig eerste seizoen in 2019 waarin we een aantal pole positions en een aantal podia hebben bereikt, wat al boven onze verwachtingen lag. Onze aanpak dit jaar was om te proberen die eerste overwinning te behalen en om het eerste satelliet Yamaha team te zijn in ongeveer 20 jaar. Dat wilden we bereiken voor de fans, die niet bij de wedstrijden konden zijn, voor het team en natuurlijk voor Yamaha. Nog beter dan dat, Fabio Quartararo won back-to-back wedstrijden in Jerez! Daarna werd het een achtbaanrit, waar we na een groot deel van het jaar op de een of andere manier het kampioenschap te hebben geleid, niet meer ons jaar zouden zijn. We zaten achterop totdat Franco Morbidelli zijn eerste podiumplaats in Brno opeiste en Fabio terugkwam met een overwinning in Barcelona.
We kregen te maken met Fabio die het moeilijk had, terwijl Franky consistenter werd en podiumplaatsen veroverde en won. Hoewel het een topsy-turvy seizoen was, waren er genoeg positieve punten. Franco werd tweede in het wereldkampioenschap en versloeg onze verwachtingen volledig en dat hadden we niet verwacht. We hadden wat onvoorspelbare resultaten, maar op papier zagen we er sterk uit en hoewel we een beetje teleurgesteld waren, heeft ons twee jaar oude team zes overwinningen, zes pole positions en acht podia behaald, iets waar we erg trots op zijn”.
Johan Stigelfelt: “Naar mijn mening was het niet geheel onverwacht omdat we, vooral met Fabio in 2019, ongelooflijke prestaties zagen die hem elke race sterker en sterker zagen worden. Hij groeide als renner en ook wij leerden en groeiden met hem mee als team. Ook kregen we betere machines van Yamaha, hij had een fabrieksfiets, dus met de komst van dit seizoen verwachtte ik wel topresultaten van Fabio. We hebben hem niet onder druk gezet, maar we verwachtten wel podiumplaatsen en overwinningen, dat is waar we op mikten. Met Franky was het een beetje anders omdat hij het in 2019 moeilijk had, maar hij werkte zo hard in de winter en hij was echt de underdog dit jaar. Niemand sprak echt over hem, maar als team hebben we hem altijd gesteund en toen werd hij gedurende het seizoen steeds sterker, net als Fabio in 2019, dus het was erg leuk om die vooruitgang te zien en om hem dit seizoen als tweede in het kampioenschap te zien eindigen.”
Wat waren je favoriete momenten in 2020?
Razlan Razali: “In de MotoGP was de overwinning van Fabio in Jerez, de eerste overwinning van ons team in de MotoGP, ongelooflijk en dat gaf me een geweldig gevoel. Woorden schieten tekort als we over het gevoel praten wat er toen was. Vervolgens was de overwinning van Franky tijdens de tweede ronde van Valencia een fantastisch moment. Tijdens het eerste weekend in Valencia hadden we twee pole positions, zowel in de Moto2 en Moto3, maar we konden het vervolgens niet afmaken. We hadden misschien wel de moeilijkste kampioenschapsronde, maar een week later zorgde de overwinning van Franco voor een grote morele opsteker. Het team werd er beter van en onze motivatie bleef waarna we tijdens de laatste ronde in Portimão het seizoen op een goede manier konden afsluiten. Dat waren twee mooie momenten voor het team.”
Johan Stigefelt: “Als ik mijn top drie momenten zou noemen, dan is de eerste zeker de MotoGP zege tijdens de eerste race na de lockdown. Fabio’s overwinning in Jerez was zo’n geweldig gevoel en dat was de beloning voor vele jaren van hard werken en toewijding van iedereen binnen het team. Mijn tweede hoogtepunt is Misano toen Franky en John (McPhee) allebei op dezelfde dag wonnen en ik twee keer op het podium stond – dat was ook een geweldig gevoel. Het derde beste moment was Franky’s gevecht in Valencia toen hij [Jack] Miller versloeg in een laatste ronde. Dat zie je niet elke dag meer in de MotoGP en het liet zien hoe sterk Franky is als coureur en hoe moeilijk hij te verslaan is.”
Welke lessen heeft het team in 2020 geleerd?
Johan Stigefelt: “Neem niets voor lief! We kunnen niet alles onder controle houden en dat hebben we dit jaar met COVID echt gezien; we werden allemaal in de wacht gezet en we leefden lange tijd in onzekerheid omdat we niet zeker wisten of we dit jaar weer zouden gaan racen – dat is mijn grootste les die ik heb geleerd. Ik denk dat iedereen in deze omgeving dankbaar moet zijn dat we hebben kunnen doen wat we dit jaar hebben kunnen doen. We doen dit omdat we een passie hebben voor de sport, voor motorracen, en ik voel me zo gezegend om met zoveel goede mensen om me heen te kunnen werken en de emoties te ervaren elk weekend dat we racen.”
