Tijdens het trainingskamp van de KNMV heeft Jaiden een erge crash meegemaakt met zijn eigen Honda NSF100. De schade bleek achteraf groter dan het er in eerste instantie uit zag en Jaiden kon zijn motor niet op tijd klaar krijgen voor het Europees kampioenschap in Italie. Onze reddende engel was de KNMV die een motor ter beschikking gesteld heeft, waar we de KNMV onwijs voor willen bedanken!
Op vrijdag 18 september begonnen de eerste vrije trainingen. Tijdens FP1 hebben we de setting gebruikt die voor Jaiden het beste aan voelde tijdens zijn laatste training in Assen. Ook hier voelde hij zich snel op zijn gemak en hij reed al rap mee met de Ohvale 110 klasse. Jaiden had moeite om de juiste snelheid te vinden in bocht2,4,6,8 en 9…. Tijdens FP2 is wederom voor deze setting gekozen zodat Jaiden zich kon verbeteren in de bochten waar hij problemen ondervond met het uitkomen van de bochten. Hier heeft hij zich ruim 3 seconden in verbeterd waarbij hij aangaf in FP3 met een andere tandwiel verhouding te willen rijden. Langs de baan zagen wij al snel dat dit niet de beste setting voor hem was waarna het besluit heel snel kwam om terug te gaan naar de vorige setting. In FP4 heeft hij voor het eerst op slicks gereden die ook voor hem heel prettig aan voelden en hij gaf aan dat hij hier voor de race en kwalificatie mogelijk weer gebruik van wil maken.
Zaterdag 19 september begon een beetje anders dan Jaiden gewend was, zijn klasse was van de Ohvale 110 verplaatst naar de MiniGP50, maar gelukkig had het team dit al snel in de gaten waardoor we nog 3 kwartier extra tijd hadden. Alleen het SIC58 Squadra Corse team heeft dit niet in de gaten gehad waardoor ze hun coureur bij de Ohvale 110 de baan op stuurden, voor Jaiden dus extra tijd warm up, omdat die coureur een tijdstraf tijdens de Warm-up gekregen heeft.
Jaiden begon met de warm up waarbij hij zelf nog wat andere lijnen, rempunten en punten om op het gas te gaan wilde proberen. Hierbij heeft hij voor zichzelf een hele fijne manier van rijden gevonden op een baan waar hij immers nog maar 1 dag op gereden had.
Tijdens kwalificatie 1 had Jaiden een heel goed gevoel bij de motor, hij ondervond geen problemen en wilde ook geen veranderingen aan de motor aanbrengen. Hij was immers de snelste in de NSF100 klasse, en wilde met deze setting ook kwalificatie 2 rijden. In kwalificatie 2 was het weer wat anders, het was snel koeler geworden en ook meer bewolkt ten opzichte van kwalificatie 1. Het gevoel met de motor was anders, en Jaiden had het gevoel dat zijn motor in diverse bochten alle kanten op wilde glijden aan de voorkant. Hij heeft er wel voor gezorgd dat hij de motor op de baan hield en ging er weer met de snelste tijd vandoor met een tijd van 1.04,622. Hierdoor mocht hij de troffee voor pole position in ontvangst nemen.
We hebben heel veel zin in morgen, en gelukkig heeft het team nog tijd tijdens de warm up om zijn gevoel met de motor weer beter te maken.
Wil je Jaiden volgen op Facebook ga dan naar @jaidenblokzijl en op instagram @jaidenb_racing13
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App