Het Hayate team had de Italiaan Marco Melandri al bevestigd als haar coureur in het eenmansteam voor 2009 maar Marco Melandri zelf had nog niet getekend, de Italiaan laat nu weten dat hij nu wel een eenjarige overeenkomst heeft getekend.
Met het tekenen van het contract met Hayate is zijn tweejarige overeenkomst met het oude Kawasaki team komen te vervallen. Hij heeft bevestigd dat hij zal starten op de Ninja ZX-RR zonder dat er in de loop van het seizoen verdere ontwikkelingen zullen zijn vanuit de Kawasaki fabriek.
"Het contract met Kawasaki is ontbonden en ja, ik heb financieel best veel ingeleverd maar het belangrijkste was dat ik op zoek wilde naar zekerheid," zei de Italiaan iets meer dan een week na zijn eerste test met de Hayate in Qatar.
"Ik heb niets te verliezen, een maand geleden was ik op een haar na werkeloos en nu ben ik onderdeel van een team dat puur en alleen voor mij zal werken, dat geeft mij veel motivatie en daarnaast wil ik graag bewijzen dat de keuze van Kawasaki om hun steun aan het team als fabriek stop te zetten, niet de juiste is."
Een van de zorgen voor Melandri is het gebrek aan grip aan de achterkant van zijn machine, een probleem waar de voormalige Kawasaki al langer mee te kampen had. De Hayate Racing coureur verklaarde zelfs dat dit de belangrijkste reden was waarom hij in Qatar zoveel langzamer was dan zijn concurrenten, 80% van het tijdsverschil weet de Italiaan aan dit probleem, dat zeer waarschijnlijk ook niet opgelost zal worden in de maand die het team nog rest tot de eerste wedstrijd.
"We waren niet snel in Qatar; dat is een feit, ondanks dat heb ik een positieve indruk van de machine gekregen. Ik weet niet in hoeverre het probleem met de grip aan de achterkant van de machine op te lossen is voor de eerste wedstrijd van het seizoen, maar het team heeft me beloofd tot eind maart al het mogelijke te doen voordat de motoren naar Qatar moeten worden vervracht."
Melandri heeft twee moeilijke seizoenen achter de rug met Honda en Ducati, in respectievelijk 2007 en 2008. Zijn commentaar en reacties hierop waren altijd helder en eerlijk het zal boeiend zijn om te ervaren hoe de Italiaan zal omgaan met een machine waarvan hij vooraf weet dat hij niet zal kunnen strijden om podiumposities, maar nu wil de Italiaan duidelijk nog niet te ver in de toekomst kijken.
"Ik heb begrepen dat er geen ondersteuning vanuit de fabriek zal komen, maar ik geloof in de machine waarmee we het seizoen beginnen, als we de motor ergens verder kunnen doorontwikkelen geloof ik erin dat we een aansluiting kunnen vinden met de rest. Natuurlijk zal het moeilijker worden om de motivatie hoog te houden als we iedere wedstrijd als laatste eindigen, maar zover wil ik nu nog niet in de toekomst kijken. "