MotoGP: FIM pleit voor bezuinigingsmaatregelen in MotoGP

56

De voorzitter van de FIM, Vito Ippolito, heeft met het oog op de toekomst aangegeven dat er een aantal grote veranderingen in MotoGP doorgevoerd moeten worden.

In de nasleep van Kawasaki’s vertrek uit de MotoGP, heeft Vito Ippolito uitgesproken dat hij ervoor vreest dat in 2010 ook andere teams zich zouden kunnen terugtrekken uit de Koningsklasse.







De fabrikanten waren afgelopen week bijeen gekomen in Japan. Hier hebben zij de kostenontwikkeling in de MotoGP besproken, maar tot dusver zijn er geen concrete voorstellen naar buiten gekomen om de kosten ook daadwerkelijk te reduceren. Ippolito is van mening dat het nu echt tijd wordt om na te denken over de technische reglementen achter de MotoGP, zodat de budgetten drastisch verlaagd kunnen worden.

"Het probleem is niet 2009, daar zal wel een oplossing voor worden gevonden. Maar in 2010 verwacht ik wel problemen als het economische klimaat niet verandert."

zei de FIM voorzitter in Corriere dello Sport.

"Het risico bestaat dat meer teams moeten stoppen en als ook andere teams, die niet direct door de fabriek gesteund worden, de handdoek in de ring gooien dan houden we maar 14 motoren over. Dat is ook de reden waarom ik nogmaals de Japanse fabrikanten wil wijzen op de absolute noodzaak om terug te gaan naar het verleden. We moeten weer gaan racen met prototypes van straatmotoren. Net zoals in de jaren 80. Maandag zullen we een verklaring naar buiten brengen."
 

Dorna werkt momenteel aan een plan om de fabrieks Kawasaki’s onder te brengen bij een ander team, om er op deze manier voor te zorgen dat er toch 19 machines aan het kampioenschap beginnen. Door de komst van het Onde 2000 Ducati team, zouden dat er dan meer zijn dan in 2008.

Ippolito zei verder in het interview dat hij een tegenstander is van het creëren van een grotere scheiding tussen de MotoGP en de 125cc en 250cc wereldkampioenschappen. Hij drong erop aan dat de Dorna moest gaan werken aan een visie voor de motorsport op de lange termijn:

"De sport heeft de FIM nodig, motorrijden is meer dan alleen een bedrijfstak. Dat is ook de reden waarom ik openlijk tegenstander ben van de splitsing van het paddock zoals deze door Dorna is ingevoerd. Het wereldkampioenschap is niet alleen de MotoGP, er zijn ook de andere kampioenschappen die een onderdeel moeten blijven van het geboden schouwspel. Innoveren is prima, maar we moeten ook aan de lange termijn en aan de kosten blijven denken."