Brad Binder schreef zondag in Brno geschiedenis met zijn eerste MotoGP-zege, een zege die tevens de eerste overwinning was voor KTM in de koningsklasse. In onderstaand interview blikt de Red Bull KTM Factory Racing coureur terug op deze voor hem en KTM gedenkwaardige dag.
De MotoGP race zondag in Brno zat vol verrassingen en zal de geschiedenis ingaan als een race waar Brad Binder zijn eerste MotoGP zege wist te scoren (en dat in pas zijn derde MotoGP race), de dag dat KTM voor het eerst wist te winnen in de koningsklasse en de dag dat de 25-jarig coureur de eerste Zuid-Afrikaan werd die een MotoGP wedstrijd op zijn naam heeft weten te schrijven.
Met de Moto2 runner-up van 2019 en de voormalig Moto3 wereldkampioen blikken we terug op deze voor hem gedenkwaardige dag en zijn carrière tot nu toe.
Brad, hoe belangrijk is het om de eerste Zuid-Afrikaan te zijn die een MotoGP race heeft weten te winnen?
Brad Binder: “Het is ongelooflijk. Het is krankzinnig om te denken dat ik de eerste Zuid-Afrikaan ben die een MotoGP-race wint. De Zuid-Afrikanen thuis zijn gewoon krankzinnig – grote motorsport fans en sportfans in het algemeen. Sinds ik ben begonnen met racen heb ik gezien hoe ik het gevoel heb dat ik het hele land achter me heb staan. Het was absoluut geweldig om de eerste overwinning te behalen – niet alleen voor mij. Ik hoop dat het iets oplevert in Zuid-Afrika voor onze sport.”
We hebben de wereld zien reageren op het nieuws van je overwinning, zelfs tot aan de Verenigde Staten aan toe. Wat betekent het om wereldwijd zo gevierd te worden?
Brad Binder: “Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik het moet uitleggen. Het is het meest krankzinnige moment voor mij. Ik heb altijd gedacht dat ik mijn resultaten voor mezelf zou behalen maar het lijkt erop dat heel veel mensen met me meegeleefd hebben en vreugde hebben gehaald om tot dit resultaat te komen. Ik denk dat het allemaal zo onverwacht was en ik denk dat iedereen er wel van genoten heeft zondag.”
Heb je de reacties in je thuisland gezien na je overwinning? Had je ooit verwacht dat dit zoveel teweeg zou brengen?
Brad Binder: “Het is gek. Mijn telefoon staat nu al 24 uur in de vliegtuigmodus, dit omdat het gewoon krankzinnig was. Het was belachelijk. Ik denk dat elke persoon die ik ooit heb ontmoet me een bericht heeft gestuurd of geprobeerd heeft me te bellen. – Het was geweldig!
Je ouders hebben je gedurende je hele carrière gesteund. Ze konden er nu vanwege de omstandigheden niet bij zijn, hoe was je gesprek met hun na de race?
Brad Binder: “Het was best cool. Ik heb mijn moeder en vader een paar keer gebeld, maar ze waren constant in gesprek toen ik hun probeerde te bellen en namen dus eerst niet op. Ik kon zien hoe gelukkig ze waren, het was een grote opoffering voor ons als familie. Voor mijzelf was ik een tiener die gewoon ging racen en mijn droom om in de MotoGP-paddock te gaan rijden beleefde, maar voor hen was het achter de schermen een grote opoffering. We hebben samen een aantal moeilijke tijden gekend. Het was moeilijk in het begin en een dag als zondag, een dag dat alles op zijn plaats valt maakt het totdat alles goed en de moeite waard is geweest.”
Dit is ook een belangrijk moment voor KTM – wat is het doel voor het team in 2020 en daarna? Kun je één van de uitdagers voor de titel zijn?
Brad Binder: “Ik ben supertrots om deel uit te mogen maken van de KTM-familie. Kijk eens terug waar we begonnen zijn, we hebben samen in elke klasse gewonnen. Om het dan nu te kunnen doen in MotoGP categorie was ongelooflijk, het is letterlijk een droom die uit is gekomen. Ik denk dat het gewoon laat zien dat met hard werken en toewijding alles mogelijk is. De jongens zetten zich maximaal in voor alles wat ze doen. Ze zijn de meest krankzinnige groep mensen die ik ooit heb ontmoet. Als je zoveel toewijding hebt, is het onmogelijk dat je het niet goed doet. Ik ben super trots op KTM.”
Je hebt vorig jaar in Spielberg de Moto2 race gewonnen. Kun je dit weekend je winnende run voortzetten?
Brad Binder: “Ik heb het altijd goed gedaan in Spielberg. Ik ben er echter nooit geweest op een MotoGP-machine. Elke keer als ik op een MotoGP-motor op een nieuw circuit aankom, verandert alles. De keuze van de lijnen en de rempunten zijn compleet anders dan je gewend bent en daarnaast hebben we ook nog eens een 100 pk vermogen extra.”
Je begon je motorsport carrière in Zuid-Afrika op vierwielen (karts) voordat je overstapte naar de motorraces. Vanwaar destijds deze overstap?
Brad Binder: “Op het moment dat ik oud genoeg was om met wegmotoren te mogen racen heb ik direct de overstap gemaakt. In het begin deed ik beide, maar ik hield gewoon meer van twee wielen en ik denk dat daar destijds alles begon.”
Nu je een lokale held aan het worden bent, verwacht je dat meer kinderen zich laten inspireren door je en kiezen voor deze sport? Enig advies voor hen?