Wat kunnen we verwachten voor het seizoen 2021 voor wat betreft het Petronas Sepang Racing Team?
Razlan Razali: “We zijn erg enthousiast voor 2021 in alle drie de categorieën. We verwelkomen Darryn Binder in ons Moto3 team. Hij heeft veel potentieel en we zullen kijken of we hem kunnen helpen zich verder te ontwikkelen en goed te presteren. Ik weet zeker dat hij en John elkaar zullen pushen om beter te worden en ik weet dat we een sterk team hebben in de Moto3 klasse. Ik kijk uit naar vele podiumklasseringen en hopelijk naar de strijd voor de Moto3 wereldtitel.
In de Moto2 klasse hopen we onze progressie voort te zetten. Dit jaar behaalden we onze eerste pole in de categorie en hoewel we helaas niet in staat waren om ons eerste podium te behalen, is het klassement dit jaar al een verbetering ten opzichte van vorig jaar. We verwachten dat Xavi zal blijven vechten, met Jake niet ver achter hem, of Jake zou misschien zelfs voor hem kunnen staan! We hopen dat Jake goed herstelt van zijn blessure en volgend jaar sterk terugkomt. Ik verwacht dat ze allebei zullen vechten voor goede klasseringen.
Ik heb er vertrouwen in dat Franky volgend jaar zijn goede vorm in de MotoGP zal voortzetten en ik denk dat hij één van de kanshebbers voor de titel zal zijn. Niemand zal hem onderschatten, want we hebben gezien dat hij dit jaar al een kanshebber was. Het zal binnen het team een heel andere sfeer zijn voor Valentino Rossi, want we zijn een echte familie en één team in alle drie de categorieën, waar we elkaar allemaal en volledig steunen. Ik hoop veel van hem te leren en tegelijkertijd weet ik zeker dat hij ook dingen van ons kan leren. Daarom denk ik dat het volgend jaar heel spannend wordt.”
Johan Stigefelt: “Ik denk dat we in de MotoGP goede resultaten zullen blijven behalen – podia – en ik hoop dat we Franky kunnen helpen om nog beter te worden. Met Valentino aan boord zal het een geweldig gevoel zijn, een ander gevoel, want hij komt uit een fabrieksteam. Het is lang geleden dat hij voor het laatst voor een satellietteam reed, dus we zullen hem steunen en hopen dat hij zich op zijn gemak voelt. Ik denk dat als we dat doen, hij heel snel zal zijn. We hebben zeer sterke rijders in de Moto2 en Moto3 volgend jaar en mijn verwachtingen zijn ook daar erg hooggespannen. Ik wil het teamkampioenschap in de Moto3 winnen en ik wil dat ten minste één van onze coureurs in de top drie van de Moto2 zit.”
Vorig jaar was één van de wensen van het team om dit seizoen een overwinning te behalen in de MotoGP-categorie. Wat is uw wens voor het seizoen 2021?
Razlan Razali: “In de MotoGP is het ons doel om te blijven winnen, we willen laten zien dat dit voor ons niet alleen een ‘gelukkig’ jaar was. We willen dit momentum voortzetten, deze winning streak voortzetten en na afloop van de races op het podium blijven staan. Dit is ook meteen onze volgende taak in Moto2, we willen onze coureurs na afloop van de races op het podium zien staan. Ik denk dat het in Moto3 tijd is om echt te vechten voor het wereldkampioenschap!
Johan Stigefelt: “We hebben dit jaar al zoveel bereikt in de MotoGP: we hebben races gewonnen, we scoorden poles en podiumplaatsen, dus wat ik echt graag zou zien is dat onze beide coureurs samen op het podium staan – een 1-2 overwinning zou geweldig zijn. Dat is ook een doelwit in de Moto2- en Moto3-klassen.
Mijn ultieme wens is echter dat onze coureurs in alle drie de klassen in een weekend winnen. We hebben dit seizoen in Misano gezien dat we twee van de drie kunnen halen, zoals Franco en John hebben bewezen. Winnen op dezelfde dag in alle drie de categorieën is iets wat niemand anders eerder heeft gedaan, dus het zal echt geweldig zijn als we de eerste worden die dat weten te presteren. Het is een grote wens, maar ik denk dat we het kunnen!”
Het Sepang Racing Team bestaat in 2021 uit de volgende coureurs: het MotoGP team wordt gevormd door Franco Morbidelli en Valentino Rossi, Xavi Vierge en Jake Dixon zijn het rijdersduo in de Moto2 klasse terwijl John McPhee en nieuwkomer Darry Binder in de kleuren van het Maleisische team uitkomen in de Moto3 klasse.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App