Het heeft er alle schijn van dat er in 2022 toch een MotoGP team onder de vlag van Valentino Rossi en zijn VR46 onderneming op poten gezet gaat worden. Volgens de laatste berichten is Rossi één van de kandidaten om na volgend seizoen het huidige Avintia Racing over te nemen en een Suzuki- of Aprilia MotoGP satellietteam te gaan runnen.
Het is in vele opzichten een bijzonder MotoGP seizoen, niet alleen vanwege de uitbraak van het coronavirus maar zeker ook vanwege de spannende races, de jonge aanstormende talenten en de vele op stapel staande veranderingen.
Zo zagen we onlangs Andrea Dovizioso zijn contract opzeggen bij Ducati, is er voorlopig voor 2021 nog geen plaats voor Cal Crutchlow in de koningsklasse, hoorden we Enea Bastianini zijn overstap naar de koningsklasse bevestigen en is het een publiek geheim dat Jorge Martin binnenkort aangekondigd zal worden als coureur bij Pramac Racing.
Maar ook binnen de club van Valentino Rossi gebeurt er het één en ander. Zo is het nog steeds wachten op een officiële aankondiging van ‘The Doctor’ zelf aangaande zijn overstap naar Petronas Yamaha SRT en is er de afgelopen dagen een flinke discussie ontstaan over de toekomstplannen van Rossi’s halfbroer Luca Marini.
Zo wordt Marini veelvuldig genoemd als mogelijke MotoGP coureur voor 2021 bij Avintia Racing, het Spaanse MotoGP team waar komend seizoen ook Bastianini zo goed als zeker door Ducati wordt ondergebracht. Terwijl Rossi afgelopen donderdag tijdens de pre-event persconferentie op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de overstap van zijn jongere broertje en VR46 Riders Academy lid min of meer bevestigde en liet weten dat er gesprekken gaande zijn, heeft Avintia Racing teameigenaar Raúl Romero inmiddels kenbaar gemaakt dat er naast Bastianini geen plaats zal zijn voor nog een MotoGP debutant binnen zijn team.
Bastianini zal de plaats in gaan nemen van Johann Zarco die na een jaar bij het team gereden te hebben door Ducati overgeplaatst worden naar Pramac Racing of misschien zelfs nog wel het Ducati Team. De tweede plaats binnen het team is voorbestemd voor Tito Rabat die nog een doorlopend contract op zak heeft. Nu zeggen contracten niet alles in de MotoGP paddock, maar voor Romero is een langer verblijf wel van essentieel belang omdat de Spanjaard één van de grootste sponsors meebrengt naar het team.
Nu weten we dat Romero een gewiekste zakenman is en zijn uitspraken puur een commercieel karakter hebben. Aan de andere kant is het ook duidelijk dat Avintia Racing momenteel veruit de zwakste schakel is als team in de MotoGP klasse en de geruchten steeds sterker worden dat het na 2021 overgenomen zal worden door een financieel sterkere partij.
Leek tot voor kort Leopard Racing de kandidaat om Avintia Racing over te gaan nemen, hier lijkt nu verandering in te zijn gekomen. Niemand minder dan vertegenwoordigers van Rossi’s bedrijf VR46 hebben zich gemeld bij Romero met de vraag over de mogelijkheden voor een overname. Leopard Racing eigenaar Flavio Becca zal dus op moeten bieden tegen de mannen uit Tavullia.
Een overname aan het einde van het seizoen 2021 is niet zomaar een moment, eind 2021 loopt het contract van de fabrikanten en teams met IRTA namelijk af, waarover opnieuw zal moeten worden onderhandeld. Op dat moment zal Avintia Racing dan ook zo goed als zeker verdwijnen en verder gaan onder regie van een nieuwe eigenaar.
De kans is groot dat dit zal zijn onder de vlag van VR46 Racing. Voor Rossi- die de afgelopen twee jaar steevast heeft geroepen dat hij afzag van een eigen VR46 MotoGP team – zou het echter een perfect moment zijn. In 2021 zijn eigen MotoGP carrière op een waardige manier afsluiten om vervolgens – tot groot genoegen van Dorna baas Carmelo Ezpeleta – actief te blijven binnen de sport als MotoGP teameigenaar.
Zo liet VR46 Racing teammanager Alessio Salucci vrijdag in Misano weten dat de plannen binnen het bedrijf de afgelopen tijd gewijzigd zijn. Ontkende men tot afgelopen weekend nog de MotoGP plannen, inmiddels wordt er mede ook vanwege de ongekende successen van de afgelopen tijd binnen het bedrijf een andere koers gevaren.
Alessio Salucci: “Het project is geëvolueerd, onze kids zijn opgegroeid, we staan voor de deur van de MotoGP en zien het nu wel zitten.”
In welk stadium de gesprekken en onderhandelingen zich momenteel bevinden is niet bekend, maar dat er iets in de lucht hangt moge duidelijk zijn. Ook Avintia Racing teammanager liet vrijdagmiddag in een gesprek met de Italiaanse media weten dat er wel iets gaande is en kon de aanstaande deal dan ook niet ontkennen.
Ruben Xaus: “In deze wereld is alles te koop, zelfs ik. Maar het is duidelijk dat de waarde van ons team vandaag de dag totaal anders is dan twee jaar geleden.”
Nu blijft er nog de vraag met welke rijders Esponsorama Racing (de nieuwe naam van Avintia Racing) in 2021 aan de start zal verschijnen. Bastianini lijkt wel zeker van zijn plaats, maar wordt het Rabat of toch Marini. Veel zal de komende tijd afhangen van de onderhandelingen. Mochten Romero en de club van Rossi tot overeenstemming komen over een deal voor 2022 dan zal de aankondiging van Marini slechts een kwestie van tijd zijn. Immers, partijen zullen dit zeker een onderdeel van hun onderhandeling laten zijn. Sterker nog, partijen hebben al aangegeven dat er komend weekend tijdens de Grand Prix op Circuit de Barcelona-Catalunya al meer duidelijkheid zal zijn.
Het lijkt allemaal wel heel toevallig, hebben we Rossi ruim een week geleden in Misano niet horen zeggen dat de officiële bevestiging van zijn contract met Petronas Yamaha SRT waarschijnlijk in Catalunya wereldkundig gemaakt zal worden. Als we hier bovenstaande berichten naast leggen dan kan het zomaar eens zijn dat Rossi komend weekend de media en zijn grote schare fans nog veel meer ‘breaking news’ te melden heeft.
Feit is wel dat, mocht de deal met Avintia Racing doorgaan, dat het nieuwe VR46 Racing Team in de koningsklasse niet met Yamaha materiaal aan de start zal verschijnen. Op dit moment zijn Aprilia en Suzuki de enige twee mogelijke motormerken waar men in zee zou willen gaan. Voor beide fabrikanten zal men dat een MotoGP satellietteam gaan vormen, waarbij op dit moment Suzuki de meest voor de hand liggende optie is.
Handige links Gran Premio TISSOT dell’Emilia Romagna e della Riviera di Rimini 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App