Brad Binder: “Het is moeilijk om echt advies te geven. Er zijn zoveel snelle kinderen in Zuid-Afrika op dit moment. Elke keer als ik naar huis ga, organiseren we speciale trainingsdagen en ik geniet er echt van om met jonge talent bezig te zijn. Mijn advies is, hard werken maar tegelijkertijd ervan proberen te genieten. Als er geen lol aan te pas komt en het racen een baan wordt, dan is het snel voorbij. Bekijk het van dag tot dag. Je moet proberen je steeds weer zien te verbeteren en steeds beter zien te worden. Als je hard blijft werken, kom je er uiteindelijk wel.”
Hoe belangrijk was de Red Bull MotoGP Rookies Cup in je ontwikkeling en je succes tot aan de dag van vandaag?
Brad Binder: “Daar is mijn hele carrière echt begonnen. Voor die tijd had ik slechts geracet in Zuid-Afrika. OP het moment dat ik in de Red Bull MotoGP Rookies Cup kwam, was dat mijn grote kans. Het waren drie jaren waarin ik heel veel geleerd heb. Het was ongelooflijk en ik hield van elke minuut, en vooral voor ons die uit Zuid-Afrika kwamen, zou er geen andere manier zijn geweest. Als ik dat niet had, denk ik dat ik nu nog steeds thuis in Zuid-Afrika zou racen.”
De carrière van Brad Binder tot nu toe
Brad Binder werd op 11 augustus 1995 geboren in Potchefstroom, Zuid-Afrika. Binder begon zijn carrière in 2003 in de kartsport, maar in 2005 stapte hij over naar de motorsport en wint direct in zijn debuutseizoen drie kampioenschappen, te weten in de 50-, 125- en 150cc-klasse. In 2008 maakte hij zijn internationale debuut in de Britse Superteens Series. In 2009 stapte hij over naar de Red Bull MotoGP Rookies Cup. In zijn eerste seizoen werd hij veertiende in het kampioenschap met 17 punten. In 2010 werd hij vijfde in de eindstand met 109 punten. In 2011 behaalde hij op het Autódromo do Estoril zijn eerste overwinning in de klasse, maar werd hij in de eindstand slechts zevende met 95 punten.
Aan het eind van 2011 maakte Binder zijn debuut in de 125cc-klasse van het MotoGP wereldkampioenschap wegrace. Dit was tijdens de Grand Prix van Indianapolis waar hij binnen het Nederlandse RW Racing GP de vervanger was ven de geblesseerde Luis Salom. De laatste vier races van hetzelfde seizoen was Binder de vervanger van Miguel Oliveira bij Andalucia Banca Civica. Hij behaalde zijn beste resultaat in Indianapolis met een zeventiende plaats.
In 2012, het eerste seizoen van de Moto3 klasse, was Binder vaste coureur bij RW Racing GP samen met Salom. Hij wist enkele keren in de punten te eindigen, met een vierde plaats tijdens de laatste race in Valencia als hoogtepunt.
In 2013 stapte hij over naar Ambrogio Racing en begon hij het seizoen op een Suter-Honda, maar het team stapte na de Grand Prix van Groot-Brittannië over naar een Mahindra. Hij scoorde regelmatig top 10-posities en eindigde het seizoen op de dertiende plaats met 66 punten.
In 2014 bleef hij actief op een Mahindra en behaalde in Duitsland zijn eerste podiumplaats, om er in Japan een tweede podiumfinish aan toe te voegen.
In 2015 stapte Binder over naar het Moto3-fabrieksteam van KTM en stond hij op het podium in Spanje, Tsjechië, Australië en Maleisië, waardoor hij zesde werd in het kampioenschap met 159 punten.
In 2016 bleef hij hier rijden en stond in de eerste drie races in Qatar, Argentinië en Texas op het podium. Tijdens de vierde race in Spanje moest hij achteraan starten omdat zijn motorfiets niet voldeed aan de reglementen, maar wist hij een sterke race te rijden om zo zijn eerste Grand Prix-overwinning te behalen. Hij werd hiermee de eerste Zuid-Afrikaan die een Grand Prix won sinds Jon Ekerold de 350 cc-race tijdens de Grand Prix der Naties 1981. In de volgende twee races in Frankrijk en Italië won hij opnieuw, alsmede in de later in het seizoen verreden races in Groot-Brittannië en San Marino. Door in de Grand Prix van Aragón als tweede te eindigen, veroverde hij vier races voor het einde de wereldtitel in de Moto3. Hij werd hiermee ook de eerste Zuid-Afrikaan sinds Ekerold in de 350cc-klasse in 1980 die een wereldkampioenschapstitel wist te behalen.
In 2017, 2018 en 2019 kwam hij uit in de Moto2 klasse in de kleuren van Red Bull KTM Ajo Moto2. In het eerste seizoen eindigde hij als achtste in de eindstand, in 2018 eindigde hij – na drie zeges – als derde in de eindstrijd om vervolgens in 2019 maar liefst vijf race te winnen en met 259 gescoorde WK-punten achter Alex Marquez de tweede plaats te behalen in het kampioenschap.
Na in Valencia zijn laatste Moto2 race winnend te hebben afgesloten stapt Binder in 2020 over naar de MotoGP klasse waar hij de teamgenoot wordt van Pol Espargaró binnen het KTM MotoGP fabrieksteam en afgelopen zondag na afloop van zijn derde race in de klasse plaats mocht nemen op de hoogste trede van het podium.
Handige links Monster Energy Grand Prix České republiky 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App