Ducati Marlboro rijder Casey Stoner heeft de eerste trainingsdag op het Italiaanse Mugello afgesloten op de derde plek. De Australiër en zijn team hebben deze dag vooral gebruikt om de set-up van de Ducati met de carbon swingarm – die hij sinds het begin van dit seizoen gebruikt – te verbeteren.
Om de gripproblemen waar Stoner met de carbon swingarm tegen aanloopt op te lossen, is hij op de eerste trainingsdag van de vijfde ronde van de MotoGP weer met de aluminium swingarm gaan rijden. De Australische coureur wist met beide versies goede rondetijden neer te zetten. Het Ducati Marlboro team van Casey Stoner heeft vandaag zoveel mogelijk informatie proberen te verzamelen om daarmee de carbon versie te optimaliseren.
Ondanks het feit dat Stoner zich vooral op het testen heeft gericht, heeft hij een groot deel van de eerste vrije training bovenaan de tijdlijsten gestaan, maar moest hij in het laatste gedeelte de eerste en tweede plek afstaan aan beide FIAT Yamaha rijders; Jorge Lorenzo en Valentino Rossi.
Casey Stoner:
"Het idee om weer terug te gaan naar de aluminium swingarm is puur om te kijken in welk opzicht we met de carbon versie nog meer kunnen verbeteren. De carbon swingarm is in vele opzichten beter, maar we hebben nog wel problemen met het vinden van grip in de bochten. Daarom gebruiken we de aluminium versie om uit te zoeken wat beter is en waarom en hopelijk kunnen we dat dan omzetten naar de andere versie. Het maakt mij niet uit of ik met de ene of de andere rijd omdat ik met beide vergelijkbare rondetijden kan neerzetten, dus dat is geen probleem. Het enige waar het ons vandaag in belemmerd heeft is dat we veel korte bochten moesten maken en veel hebben getest, maar we zijn tevreden met hoe alles gegaan is." Aldus Stoner.
"Vandaag hebben we tijd geïnvesteerd om meer over de machine te weten te komen en hebben we ons nog niet zo zeer op de race setting gericht, dat gaan we morgen doen. Gezien het feit dat we dicht bij de top staan, denk ik dat we behoorlijk zelfverzekerd kunnen zijn."