Althea eigenaar Bevilacqua reageert op vertrek uit WorldSBK paddock

391
genesio-bevilacqua
Genesio Bevilacqua | foto© Honda Racing

Er kwam zondagavond in Aragon wel een heel abrupt einde aan de samenwerking tussen Althea Racing en Mie Racing, het team dat onder de naam Mie Racing Althea Honda Team actief is in het FIM Superbike World Championship. Genesio Bevilacqua, Althea Racing eigenaar, reageerde maandagochtend op plotselinge de breuk die zondagavond in de paddock van het Motorland Aragon circuit voor de nodige ophef zorgde.

Het was een bijzonder gezicht zondagavond in de paddock van het Motorland Aragon circuit. Terwijl de meeste deuren van de pitboxen al gesloten waren en de teams en coureurs bij zaten te komen van een druk eerste WorldSBK weekend op het Spaanse circuit en de spullen konden laten staan – dit vanwege het feit dat er komend weekend weer gereden gaat worden op hetzelfde circuit – was het een drukte van belang in de pitbox van het Mie Racing Althea Honda Team. De pitbox werd grotendeels leeggeruimd, de vrachtwagens ingeladen en er vonden flinke discussies plaats wat wel en niet ingeladen mocht en kon worden.







Wat bleek, Mie Racing en Althea Racing hadden even daarvoor hun samenwerking beëindigd en het Althea deel van het team besloot per direct voor gezien te houden, te vertrekken en huiswaarts te keren.

Lees ook: Mie Racing en Althea Racing per direct uit elkaar, helft van het team keert huiswaarts

Kortom, veel consternatie en onduidelijkheden. Maandagochtend heeft Althea eigenaar Genesio Bevilacqua voor het eerst gereageerd op de ontstane breuk en zijn wel hele plotselinge en snelle vertrek uit de WorldSBK paddock. Technische en contractuele tekortkomingen liggen en het geen toekomst hebben van het project liggen volgens de Italiaan ten grondslag aan de breuk.

Genesio Bevilacqua, Althea Racing eigenaar: “Ondanks onze uiterste toewijding, ongeacht de huidige moeilijke omstandigheden, nemen we kennis van de onherstelbare technische en contractuele onverenigbaarheden. Althea Racing, in samenhang met partners, sponsoren en staf, kan de kwaliteitsstandaarden niet negeren die het team juist altijd onderscheiden heeft in hun activiteiten en waar het team hun resultaten en imago in de top van de internationale motorsport aan te danken heeft. Zowel Althea en ikzelf zijn altijd bezig geweest met het verbeteren van de staf en de jonge coureurs op de baan, het is dan ook ondenkbaar om door te gaan als de eerdergenoemde omstandigheden ontbreken. Hierdoor moeten we, ondanks de passie die ons sporthart altijd heeft doen kloppen, helaas een project beëindigen waarvan we denken dat het geen toekomst heeft. Ik wens Midori Moriwaki veel succes voor de sportieve en professionele toekomst.”

Na de breuk van Honda met het Nederlandse Ten Kate Racing eind 2018 namen Althea Racing en Mie Racing in 2019 de honneurs waar voor Honda in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Aangezien Leon Camier, die in 2018 in de kleuren van Ten Kate Racing actief was, destijds nog een doorlopend had werd de Brit één van de twee rijders terwijl Ryuichi Kiyonari door Honda ondergebracht werd in het project. Voor het seizoen 2020 besloot Honda het roer echter opnieuw om te gooien en met Team HRC als officieel Honda fabrieksteam aan de start te verschijnen. Mie Racing en Althea Racing werden hierdoor verwezen naar het tweede plan. Takumi Takahashi werd voor het seizoen 2020 door het Honda bij het team ondergebracht terwijl Althea Racing Lorenzo Gabellini als tweede rijder inzette. Voor Gabellini betekent de plotselinge breuk voorlopig het einde van zijn avontuur in het WorldSBK. Midori Moriwaki, samen met Bevilacqua eigenaar van het team, zal onder de naam Mie Racing Honda komend weekend wel met Takahashi aan de start proberen te verschijnen. Dat dit nog een hele opgave zal worden moge duidelijk zijn, immers Althea Racing is eigenaar van een groot deel van de materialen (pitbox, pitbox inrichting, vrachtwagens, hospitality etc.) en deze zijn inmiddels onderweg terug naar Italië, de thuisbasis van Althea.

Althea Racing, dat in 2011 de WorldSBK titel wist te veroveren met Carlos Chaca, zal wel actief blijven in het Italiaanse CIV-kampioenschap (Campionato Italiano Velocità) en zal binnenkort haar nieuwe internationale wegrace programma bekend maken.

 

Handige links Prosecco DOC Aragon Round 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App