Maverick Viñales zal de rest van het weekend toch in actie komen op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia voor de Gran Premio de Europa. Enkele teamleden testten vrijdag positief op Covid-19 en aanvankelijk werd ook gevreesd dat de Spanjaard daardoor in quarantaine moest.
Dat de eerste dag van de Gran Premio de Europa op het Ricardo Tormo Circuit in Valencia geen prettige dag was voor Maverick Viñales is een groot understatement. Al voorafgaand aan het raceweekend werd het spreekwoordelijke bommetje gedropt met het nieuws dat Yamaha een penalty ontvangen had van de FIM voor het gebruiken van niet-gehomologeerde kleppen tijdens het eerste raceweekend in Jerez.
Uiteraard hadden de coureurs er geen weet van dat er niet-toegestane delen gemonteerd waren en gelukkig voor hen, alhoewel zeer opmerkelijk, mochten de Yamaha coureurs hun punten behouden.
Op donderdagmiddag liet Maverick Viñales in de persconferentie al doorschemeren dat hij grote problemen had met zijn motorblokken en dat hij vrijwel het hele seizoen maar met twee motorblokken heeft gereden terwijl de concurrentie er vijf tot hun beschikking heeft. Ook waren die twee motorblokken al ver boven hun gebruikelijke kilometerstand heen en werd er dus gevreesd voor de levensduur.
Dit heeft Yamaha samen met Viñales doen besluiten om dit weekend een nieuw motorblok, en dus hun zesde van het seizoen te gebruiken. De penalty voor het gebruiken van een extra motorblok buiten de standaard allocatie is dat de desbetreffende coureur in de eerstvolgende race vanuit pit lane moet starten. Maverick Viñales zal zondagmiddag dus vanuit pit lane moeten beginnen aan de race waarmee zijn kansen op de wereldtitel ineens veel kleiner zijn geworden.
Maverick Viñales: “Het probleem is dat ze in Jerez al wisten dat er iets mis was en daarna hebben we het derde motorblok meteen al af moeten schrijven. Als dat niet zo was had ik er nu nog drie gehad en was het probleem veel minder groot. We hebben toen besloten om meteen een nieuw motorblok te gebruiken voor de eerste race van het jaar. Sinds Aragón beginnen mijn motorblokken echt op te raken.
Ik wist van het hele proces niets af, Yamaha heeft geprobeerd om het buiten de coureurs om af te handelen want ze willen de coureurs niet afleiden, zij hebben geprobeerd dit zo goed mogelijk te doen.
We hebben geprobeerd om zo goed mogelijk om te gaan met de situatie en vanaf het tweede weekend in Aragón had ik eigenlijk nog maar één motorblok. Deze had ook al heel veel kilometers gedraaid dus reden we maar heel weinig ronden. We hebben in principe het hele seizoen met twee motorblokken gereden. Het was niet veilig om met dit derde motorblok te rijden want het risico bestond dat we hierdoor veel olie op de baan neer zouden leggen met alle gevolgen van dien. Voor de veiligheid hebben we besloten om nu een nieuw motorblok in te zetten.
Maar het grotere probleem is dat we de snelheid niet hebben, na Misano raakten we alles kwijt. We hebben geen grip kunnen vinden en het is heel lastig om de machine te besturen. Ik moet nu vanuit pit lane starten en er is niets wat we eraan kunnen doen. De kans op de wereldtitel is nu zeker drastisch verkleind. Het is zeker niet het beste weekend van mijn leven en misschien kan ik in de regen wel een epische race rijden.”
Dat was nog tot daaraan toe. Aan het einde van de middag bleek ineens het coronavirus weer een rol van betekenis te spelen binnen het Yamaha kamp. Na een aantal weken stuntelen was Valentino Rossi eindelijk voor de tweede keer negatief getest en zal hij zaterdagmorgen weer plaatsnemen op zijn eigen Yamaha YZR-M1, de machine die op vrijdag zo indrukwekkend bestuurd werd door WorldSBK coureur Garrett Gerloff.
Het bleek dat iemand uit de crew van Maverick Viñales positief testte op Covid-19 en dat ook Monster Energy Yamaha MotoGP teambaas Massimo Meregalli het virus te pakken heeft. Omdat dit met name aan de zijde van Viñales was werd er gevreesd dat de Spanjaard zelf ook besmet was, of in ieder geval door de Spaanse regels in quarantaine zou moeten. Meteen werd er al gespeculeerd dat Garrett Gerloff dan alsnog in actie zou kunnen komen dit weekend, nu dan op de machine van Viñales.
In zijn debrief klonk Viñales dan ook zeer bezorgd en deed niet eens zijn mondkapje af voor het debrief omdat Yamaha marketing manager William Favero, die de debrief organiseerde, in dezelfde ruimte zat.
“Ik weet niet wat er gaande is momenteel. Kijk maar, ik heb mijn mondkapje nog niet eens afgedaan. Ik wil zeker niet positief testen want ik heb belangrijke mensen thuiszitten en ik wil het niet aan hen overdragen, natuurlijk ook niet aan mensen in het team of zelfs andere coureurs. Ik neem zelf al alle mogelijke maatregelen om de risico’s zo klein mogelijk te houden. Ik heb vanochtend een PCR test gehad na FP1 en hopelijk is deze negatief. Wat kan er nog meer gebeuren in een weekend!?”
Het zit Viñales dus zeker niet mee dit weekend, maar de Spanjaard kennende zal hij er alles aan doen om alsnog een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Gelukkig voor hem mag hij dus in ieder geval morgen weer in actie komen en hoeft hij niet in quarantaine. Ene Garrett Gerloff zal daar misschien wel een klein beetje van balen …
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:55 uur weer in actie voor hun derde vrije training van het weekend op het Circuit Ricardo Tormo. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies gaat om 14:10 uur van start.
Handige links Gran Premio de Europa 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App